Kirjoittaja Aihe: Paras päivityskäytäntö  (Luettu 912 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Paras päivityskäytäntö
« : 04.02.22 - klo:18.03 »
Muistelen jonkun joskus maininneen, että kun hakee päivityksiä koneelleen, niin on parempi käyttää komentoriviä kuin graafista päivityspompulaa.
Jos näin on, niin mitä etua siitä on vai onko kyse pelkästä omakohtaisesta tottumuksesta
ja mielipiteestä?

Joskus on näyttänyt siltä, että kun olen ensin tsekannut graafisesti ja se on ilmoittanut ettei ole mitään
 tarjolla ja sen jälkeen heti perään käyttänyt komentoriviä, niin sieltä ilmaantuukin päivityksiä tarjolle.
Eikö kyseessä olekaan sama asia molempien suhteen?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
Vs: Paras päivityskäytäntö
« Vastaus #1 : 04.02.22 - klo:18.25 »
Graafinen pop-up tarjoaa tietoturvapäivitykset heti, muita se kerää viikon ennen kuin tarjoaa. Katso asetuksista.

Edit: oletuksena on viikon väli, mutta sen voi muuttaa. Katso Ohjlemistopäivitykset-ohjelman asetuksista.
« Viimeksi muokattu: 04.02.22 - klo:20.40 kirjoittanut AimoE »

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Paras päivityskäytäntö
« Vastaus #2 : 04.02.22 - klo:20.29 »
Joskus on näyttänyt siltä, että kun olen ensin tsekannut graafisesti ja se on ilmoittanut ettei ole mitään  tarjolla ja sen jälkeen heti perään käyttänyt komentoriviä, niin sieltä ilmaantuukin päivityksiä tarjolle.
Eikö kyseessä olekaan sama asia molempien suhteen?
Samalla tavalla paketinhallinnat toimivat. Ensin päivitetään ohjelmalähteet (sudo apt update), sitten asennetaan tarjollaolevat paketit (sudo apt full-upgrade).
Myös graafisissa ohjelmissa on ollut mahdollisuus päivittää ohjelmalähteet, jonka jälkeen asentuvat kaikki päivitettävissä olevat tiedostot.
Minulla on mielikuva, etteivät kaikki graafiset sovellutukset automaattisesti päivittäisi ohjelmalistoja.
Mutta järjestelmän oma paketinhallinta kyllä toimii, kuten se on määritelty.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Paras päivityskäytäntö
« Vastaus #3 : 05.02.22 - klo:04.45 »
Kubuntun ohjelmanpäivitin jumittelee eikä päivitä. Siksi en sitä käytä. Se on koodattu ilmeisesti pythonilla.