Kirjoittaja Aihe: Huijausviesti  (Luettu 3237 kertaa)

Sarliina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Huijausviesti
« : 14.05.22 - klo:19.29 »
Kenellekään tullut viestiä tilaat kohdetta dorgames, maksu 46e veloitetaan huomenna... klikkasin peruuta tilaus ja kysyi pankkitietoja, sitten poistin viestin... eihän mene maksua? Siihen oli automaattisesti kirjoitettu kortin numero mikä on Google payssa mutta oli vanhentunut

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #1 : 14.05.22 - klo:22.13 »
En voi varmasti sanoa, mutta jos et painanut jatka kun kortin numero näkyi, ei maksua pitäisi nähdäkseni mennä. Alla huijauksesta kertova sivu:

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000008796201.html

Sarliina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #2 : 14.05.22 - klo:22.17 »
Kortin numero näkyi, mutta google payssa luki että se on vanhentunut, raha ei ainakaan heti lähtenyt ja ostosta ei tullut kuittia. Klikkasin siitä itseasiassa 2kertaa tyhmyyksissäni ja kysyi kortin tietoja.... kortin numero oli valmiina... sitten tajusin sulkea

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11481
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #3 : 15.05.22 - klo:13.33 »
Ainakin näin ihan järjellä ajateltuna et antanut tietoja, joten huijaritkaan eivät saaneet haluamaansa. Voit siis olla varsin huoleti.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Sarliina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #4 : 15.05.22 - klo:15.19 »
Netissä luki että pelkkä peruuta tilaus painike riittää.. mutta tosiaan kortti vanhentunut, vaikka joku sanoi että voi mennä silti kun sama numero.

Sarliina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #5 : 15.05.22 - klo:16.33 »
Jos tiliin on liitetty luottokortti niin eihän se kortti ole missään yhteydessä toiseen tiliin esim säästötiliin mikä on samassa pankissa

Sarliina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #6 : 15.05.22 - klo:16.54 »
Jajos huijaus olisi tapahtunut niin rikki rahat olisi lähteneet heti?

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #7 : 15.05.22 - klo:18.02 »
Kortin numero näkyi, mutta google payssa luki että se on vanhentunut, raha ei ainakaan heti lähtenyt ja ostosta ei tullut kuittia. Klikkasin siitä itseasiassa 2kertaa tyhmyyksissäni ja kysyi kortin tietoja.... kortin numero oli valmiina... sitten tajusin sulkea

Uuden kortin numero on ilmeisesti sama kuin vanhan (ainakin minulla). Anoitko sinne uuden kortin tietoja, kuten voimassaoloajan ja varmennekoodin? Jos annoit niin ota yhteyttä pankkiin ja poliisiin. Ellet antanut tietoja ei mielestäni ole rahojen menettämisen vaaraa.

Sarliina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #8 : 15.05.22 - klo:18.17 »
En antanut mitään vaikka pyysi vaan suljin.... siirsin nyt varmuuden vuoksi rahat toiselle tilille, eihän sieltä voi samalla kortin numerolla ottaa?

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #9 : 15.05.22 - klo:18.41 »
eihän sieltä voi samalla kortin numerolla ottaa?

Näin minäkin oletan, mutta jos epäilyttää niin kannattaa olla yhteydessä pankkiin.

Sarliina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #10 : 15.05.22 - klo:19.04 »
Erillinen tili mihin ei ole korttia niin eihän sieltä mitään saa...

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5777
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #11 : 15.05.22 - klo:19.45 »
Tuo ei vain ole mikään pysyvä vaihtoehto jos meinaat enää koskaan korttia käyttää. Huomaa, että veloitus olisi vissiin viikoittainen. Jos epäilyttää, niin kannattaa tosiaan olla yhteyksissä pankkiin. Itse varmaan ottaisin Google tililtä maksutiedot kokonaan pois. Sikäli ettet tietysti tarvi niitä johonkin haluttuun tilaukseen tms.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5777
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #12 : 15.05.22 - klo:19.49 »
Kannattanee kirjautua eri laitteella Google tilille ja katsoa sieltä ostoshistoria varmuuden vuoksi.

Sarliina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #13 : 15.05.22 - klo:20.30 »
Otin maksutiedot pois ja jatkuvia tilauksia ei ollut Googlella.

Sarliina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #14 : 15.05.22 - klo:20.34 »
Yksi tuote oli ostettu mutta se oli vuonna 2017 ja sen tunnistin... ei vaadi toimenpiteitä kun kaikki ok?

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1111
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #15 : 15.05.22 - klo:20.42 »
https://poliisi.fi/nettivinkki
Poliisilla on tuollainen nettivinkki systeemi.
Sitä voisi harkita tuollaisessa tapauksessa.
Ei ole rikosilmoitus, vaan vähän kevyempi juttu.
Mutta, ei rosmoja saada kiinni, jos ei mitään tehdä.
Kahvi on väkevin juomani

Sarliina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #16 : 15.05.22 - klo:20.55 »
Voinko laittaa vinkkiä vaikka mulle ei olisikaan tullut vahinkoa? Voinko nyt olla rauhassa kun mitään tilauksia ei löytynyt ja mitään kuittia ei tullut?

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1111
    • Profiili
Vs: Huijausviesti
« Vastaus #17 : 15.05.22 - klo:21.14 »
Mun mielestä tuon vinkin voi aina laittaa, kun törmää netissä johonkin lainvastaiseen.
Kahvi on väkevin juomani