Kirjoittaja Aihe: Ubuntu täyttää itse kovalevyn asennuksen jälkeen  (Luettu 2411 kertaa)

maukkka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Hei

Olen kokeillut asentaa 3 vuotta vanhaan ASUS läppäriin (Windows 10 rinnalle) eri versioita Ubuntusta (viimeisin 22.04 Beta kun 14.4. pvm.) Oikeastaan sillä ei ole merkitystä, koska sama vaiva toteutuu kaikilla muilla, myös 20.04LTS.

Asennus itsessään sujuu hyvin ja kaikki näyttää hyvältä niin kauan kunnes tulee "Järjestelmäohjelman ongelma" ja kovalevy alkaa täyttämään itse itseään. CPU pyörii 100% paikkeilla, vaikka mikään prosessi ei näytä sitä käyttävän?
Data tulee levylle vauhdilla n. 2Gb / 1 min kunnes levy on täynnä. Verkkoyhteydellä ei ole merkitystä onko päällä / pois.

Tämä siis myös vaikka uudelleen asennuksen jälkeen ei avaisi mitään muuta ohjelmaa kuin "järjestelmän valvonnan".

Ubuntu asennettuna alle 9Gt.. kuvassa 12Gt ja 4 min myöhemmin 21Gt
En löytänyt vastaavaa ongelmaa edes ulkomaisilta sivuilta. Onko joku kuullut tällaisesta?

Kiitos jo etukäteen.

t. maukka

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Ubuntu täyttää itse kovalevyn asennuksen jälkeen
« Vastaus #1 : 16.04.22 - klo:20.28 »
Vastaavaan ongelmaan olen joskus aikanaan törmännyt :( Kyseessä tuolloin oli se, että oletuksena varmuustallennusohjelma Deja Dub alkoi tallentamaan varmuuskopiota järjestelmästä. Koko järjestelmän kopiointi _ensimmäisen kerran_ toki vaatii merkittävän osan konetehosta sekä kiintolevytilasta.
Terminaalissa komento top, voisi havainnollistaa, mitkä ohjelmat/prosessit ovat käytössä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16241
    • Profiili
Vs: Ubuntu täyttää itse kovalevyn asennuksen jälkeen
« Vastaus #2 : 16.04.22 - klo:23.19 »
Luultavasti järjestelmäloki täyttyy laite- tai ajuriongelmaan liittyvästä virheilmoituksesta. Systemd:n journald-lokin tiedostokoolla on maksimiraja, mutta Ubuntu kirjoittaa lokit sen lisäksi perinteisiin /var/log/syslog* -tiedostoihin, jotka voivat kasvaessaan viedä juuriosion kaiken vapaan tilan.

Tarkista lokitiedostojen koot päätteessä komennolla:

Koodia: [Valitse]
ls -s /var/log/
Jos esimerkiksi /var/log/syslog näyttää kasvavan nopeasti, katso millaisia viestejä sinne tulee:

Koodia: [Valitse]
tail -f /var/log/syslog(Ctrl+C lopettaa listauksen)


Asuksen tapauksessa ongelma voi liittyä mm. PCI-väylän keskeytysten hallintaan. Silloin kernelin parametri pci=nomsi saattaisi auttaa:
https://unix.stackexchange.com/a/474635

maukkka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ubuntu täyttää itse kovalevyn asennuksen jälkeen
« Vastaus #3 : 18.04.22 - klo:09.12 »
Kiitos vastauksista.
Tässä käy juuri näin. syslog ja kern.log kirjoittaa muutamassa minuutissa monta gigaa.
Virhe on : "PCIe Bus Error"..

Jatkan yrittämistä tuon viimeisen linkin avustuksella.

Kiitos