Tervehdys kaikille vanhoille parroille ;)
Sain hiljattain tarpeekseni Windowsista ja päätin siirtyä Linuxiin. Ensimmäinen distroni on Ubuntun Hoary Hedgehog, johon olen ollut alun kulttuurishokista ja hankaluuksista (esim. äänten kanssa oli kosolti ongelmia, mutta löysin ratkaisut tutkailemalla näitä sivuja, eng.kielistä forumia, ubuntuguidea jne.) niin tyytyväinen, että Windows on sittemmin saanut jäädä rauhassa pölyttymään - rest in peace! Ei ole tullut ikävä :)
Nyt haluaisin kokeilla Ubuntun uusinta versiota, Breezy Badgeria. Koska olen vielä vihreä Linuxin kanssa ja vasta nippa nappa tullut suhteellisen sinuiksi Hoaryn kanssa, en rohkene oikopäätä päivittää Hoarya Breezyksi. Mieluummin laittaisin kummatkin versiot samalle koneelle rinta rinnan. Tulisi samalla harjoiteltua Linuxin asentamista ylipäätänsä, toistaiseksi kun olen siis tehnyt sen vain yhden kerran koko elämässäni.
Siksipä kysynkin: voiko Breezyn asentaa Hoaryn rinnalle siten, että Grubista voi valita kumpaa käyttää? Jos Breezyn asentaa cd:ltä, onko asennusohjelmassa valmiina tällaista mahdollisuutta? Jos ei ole, miten rinnakkaisasennus tehdään?
Ja vielä: jos on mahdollista asentaa kummatkin, mutta haluan myöhemmin poistaa toisen (oletettavasti tietenkin Hoaryn), miten tämä tapahtuu?
Jostain syystä en ole onnistunut löytämään yksiselitteisiä vastauksia tai HowTo-osioita kysymyksiini Ubuntu-aiheisia sivuja kahlaamalla. Jos kuitenkin kyselen itsestäänselvyyksiä (kuten varmaan teenkin), niin laittakaa toki linkit sivuille, joilta infot löytyvät.
Pyydän vastauksissanne huomioimaan sen, että olen Linuxin suhteen totaalinen newbie; esim. komentorivin käytössä tarvitsen vielä opastusta miltei kädestä pitäen (perusteet ovat kuitenkin jo alkaneet hiljalleen hahmottua).
Jo etukäteen kiittäen,
mitja