Kirjoittaja Aihe: Kysymys Linkedin profiilikuvasta ja sen näkyvyysasetuksista omassa profiilissa  (Luettu 1496 kertaa)

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Tullut valvottua pienen tovin jälkeen koko yö, ja roikkunut netissä tullut kaikenlaista luettua ihan mielekästäkin asiaa.

Luin äsken Linkkarin, eli Linkedin-seinäni, mitä siellä nytt pariin viime viikon aikana uutta on, niin pistin merkille, että Linkedin sisällyttää näköjään käyttäjän lisäämän profiilivalokuvan osaksi mainosta. Tietääkö joku, kun luin 2 kuukautta sitten päivitetyt ohjeet Linkedinin omista tukilähteistä, missä oli tuo profiilikuvan näkyvyysasetuksista asiaa ja ohjeet, mutta sieltä ei löytnyt vastausta tai ohjetta, että saisi rajattua kuvan näkyvyyttä niin, että Linkedin ei mielivaltaisesti liittäisi sitä osaksi mainosta.

Toinen kerta, kun minulle käy näin ainakin siten, että itse näen tuon tapahtuneen. Aiemmin Linkedinissä oli Nokian mainos, jossa oli profiilvalokuvani siihen mainokseen liitetty, nyt toinen, jonka näin, Bosch, sehän on tuollainen saksalainen monikansallinen insinööri ja teknologiayhtiö.

Näkyykö nuo mainossuositukset tuolla Linkedinissä, kun en löytänyt sitä kohtaa että sitä kuvan näkyvyyttä voisi rajata, mutta kävi myös mielessä, että ne näkyy omalla profiilikuvalla personoidusti ainoastaan minulle, ja joku toinen käyttäjä näkee sen saman mainoksen omalla profiilikuvallaan?

Jos kukaan ei osaa vastata tähän, otan yhteyttä Linkedinin asiakastukeen, ja tiedustelen asiaa.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Eipä itsellä ainakaan koskaan noin ole näkynyt.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Välitön paha, että jos ei käytä selaimessa adblocker-liitännäistä, niin ainakin useammin aivan varmasti ennen pitkää näkyy useampikin mainos, vaikka ne ei ole kiinnostavia.

Onko qwertyy niissä Linkedin-palvelussa sinun näkemissäsi mainoksissa ollut joidenkin Linkedin-käyttäjien profiilivalokuvia liitettynä?

Tuosta päätellen, että mitä totesit, että ainkaan sinulla ei koskaan ole näkynyt niin, että oma profiilivalokuvasi olisi liitettynä osaksi mainosta, olettaen, että olet lisännyt profiiliisi valokuvasi, lienee kai järkevintä myös olettaa, että profiilikuvastasi olet tunnistettavissa, vaikka voihan se profiilikuva käytännössä olla mitä tahansa esittävä, ja yksi vaihtoehto on, että ei ole lainkaan pakollista lisätä mitään profiilikuvaa, mutta mielestäni tuo Linkedin on sen luontoinen yhteisö, että lopulta paras ja toimivin profiilikuvan valintaratkaisu lienee se, että lisää profiilikuvaksi sellaisen valokuvan, josta selkeästi se profiilin luonut profiilin haltija on tunnistettavissa.

poissuljettua siis on, että ainakin tuo arvioni meni metsään, että jokainen käyttäjä näkisi personoidusti siihen mainokseen liitetyn sen oman profiilikuvan, sillä jos asia olisi toisin, varmasti itsekin olisit törmännyt samaan, kuin mistä eilen aamulla kirjoitin tämän avauksen.

En tiedä ihan tarkalleen, minkälaiset algoritmit tuolla Linkedinissä käytännössä on, mutta mitä ainakin nuo kaksi kertaa, mitä olen törmännyt noihin oman profiilikuvani liitettynä osaksi mainosta, ne molemmat mainokset on ollut hyvämaineisia pitkään toimineita saman toimialan yrityksiä, joka on itselläni merkattuna tuonne koulutukseksi, ja valta-osa yhteyksistäni on kerääntynyt omalta ammattialaltani, epäilisin, että ainakin jotkin tiedot, mitä käyttäjä itse on lisännyt tuonne ja vielä enemmän varmaan painoarvoa noiden yhteyksien matchauksella vähän samoihin toimialoihin, niin ainakin nuo kaksi asiaa siinä varmaan on, mitä niissä laskelmissa arvioidaan, sitten olisi järkeenkäypää, että ne mainokset, joihin on liitetty eri käyttäjien profiilikuvia, on olemassa muitakin, en taatusti ole ainoa Linkedin-asiakas niistä mitä siellä on satoja miljoonia profiileja, kenen pärstä on liitettynä osaksi sitä mainosta.

Herättääkö tämä jotain mietteitä sellaista, että jotain kommenttin arvoista kirjallista ulostuloa kannattaa esitää?

Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Jaa-a en osaa kyllä sanoa. Itse kyllä käytän LI:n aina puhelimella, eli mahtaneeko sillä olla jotain tekemistä asian kanssa. En ole kyllä nähnyt ketään kontaktejakaan mainoksiin liitettynä tai no siis toki ovat he osittain itse mainostaneet, mutta selkeästi ei kyseessä ole mikään oikea mainos. Oma profiilikuva on kyllä sellainen, että siitä minut tunnistaa, eli eväät tuollaiseen olisi kyllä olemassa.

Aika erikoista kyllä jos mainostavat tuohon tyyliin. Facebookissa olen nähnyt useammankin kerran joitain tuttavia muka kehumassa jotain tuotetta tai yritystä ja heidän mukaan eivät kyllä ole mitään tehneet. Ihme että tuollainen mainostus on laillista. Tai no tuskin se sitä kyllä edes on.

Sitä olen joskus kyllä hämmästellyt, että muka kovin erikoisista firmoista olisi joku käynyt tutkiin profiiliani. Toki sitä selkeästi on näemmä käyty katsoon, kun useampi suora työtarjous on kilahtanut postiin, mutta nämä ihmettelemäni on ihan eri toimialoilta mitä itse ammatikseni teen joka ihmetyttää. En käytä mitään premium tilejä tai sellaisia ja liekö sitten mahdollisesti jollain hakijoilla jonkinlaista bottia joka hakee osaamisen perusteella. Jonkinlaista Excel ja muuta osaamista olen maininnut pieneksi ja tuollaiset ei kuulu käytännössä lainkaan oman ammattikuntani osaamistarpeisiin, eli tuo voisi viitata jonkinlaiseen bottihakuihin? Ehkä?
« Viimeksi muokattu: 23.05.22 - klo:18.58 kirjoittanut qwertyy »

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Olen aika monen kuullut kertovan, jotka ovat tuo Premium-tilauksen menneet tekemään, että ei sillä tavalla hintansa väärti, jos vaakakupissa on ilmainen versio, joka on riittävän monipuolinen ja sellainen sanotaan riittävä. Ilmaistililläkin tulee toimeen.

Pieni kevennys nyt loppuun:

Tällä hetkellä minulla on rahaa 0€. No, eihän mitään rahahuoliakaan sitten voi olla, kun ei ole rahaakaan. Hymyileepä tämä elämä pitkästä aikaa ilman rahahuolia.
Vai onko se niin päin , että
Ongelmana on juuri nimenomaan se, että Käyttölikvititeetti on tasan 0€.

Kummin päin tykkäät mieltää itse tuon?
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Aika erikoista kyllä jos mainostavat tuohon tyyliin. Facebookissa olen nähnyt useammankin kerran joitain tuttavia muka kehumassa jotain tuotetta tai yritystä ja heidän mukaan eivät kyllä ole mitään tehneet. Ihme että tuollainen mainostus on laillista. Tai no tuskin se sitä kyllä edes on.

Tuon kaltainen mainostus tosiaan aika ongelmallinen tai jollain tapaa harmaata aluetta lakiteknisesti.

Mitä EU-tuomioistuin linjannut, että noissa Euroopassa tarjottaviin palveluiden käyttäjäehdoissa ei saa olla mitään sellaista, joka olisi tavallisen kuluttajan kuluttajasuojan vastaista. Joten niitä ei edes tarvitse lukea käytännössä tavallisen asiakkaan.

Tuo mielestäni menee tuon ulkopuolelle, ettää onko siinä tietosuojaan tai yksityisyyden suojaan liittyen varmaan se ongelmallisin kysymys, kun periaatteessa ihminen ei välttämättä halua itseään liitettäväksi mihinkään mainokseen, esimerkiksi itse juuri siitä syystä haluaisin rajata tuota kuvan näkyvyyttä tuolla palvelussa. Eri asia sitten, jos henkilö itse omilla toimillaan on tehnyt jonkun yrityksen kanssa jonkin markkinointiyhteistyösopimuksen, niin sittenhän asiassa ei ole mitään ongelmaa.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)