Kirjoittaja Aihe: Aloitusnäyttö  (Luettu 965 kertaa)

rmv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Aloitusnäyttö
« : 28.02.22 - klo:22.35 »
Minulla on HP:n läppärissä käytössä Ubuntu 20.04 ja Windows 10 samalla kovalevyllä. Päivitin läppärin kloonaamalla vanhan kovalevyn uudelle ssd kovolle ja laitoin sen vanhan kovon paikalle. Muuten kaikki hyvin, mutta aloituksessa näyttöön tulee vain teksti "GRUP>". Aikaisemmin tuli esiin luettelo valittavista käynnistysvaihtoehdoista,
Onko asia korjattavissa vai pitääkö Windows 10 ja Ubuntu asentaa uudelleen?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Aloitusnäyttö
« Vastaus #1 : 28.02.22 - klo:23.19 »
Kokeile korjata Boot-Repairilla. Sen voi asentaa Ubuntun asennustikun kokeilutilassa, tai voit kirjoittaa Boot-Repairin levykuvan tikulle.

https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair#Getting_Boot-Repair

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Aloitusnäyttö
« Vastaus #2 : 01.03.22 - klo:00.40 »
Lainaus
  ...  mutta aloituksessa näyttöön tulee vain teksti "GRUP>".
Tuo tarkoittanee, ettei grub löydä määrittelytiedostoa /boot/grub/grub.cfg.
Muutamaan kertaan kopioidessani järjestelmiä yleensä pienemmiltä levyiltä suuremmille, olen osioinut kohdelevyn vastaavasti kuin alkuperäinen osiointi. Kohdelevyn osiot ovat olleet suurempia kuin alkuperäisellä levylle tarpeiden mukaan. Kloonannut kunkin osion yksi kerrallaan.
Käynnistänyt koneen ulkoiselta Linux-jakelulta - ja lisäämällä tuolle ulkoiselle Linux-jakelun valikkoon kiintolevyllä olevat käyttöjärjestelmät:
Koodia: [Valitse]
sudo update-grub tai vaikka grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg.
Vaikka levyosiolla, jolle levyosio on kloonattu, on enemmän tilaa kuin alkuperäinen levyosio vaatii, on ko. tila saatavissa käyttöön.
Olen tottunut käyttämään gparted -ohjelmaa, mutta Ubuntun Levyt toiminevat aivan vastaavasti.

PS. Kloonattaessa levyjä/levyosioita on muistettava, että levyosioiden UUID:t ovat toki samat kuin alkuperäisellä levyllä!