Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 21.04 kakkospaneeli ja sovellukset  (Luettu 986 kertaa)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Kubuntu 21.04 kakkospaneeli ja sovellukset
« : 17.12.21 - klo:07.14 »
Loin näytön oikeaan laitaan pystysuoraan kakkospaneelin ja ajattelin siihen laittaa yhdellä hiiren napsautuksella IM-aiheiset sovellukset. Ja ehkä jotain muutakin.

ONnistui hyvin muuten, mutta vain osa Kubuntun sovelluksista asentui paneeliin raahaamalla ne työpöydältä paneeliin. Onko kysymys nyt siitä, että niihin ei-raahattaviin sovelluksiin ei ole koodattu joitakin osia, joita on raahautuvissa sovelluksissa?

Paneeli käyttäytyy aika oudosti. Kun käynnistän sovelluksen, sen paneelin ylälaitaan tulee kaksi uutta riviä alken P ja A -kirjaimilla ja niiden perässä kolme pistettä. Ehkä paneelia leventämällä saisi nähdä lisää tekstiä niistä. Ja ne poistuvat kun sovelluksen sammuttaa/lopettaa. Lisäksi erotin ei ollutkaan ohut viiva vaan paksu sininen alue, joka on aika ikävä kun näytön paneelit (pää ja tämä sivupaneeli) on väritykseltään musta.

Sitten vielä kysymys, että voiko yhdelle näytön yhdelle sivulle luoda vain yhden paneelin? Eli korkeintaan neljä paneelia näytölle.

Edit: Löysin /snap/bin/ hakemistoista käynnistykseen sopivat linkit ohjelmiin ja näyttää toimivan. Nyt kuitenkin Skypen olen saanut varsinaiseen paneeliin sellaiseksi, että se näyttää tilan onko paikalla (virheä) tai poissa (oranssi). Tuossa oikean laidan paneelissa sitä ei näy. Eli mistäs sen toiminnallisuuden siihen vielä taikoo?

Edit2: Ne sivupaneelin tekstit ovatkin käynnissä olevan (samalla virtuaalisella työpöydällä) päällimmäisen sovelluksen valikon komentoja.  :o
« Viimeksi muokattu: 17.12.21 - klo:10.44 kirjoittanut ilkant »

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Kubuntu 21.04 kakkospaneeli ja sovellukset
« Vastaus #1 : 17.12.21 - klo:12.24 »
Olet lisännyt sovellusvalikkopaneelin. Se on käsittääkseni tarkoitettu sivun ylälaitaan matkimaan Mac työpöytää. Sovelluksista katoaa sen seurauksena ylävalikko.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Kubuntu 21.04 kakkospaneeli ja sovellukset
« Vastaus #2 : 17.12.21 - klo:20.12 »
Olet lisännyt sovellusvalikkopaneelin. Se on käsittääkseni tarkoitettu sivun ylälaitaan matkimaan Mac työpöytää. Sovelluksista katoaa sen seurauksena ylävalikko.

Ok. Olisiko paneelin tyyppi pitänyt olla eri, jotta valikot eivät olisi kadonneet? Eihän tuo sinänsä ole paha kun tottuu käyttämään. Jossain vaiheessa olin poistanut jopa ikkunan kehykset ja silloin alkoi tuntua vähän orvolta.  :)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Kubuntu 21.04 kakkospaneeli ja sovellukset
« Vastaus #3 : 17.12.21 - klo:21.22 »
Sen olen huomannut, että osa sovelluksista kiinnittyi suoraan raahaamalla työpöydältä tuohon sovellusvalikkopaneeliin. Ja osa ei. Päättelin, että niihin kiinnittymättömiin sovelluksiin ei ole ohjelmoitu tarvittavia rajapintoja tai liittymiä.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Kubuntu 21.04 kakkospaneeli ja sovellukset
« Vastaus #4 : 17.12.21 - klo:22.15 »
Olet lisännyt sovellusvalikkopaneelin. Se on käsittääkseni tarkoitettu sivun ylälaitaan matkimaan Mac työpöytää. Sovelluksista katoaa sen seurauksena ylävalikko.

Ok. Olisiko paneelin tyyppi pitänyt olla eri, jotta valikot eivät olisi kadonneet? Eihän tuo sinänsä ole paha kun tottuu käyttämään. Jossain vaiheessa olin poistanut jopa ikkunan kehykset ja silloin alkoi tuntua vähän orvolta.  :)

Jos muokkaat paneelia ja poistat sieltä kohdan yleisvalikko, pitäisi ylävalikko palautua sovelluksiin. Kubuntu 18.04 ei osannut palauttaa valikkoriviä oikein kaikkiin sovelluksiin, mutta kokeilussa 20.04 toimi minulla oikein. Sovellus piti vain käynnistää uudelleen, niin valikkorivi palautui.

Tyhjä paneeli on nimensä mukaan tyhjä, siellä on vain se, mitä itse sinne lisäät. Mielestäni sitä kannattaisi käyttää käynnistyspaneelina.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Kubuntu 21.04 kakkospaneeli ja sovellukset
« Vastaus #5 : 17.12.21 - klo:22.53 »
Jos muokkaat paneelia ja poistat sieltä kohdan yleisvalikko, pitäisi ylävalikko palautua sovelluksiin. Kubuntu 18.04 ei osannut palauttaa valikkoriviä oikein kaikkiin sovelluksiin, mutta kokeilussa 20.04 toimi minulla oikein. Sovellus piti vain käynnistää uudelleen, niin valikkorivi palautui.

Kiitos vinkeistä. Poistin paneelista yleisvalikon. Sovelluksiin ei kuitenkaan tullut valikkoa takaisin. Voiko se johtua siitä, että muutin jokin aika sitten järjestelmäasetuksissa Ulkoasu -> Ikkunakehykset -> Otsikkopalkin painikkeet ja siitä lisäsin ikkunan otsikkoon sovelluksen valikko -kuvakkeen. Poistin sen sovellusvalikko-kuvakkeen ikkunan karmista. Ja nyt näkyy ainakin yhdessä sovelluksessa valikko. Kiitos!