Kirjoittaja Aihe: Onnistumiskokemuksesi Ubuntun/Linuxin kanssa (vain iloa ja riemua)  (Luettu 285021 kertaa)

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 721
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Noi vanhojen Applen koneiden suhteen yhdistettynä Linux/Ubuntu -järjestelämän suhteen on verkossa aika pirstoutuneena eri paikoissa sitä asiaa.

Mitä ilmeisemmin olet jo pitkään käyttänyt MacBookia, olisi netissä aukkoa täydentävää julkaisua, mitä pistä pystyyn Bloggeriin esim, mitä nyt ihan varmasti Google-tilin omistat, niin teemana tämä vanhat MacBookit ja Linux -yhdistettynä.

Siitä on jo aika pitkä aika, kun selailin tätä asiaa netistä, mitä itse en ole omena-uskovainen, mitä aina ollut tosiaan näissä Intelin prosessorin arkkitehtuurin PC-koneissa tämä harrastuspuoli, niin kävi milessä, että jos hankkisin tarkoituksella käytettyjen markkinoilta vanhentuneen MacBookin, ja sitten perustaisin "Projektiblogin" juuri tähän Linux-harrastusteemaan liittyen, mitä Applenkin noihin Bookkeihin saa sitä koneen elinkaarta varmasti pidennettyä sama, mitä näissä Winkkariläppäriessä yms. Itsellänikin vielä 2005 vuodelta, milloin siirryin siitä lähtien olen ollut pelkästään ajan mukaisissa kannettavissa nämä kaikki tietokoneeni, niin silläkin vielä pystyy skannaamaan asiakirjoja ja valokuvia, ei sillä enää oikein muuta tee, mutta kuitenkin jokin käyttöfunktio on vielä melkein 20-vuoden takaisessa sen aikaisessa tehokkaassa koneessa olemassa.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Kyllähän tuolla LibreOffice Writerillä saa kaiken tarpeellisen aikaan, kunhan jaksaa säätää, ja perehtyy asiaan...

Liitteenä Writerin generoima Sisällysluettelo suuren säätämisen jälkeen.

Kuitenkin lopputuloksena on juuri sellainen sisällysluettelo, minkä halusin.  8)

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Tällä hetkellä olen hyvin, hyvin iloinen. Olen saanut Lenovo Ideapad 100S -läppäriin asennettua Lubuntun. Ko. koneessa oli Windows, joka oli tahmea, koska konekin on aivan minimaalinen resursseiltaan. Tässähän on kiinteä flashmuisti 32G ja siinä kaikki. Myös bootti on pitkälti istutettu flashiin.

Kone on jossain vaiheessa hankittu pasianssikoneeksi, ollen kauppaketjun halvin läppäri. Jos ei ole joskus käyttänyt asiallisella nopeudella toimivaa tietokonetta, niin olisihan tälläkin postinsa lukenut ja jopa muutakin. Silti en ole arvannut sitä yrittää linuxin alle, ehkä olisi tullut SERiä tai hellasäröä.

Riemu kasvaa, kunhan saan kielen sovitettua siten, että se on suomalainen kaikissa toiminnoissa, nyt se on sekakielinen (fi-en), joka ei vastaa toivetta. Käyttäjä hieman hallitsee enkkua, mutta kaiken tekniikan pitää olla suoraviivaista ja kohteliasta suomalaiselle käyttäjälle.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 721
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Lenovo Ideapad 100S näyttäisi olevan 2015 -vuonna julkaistu, mitä tarkistin asian, mitä se on kevyimmästä päästä, mutta 2015 vuosimallin koneisiin saa raskaammankin Linuxin, mutta hienoa, että sait läppäriisi elämää, jotta voit myös sillä jotain tehdä. Onnitteluni, mukavaa lukea onnistumiskokemuksia tietotekniikan saralta muilta harrastajilta myös.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Olihan se Lubuntun asennus lopulta aika suoraviivainen, lähinnä kokeilua aiheutti, että sai järjestelmän käynnistymään. Biosista muutos efiksi oli se konsti.

Nyt pitää keräillä rohkeutta tehdä jossain vaiheessa toiseen koneeseen radikaalimmat päivitykset. Sitten voi taas toivottavasti riemuilla.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Pistetäänpä tähänkin eloa: Päivitin eilen hallinnoimani serverin 20.04:stä 22.04:ään ja positiivisena yllätyksenä, vaati vain yhden konffin korjauksen ja suurin osa palveluista lähti toimimaan kiltisti....
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Jo 10 vuotta tulee Ubuntun kanssa täyteen 21.1.2024.  Ensi askeleet tein haparoiden muistaakseni Ubuntu 13.10 jakelulla ja siirryin sitten säännöllisesti käyttämään LTS-jakeluja.  Minulla ei ollut juuri minkäänlaista tietoa ATK:sta aikaisemmin, olin vain ollut erilaisten järjrestelmien käyttäjä työelämän aikaan, niin useammankin kerran jouduin turvautumaan Keskustelupalstan apuun. Kiitän kaikkia keskustelupalstan jäseniä ja erityisesti jäsentä "nm" . Hän on opastanut minuakin runsaasti,  josta hänelle lausun mitä suurimmat kiitokset!

LTS-jakeluja on ollut käytössäni 14.04, 16.04, 18.04, 20.04 ja 22.04. Muutaman kerran olen kokeillut myös Mint-versiota jossakin koneessa. Olen ylläpitänyt laitteistoni tasoa ja ostanut käytettyjä keskusyksikköjä , n 100 euron hinnoissa. Niillä ja ssd-muisteilla on toimeen tultu. Käytännössä mitään pahempaa ongelmaa ei koko 10 vuoden aikana ole tullut Ubuntun suunnalta esiin. Muutamn kerran on ollut pientä taistelua uuden tulostimen ja skannarin asennuksissa, mutta nekin on kaikki selvitetty.

Jäseneksi liityin siis 21.1.2014.  Olen kirjoittanut nyt yhteensä 700 vietiä keskustelualustalle ja aloittanut 94 uutta aihetta.  Olen tyytyväinen Ubuntuun.
« Viimeksi muokattu: 18.01.24 - klo:15.56 kirjoittanut kx »
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
No pistetään tännekin Janin innoittamana:
Sain viime viikolla vanhan (10v.) Dellin läppäri yritysmikron. Kovalevy ilmeisesti turvallisuus syistä kokonaan poistettu.
Heitin sisään vielä vanhemman Samsungin läppärin kovalevyn, jonka olin jo joskus päivittänyt SSD:hen. Sisällä oli tuorein Xubuntu LTS.
Konehan lähti heti tulille ja ainoa "säätö" oli wifin salasanan syöttö.
Nyt toimii kaikki multimedianäppäimet ja näytönkirkkauden säätö. Lisäksi keskeytystila nyt toimii myös niin kuin sen pitää ja muukin virranhallinta.
Kurkkasin myös BIOSin puolelle ja siellä käynnistysvalikossa komeilee ensimmäisenä Ubuntu. Enpä ole moiseen törmännyt, tosin en nyt näiden kanssa päivittäin pelaa.
Olen ymmärtänyt, että Dell on aika myönteinen Linuxille. Niin tai näin tämä kyllä oli täysi 10 Dellille Linux näkökulmasta katsoen :)
« Viimeksi muokattu: 26.01.24 - klo:17.53 kirjoittanut Jtkone »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Sain Lexmarkin laser-tulostimen (B2236dw) toimimaan kaikissa kolmessa Linuxissa:
KDE neon, Fedora ja openSUSE Tumbleweed.

Kaksi ensinmainittua meni ihan tulostimen lisäämisellä asetuksista, Tubleweed vaati Yastissa vähän säätöä.
Kaikki tämä siksi että ko. tulostimen ajurit ovat tulleet kerneliin lähiaikoina, kesällä ei vielä onnistunut,
vaan piti sählätä huonoin tuloksin valmistajan ajureilla.

edit: vaati se tosiaan UFW-säätöä samoin nordVPN.
Puhtaasen asennukseen (KDEneon) se meni ihan tosta vaan.

PS: toimii myös Windowsissa ajurin asennuksen jälkeen. :)
« Viimeksi muokattu: 27.01.24 - klo:01.23 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 829
    • Profiili

Sain viime viikolla vanhan (10v.) Dellin läppäri yritysmikron. Kovalevy ilmeisesti turvallisuus syistä kokonaan poistettu.
Heitin sisään vielä vanhemman Samsungin läppärin kovalevyn, jonka olin jo joskus päivittänyt SSD:hen. Sisällä oli tuorein Xubuntu LTS.
Konehan lähti heti tulille ja ainoa "säätö" oli wifin salasanan syöttö.


Onko kovalevyt yleensäkin  noin helposti vaihdettavissa eri merkkisten koneiden kesken?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili

Sain viime viikolla vanhan (10v.) Dellin läppäri yritysmikron. Kovalevy ilmeisesti turvallisuus syistä kokonaan poistettu.
Heitin sisään vielä vanhemman Samsungin läppärin kovalevyn, jonka olin jo joskus päivittänyt SSD:hen. Sisällä oli tuorein Xubuntu LTS.
Konehan lähti heti tulille ja ainoa "säätö" oli wifin salasanan syöttö.
Onko kovalevyt yleensäkin  noin helposti vaihdettavissa eri merkkisten koneiden kesken?

Jep...
... ainoa varsinainen säätö on nykyään käytännössä NVidian suljettujen asentaminen tai poistaminen, jos konearkkitehtuuri muuttuu sen verran.

Tosin itselläni ei ole kokemuksia NVME-kiintolevyistä, että onko siinä jotakin huomioitavaa, jos polttaa Sata:sta NVME-levyyn dd:llä.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 829
    • Profiili

Sain viime viikolla vanhan (10v.) Dellin läppäri yritysmikron. Kovalevy ilmeisesti turvallisuus syistä kokonaan poistettu.
Heitin sisään vielä vanhemman Samsungin läppärin kovalevyn, jonka olin jo joskus päivittänyt SSD:hen. Sisällä oli tuorein Xubuntu LTS.
Konehan lähti heti tulille ja ainoa "säätö" oli wifin salasanan syöttö.
Onko kovalevyt yleensäkin  noin helposti vaihdettavissa eri merkkisten koneiden kesken?

Jep...
... ainoa varsinainen säätö on nykyään käytännössä NVidian suljettujen asentaminen tai poistaminen, jos konearkkitehtuuri muuttuu sen verran.

Tosin itselläni ei ole kokemuksia NVME-kiintolevyistä, että onko siinä jotakin huomioitavaa, jos polttaa Sata:sta NVME-levyyn dd:llä.


Tarkoitin lähinnä kiinnikkeitä kuten ruuvien reiät ja  jengat plus piuhojen liitännät ja yleensäkin riittävät tilat asennukseen eri koneilla.
« Viimeksi muokattu: 27.01.24 - klo:14.28 kirjoittanut Pendeli »

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Tarkoitin lähinnä kiinnikkeitä kuten ruuvien reiät ja  jengat plus piuhojen liitännät ja yleensäkin riittävät tilat asennukseen eri koneilla.
Kyllä ne on yleensä samat standardit. Kaikki levyt sopii toisiinsa, jos ei nyt aivan monenkymmenen vuoden vanhoja ole.
Kahvi on väkevin juomani

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Pöytäkoneen 3.5" levypaikkaan HDD jos asentaa 2.5" SSD aseman tarvitaan sovitinkehys.
Muutenhan ne (HDD) on sopivia keskenään. Joissakin SSD-levyissä ko. rautakehikko tulee mukana.

edit: lisätty sana Pöytäkoneen, läppäreissä on valmiiksi 2.5" kiinnitys
kun vanhan HDD:.n poistaa käy uusi SSD samoiin reikiin.
« Viimeksi muokattu: 28.01.24 - klo:02.17 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
3.5" levypaikkaan HDD jos asentaa 2.5" SSD aseman tarvitaan sovitinkehys. Muutenhan ne (HDD) on sopivia keskenään.
Joissakin SSD-levyissä ko. rautakehikko tulee mukana.

ja no ei aina sitäkään jos ei välitä sitä että levy pääsisi liikkumaan jos pöytäkoneesta puhutaan. Mulla roikkuu pöytäkoneessa parikin SSD:tä käytännössä irrallaan. Kun ei konetta turhan paljon liikutella niin mitäs väliä sillä on...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Kiinnitin aiheen kyllähän tämä niin tärkeä aihe on että ansaitsee sen...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
3.5" levypaikkaan HDD jos asentaa 2.5" SSD aseman tarvitaan sovitinkehys. Muutenhan ne (HDD) on sopivia keskenään.
Joissakin SSD-levyissä ko. rautakehikko tulee mukana.

ja no ei aina sitäkään jos ei välitä sitä että levy pääsisi liikkumaan jos pöytäkoneesta puhutaan. Mulla roikkuu pöytäkoneessa parikin SSD:tä käytännössä irrallaan. Kun ei konetta turhan paljon liikutella niin mitäs väliä sillä on...

Minullakin roikkuu tuossa i5 koneessa SSD levy. Mistä tulikin mieleen että ko. koneessa on alkujaan 256Gt Nvme-levy jota en läydä koneen sisältä, olen tullut siihen lopputulemaan että se on emolevylle sisäänrakenettu, onko moinen mahdollista?
« Viimeksi muokattu: 28.01.24 - klo:02.21 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
3.5" levypaikkaan HDD jos asentaa 2.5" SSD aseman tarvitaan sovitinkehys. Muutenhan ne (HDD) on sopivia keskenään.
Joissakin SSD-levyissä ko. rautakehikko tulee mukana.

ja no ei aina sitäkään jos ei välitä sitä että levy pääsisi liikkumaan jos pöytäkoneesta puhutaan. Mulla roikkuu pöytäkoneessa parikin SSD:tä käytännössä irrallaan. Kun ei konetta turhan paljon liikutella niin mitäs väliä sillä on...

Minullakin roikkuu tuossa i5 koneessa SSD levy. Mistä tulikin mieleen että ko. koneessa on alkujaan 256Gt Nvme-levy jota en läydä koneen sisältä, olen tullut siihen lopputulemaan että se on emolevylle sisäänrakenettu, onko moinen mahdollista?
Voihan se olla löytyy ehkä kun emoa oikein tosissaan läpi käy
Sorttia että mitäs nää jännät palikat emolla on....
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
3.5" levypaikkaan HDD jos asentaa 2.5" SSD aseman tarvitaan sovitinkehys. Muutenhan ne (HDD) on sopivia keskenään.
Joissakin SSD-levyissä ko. rautakehikko tulee mukana.

ja no ei aina sitäkään jos ei välitä sitä että levy pääsisi liikkumaan jos pöytäkoneesta puhutaan. Mulla roikkuu pöytäkoneessa parikin SSD:tä käytännössä irrallaan. Kun ei konetta turhan paljon liikutella niin mitäs väliä sillä on...

Minullakin roikkuu tuossa i5 koneessa SSD levy. Mistä tulikin mieleen että ko. koneessa on alkujaan 256Gt Nvme-levy jota en läydä koneen sisältä, olen tullut siihen lopputulemaan että se on emolevylle sisäänrakenettu, onko moinen mahdollista?
Voihan se olla löytyy ehkä kun emoa oikein tosissaan läpi käy
Sorttia että mitäs nää jännät palikat emolla on....

Olen kyllä tonkinnu sen sisukset suurennuslasin ja taskulampun kanssa, mitään palikkaa ei löydy joka vois edes lähelle olla Nvme-asema. En nyt jaksa sitä ruveta purkamaan taas, olkoon mysteeri siihen asti kun taas saan aihetta avata sen kopan, varmaan vuoden sisällä pitää pölyt puhdistaa pois...

Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Linukan ohjelmoinnin saralta...

... viimeinkin sain luotua (todennäköisesti) onnistuneen hakualgoritmin...

... toki bugeja voi siellä piileskellä, mutta kuitenkin.

Pari yksinkertaista ideaa, ja tuloksena leivottu koodi.

Bugiton se tuskin on, mutta idea(t) saattaa toimia.