Kirjoittaja Aihe: Muistialueen ylitys dd-komennolla  (Luettu 4234 kertaa)

jarkki76

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Muistialueen ylitys dd-komennolla
« : 30.09.06 - klo:10.14 »
En tiedä linuxista vielä sitten mitään...
Ongelmani on, että dd-komennosta tulee virheilmoitus: muistialueen ylitys

Yritän Linux by Tapsa (http://linux.ilmainen.net/#win-bootloader) ohjeiden mukaan säilyttää Windowsin oman boot loaderin.

Tehtävänäni on kopioida Ubuntu 6.06.1 Desktop AMK64 käynnistyssektorin kuvatiedosto Windows XP-kovalevyn (C:/) juureen. Käytän usb-tikkua tiedoston siirtoon.

Tein seuraavanlaisesti:
memy@memy-desktop:~$ sudo dd if=/dev/hdd1 bs=512 count=1 of=/media/USBDISKPRO/bootsect.win
1+0 records in
1+0 records out
Muistialueen ylitys

Tiedosto kopioituu kyllä tikulle, mutta ilmeisesti on korruptoitunut... koska tämän jälkeen kopioin usb-tikulta tiedoston C:/-juureen Windows XP:ssä ja muokkaisin boot.ini-tiedostoa, kuten ohjeessa neuvotaan. Käynnistyksen yhteydessä valitessani Ubuntun käynnistyy kone uudelleen hetken kuluttua. Ubuntuun pääsen kyllä boot-paikkaa vaihtamalla käynnistyksen yhteydessä.

Onkos neuvoja moiseen?
« Viimeksi muokattu: 02.10.06 - klo:10.13 kirjoittanut jarkki76 »

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Muistialueen ylitys dd-komennolla
« Vastaus #1 : 30.09.06 - klo:10.36 »
Miksi haluat siis käyttää tuota windowsin omaa boot loaderia Ubuntun Grubin sijasta?
Varsinkaan kun et tiedä linuxista mitään?
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Muistialueen ylitys dd-komennolla
« Vastaus #2 : 30.09.06 - klo:11.13 »
Windowsin oman lataajan säilyttäminen ei käsittääkseni kannata missään tilanteessa. Vaikak sinulla olisi useita windowseja asennettuna, pystyy GRUB käsittääkseni sen hanskaamaan. Ja GRUBhan on se lataaja joka asentuu Ubuntun yhteydessä.

Kerro lisää mikä on tavoitteesi niin jeesataan..


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Muistialueen ylitys dd-komennolla
« Vastaus #3 : 30.09.06 - klo:11.59 »
Windowsin oman lataajan säilyttäminen ei käsittääkseni kannata missään tilanteessa.

no, miten sen nyt ottaa. kyllä tuo homma toimii ja olen sitä itsekin käyttänyt aikoina jolloin olin sitä mieltä, että boottaan useinmiten windowsiin. tosin en tehnyt tuota käsin kuin yhden kerran ja kaikilla lopuilla tyydyin käyttämään softaa nimeltä bootpart joka hoitaa homman miltei automaattisesti.
Janne

jarkki76

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Muistialueen ylitys dd-komennolla
« Vastaus #4 : 30.09.06 - klo:12.22 »
Windowsin oman lataajan säilyttäminen ei käsittääkseni kannata missään tilanteessa. Vaikak sinulla olisi useita windowseja asennettuna, pystyy GRUB käsittääkseni sen hanskaamaan. Ja GRUBhan on se lataaja joka asentuu Ubuntun yhteydessä.

Kerro lisää mikä on tavoitteesi niin jeesataan..


r

Tavoite on saada käynnistyksen yhteyteen helposti valikko mistä valitaan kumpaa käyttistä haluaa käyttää .Mun tapauksessa XP ja Ubuntu. Ubuntua en käytä kuin joskus harvoin ihan kokeilumielessä. Tarttis tutustua nimittäin Linuxiin vaan ihan jo opiskelun ja ammatin vuoksi. Xp:ssä mulla on kaikki musasoftat jne mitä käytän joten en halua alkaa linux pääkäyttäjäksi, eli siitä ei kannata alkaa saarnaamaan :)

Mut et helposti valikko käynnistyksen yhteyteen. Luulin että toi Tapsan neuvoma juttu on cool :) Mulle aivan sama mikä loaderi se on kunhan toimii.

Onko tohon muistialueen ylitykseen mitään hajua?

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Muistialueen ylitys dd-komennolla
« Vastaus #5 : 30.09.06 - klo:12.31 »
Windowsin oman lataajan säilyttäminen ei käsittääkseni kannata missään tilanteessa. Vaikak sinulla olisi useita windowseja asennettuna, pystyy GRUB käsittääkseni sen hanskaamaan. Ja GRUBhan on se lataaja joka asentuu Ubuntun yhteydessä.

Kerro lisää mikä on tavoitteesi niin jeesataan..


r

Tavoite on saada käynnistyksen yhteyteen helposti valikko mistä valitaan kumpaa käyttistä haluaa käyttää .Mun tapauksessa XP ja Ubuntu. Ubuntua en käytä kuin joskus harvoin ihan kokeilumielessä. Tarttis tutustua nimittäin Linuxiin vaan ihan jo opiskelun ja ammatin vuoksi. Xp:ssä mulla on kaikki musasoftat jne mitä käytän joten en halua alkaa linux pääkäyttäjäksi, eli siitä ei kannata alkaa saarnaamaan :)

Mut et helposti valikko käynnistyksen yhteyteen. Luulin että toi Tapsan neuvoma juttu on cool :) Mulle aivan sama mikä loaderi se on kunhan toimii.

Onko tohon muistialueen ylitykseen mitään hajua?
Kun antaa Ubuntun oletuslataajan olla(GRUB), siitä voit valita samalla tavalla kuin Windowsin korvikkeesta. Ja vielä helposti - asentuu Ubuntun mukana ;D, sinun ei tarvitse tehdä mitään.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

jarkki76

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Muistialueen ylitys dd-komennolla
« Vastaus #6 : 30.09.06 - klo:12.37 »
Windowsin oman lataajan säilyttäminen ei käsittääkseni kannata missään tilanteessa. Vaikak sinulla olisi useita windowseja asennettuna, pystyy GRUB käsittääkseni sen hanskaamaan. Ja GRUBhan on se lataaja joka asentuu Ubuntun yhteydessä.

Kerro lisää mikä on tavoitteesi niin jeesataan..


r

Tavoite on saada käynnistyksen yhteyteen helposti valikko mistä valitaan kumpaa käyttistä haluaa käyttää .Mun tapauksessa XP ja Ubuntu. Ubuntua en käytä kuin joskus harvoin ihan kokeilumielessä. Tarttis tutustua nimittäin Linuxiin vaan ihan jo opiskelun ja ammatin vuoksi. Xp:ssä mulla on kaikki musasoftat jne mitä käytän joten en halua alkaa linux pääkäyttäjäksi, eli siitä ei kannata alkaa saarnaamaan :)

Mut et helposti valikko käynnistyksen yhteyteen. Luulin että toi Tapsan neuvoma juttu on cool :) Mulle aivan sama mikä loaderi se on kunhan toimii.

Onko tohon muistialueen ylitykseen mitään hajua?
Kun antaa Ubuntun oletuslataajan olla(GRUB), siitä voit valita samalla tavalla kuin Windowsin korvikkeesta. Ja vielä helposti - asentuu Ubuntun mukana ;D, sinun ei tarvitse tehdä mitään.

Eli mulla oli pelkkä XP asennettuna C-levylle. Sitten latasin Ubuntun AMD64 version. Heitin CD:n pesään ja Live-linux lähti pyörimään. Työpöydällä oli kuvake, josta asensin linuxin toiselle pienemmällä kovalevylle. Asennuksen yhteydessä ei ollut mainintaa mistään loaderista. Koneen käynnistyttyä asentamisen jälkeen kone meni suoraan XP-käyttikseen eikä kysellyt mitään Ubuntusta.

Eli mitä mun tarttis tehdä, että saan ton oletusloaderi GRUBin toimimaan?

ps. Palaan huomenna taas asiaan.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

jarkki76

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Muistialueen ylitys dd-komennolla
« Vastaus #8 : 02.10.06 - klo:10.10 »
Eli mitä mun tarttis tehdä, että saan ton oletusloaderi GRUBin toimimaan?
http://www.google.fi/search?q=super+grub+disk&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi-FI:official ?

Sepäs olikin helpon oloinen  :o Mitä tuolla tehdään? Latasin tosta cd-image version ja käynnistin koneen sen kanssa. Hirveä kasa valikoita ja en löytänyt sieltä haluamaani eli miten saan sen valikon tehtyä.

Taidan kokeilla tota bootpart-ohjelmistoa enemmin.

Niin, kukaan ei ole vielä vastannut... tietääkö kukaan mistä johtuu dd-komennon muistialueen ylitys? Kysymyksiin vastataan vain kysymyksillä  :P

juyli

  • Vieras
Re: Muistialueen ylitys dd-komennolla
« Vastaus #9 : 02.10.06 - klo:10.32 »
tietääkö kukaan mistä johtuu dd-komennon muistialueen ylitys? Kysymyksiin vastataan vain kysymyksillä  :P

Voisit kokeilla tehdä tuon image:n ensin kovalevylle, ja sitten kopioida muistikortille.
Kyllä Tapsan ohjeen pitäisi toimia. Se, miksi se ei sinulla toimi, on tosi vaikeaa arvata.

jarkki76

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Muistialueen ylitys dd-komennolla
« Vastaus #10 : 02.10.06 - klo:13.56 »
tietääkö kukaan mistä johtuu dd-komennon muistialueen ylitys? Kysymyksiin vastataan vain kysymyksillä  :P

Voisit kokeilla tehdä tuon image:n ensin kovalevylle, ja sitten kopioida muistikortille.
Kyllä Tapsan ohjeen pitäisi toimia. Se, miksi se ei sinulla toimi, on tosi vaikeaa arvata.

Kiitos vastauksesta.

Niin munkin mielestä pitäisi toimia. Yritin tehdä sen myös kovalevylle, mutta sama lopputulos. Hakemistoon ilmestyy 512byten kokoinen file, mutta se on ilmeisesti korruptoitunut, koska kun boottaan koneen sen kautta niin kone resetoituu.

Täytyy vaihtaa toi 64bit Ubuntu, johonkin muuhun. Kokeilin töissä Susella kaverin koneella samaa käskyä, niin hyvin toimi. Tos Ubuntun versiossa on jotain hämärää dd-käskyn osalta tai sitten se ei sovi mun tietsariin jotenkin. Meniskö tämä sitten johonkin bugi osioon... tiedä häntä.