Kirjoittaja Aihe: Saako Abiwordiin rakenneselaimen tai vastaavan?  (Luettu 1203 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
   Saako Abiwordiin rakenneselaimen tai vastaavan ominaisuuden? Minua kiinnostaisi Abiword, jota aikoinani käytin paljonkin, koska se oli kevyt ja näppärä. Nykyään tarvitsisin LibreOffice writerin kaltaista rakenneselainta, koska minulla on useita satoja sivuja pitkä tiedosto. Siinä siirtyminen aiheesta toiseen edellyttää rakenneselainta.
   Miksi siis Abiword, kun LibreOfficen Writerissa se on valmiina. Ohjelmana jälkimmäinen on kuitenkin räätälöity toimistotyöhön ja minä tarviten ohjelmaa vain kirjoittamiseen. Siksi oletan Abiwordin sopivan minulle paremmin. Netin mukaan siinä pitäisi saada myös Voikon toimimaan. Silloin minun osaltani vain rakenneselain uupuu.
   Lisäksi kuulisin mielellän muiden mielipiteitä, varsinkin niiden, jotka ovat käyttäneet tai käyttävät Abiwordia.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Saako Abiwordiin rakenneselaimen tai vastaavan?
« Vastaus #1 : 26.12.21 - klo:17.32 »
Yritin etsiä Google-haulla Abiwordin rakenneselainta. Ei löytynyt tietoa.

Jos Abiword on käytössä ohjelman keveyden takia, niin toinen vaihtoehto olisi ostaa nopeampaa rautaa ja käytätä LibreOfficen Writeriä.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Saako Abiwordiin rakenneselaimen tai vastaavan?
« Vastaus #2 : 26.12.21 - klo:17.43 »
Kolmas vaihtoehto on käyttää LaTeX:ia, joka sopii suuriin asiakirjoihin usein paremmin kuin teksturit.

Toki kynnys siihen on suurehko askel normaaleista tekstureista, mutta kun kaipaat rakenneselainta, niin senkään (LaTex) oppimiskynnys ei liene suuren suuri.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Saako Abiwordiin rakenneselaimen tai vastaavan?
« Vastaus #3 : 26.12.21 - klo:17.59 »
Kolmas vaihtoehto on käyttää LaTeX:ia, joka sopii suuriin asiakirjoihin usein paremmin kuin teksturit.

Latexia käytettäneen lähinnä yliopistomaailmassa. Jos se on vielä voimissaan 40 vuoden jälkeenkin, niin todella hyvä ja kuvastaa sitä, että tekstinkäaisttelyn perustoimintoihin ei ole tullut mitään mullistavaa uutta tuona aikana. Siis itse tekstin käsittelyn toimenpiteisiin.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Saako Abiwordiin rakenneselaimen tai vastaavan?
« Vastaus #4 : 28.12.21 - klo:12.39 »
Ilmeisesti kukaan ei ole käyttänyt Abiwordia. Minulla on ihan tarpeeksi nopea tietokone pyörittämään mm. LibeOfficea. Suuri osa sen ominaisuukksista on kuitenkin tarkoitettu joko toimisto- tai akateemiseen käyttöön. Minä kirjoitan kaunokirjallista tekstiä, näytelmä- tai elokuvakäsikirjoituksia. Jälkimmäiseen on linuxissa omat ohjelmansa kuten celtx. Siksi haluaisin vain tietää, saako Abiwordiin rakenneselaimen, joka helpottaisi lukujen tai kohtausten välillä liikkumista?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Saako Abiwordiin rakenneselaimen tai vastaavan?
« Vastaus #5 : 28.12.21 - klo:14.18 »
Siksi haluaisin vain tietää, saako Abiwordiin rakenneselaimen, joka helpottaisi lukujen tai kohtausten välillä liikkumista?

Tarkoitatko Palauta oletustyökalurivit->Näytä koodit -täppää ???

Varsinaista rakenneselainta en äkkivilkaisulla huomannut.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Saako Abiwordiin rakenneselaimen tai vastaavan?
« Vastaus #6 : 30.12.21 - klo:18.35 »
LibreOfficessa ja Wordissa on rakennelain. Kun teen otsikon se sirtyy samalla rakenneselaimeen. Jos kirjoitan esim. kirjaa, jossa voi olla useampi sata sivua, luvut auttavat selaamista, varsinkin jos kysymyksessä on tietokirja. Silloin voi etsiä haluamansa luvun rakenneselaimesta ja samalla siirtyä klikkaamalla haluamaansa otsikkoa tiedostossa oikealle sivulle.  Minä siis haluaisin teitää, saako Abiwordiin rakenneselaimen tai vastaavan hakuominaisuuden. En siis tarkoita etsi ja löydä ominaisuutta (ctrl+f ja ctrl+shift+f).