Kirjoittaja Aihe: Tullaaminen ? [Ratkaistu]  (Luettu 7370 kertaa)

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Tullaaminen ? [Ratkaistu]
« Vastaus #20 : 18.09.21 - klo:13.07 »
Lainaus
Eikös tuo 0,90 e alle 150 e lähetyksistä ole aina halvempi kuin 2,90 e? Mielellään säästää sen kaksikin euroa.

On totta, että matemaattisesti 0,90€ on vähemmän kuin 2,90€, mutta kyse on eri maksuista. Tuo palvelumaksu alkaen 0,90 koskee tullausta ja se on vain alkaen, loppusummaa ei voi sanoa etukäteen. Arvonlisävero on eri asia kuin tullimaksu, jos sekin maksetaan jälkikäteen perii posti siitäkin käsittelymaksun sen alv:n lisäksi. Laki muuttui 1.7.2021 ja kaikesta nettikaupastakin pitää maksaa alv, joka on 24% tavaran ja kuljetuskulujen arvosta. Joskus oli se 22€ verottoman alaraja.

<mielipidettä>Ei ole vielä koeponnistettu, onko laillista periä veron maksamisesta maksuja? Suomen lakien mukaan verojen maksaminen pitää voida tehdä ilman kuluja, sen veron lisäksi.</mielipidettä>

Jos myyjällä (EU:n ulkopuolella) on ns. IOSS tunnus, myyjä voi periä ostajalta, jos ostaja niin tahtoo, Suomen alv:n ja sitten tavaran maahan tullessa ei enää ole veroa maksettavana, vain tullimaksu. Jos sitä IOSS tunnusta ei ole ja veroa ei näin ole voitu ostsoshetkellä maksaa se maksetaan tavaran maahan tullessa tullauksen yhteydessä ja juuri siitä maksusta Posti haluaa käsittelymksua. Mainittakoon, että esim. FedEx ei näin toimi, eivätkä muutkaan kuriiriyhtiöt, vain Posti. Kannattaa siis vertailla kuljetusyhtiöiden hintoja ja sitä, kuuluuko kauppahintaan Suomen alv.

Tullin palvelussa maksetaan vain tullimaksu ja alv. Mitään käsittelymaksuja ei lisäksi tule Tullin puolelta. Jos kuljetusyhtiön puolelta tulee, se on sen piilohinnoittelua ja lisäksi se on kuljetuskulu, jonka pitäisi kuulua alv:n loppulaskuun myös, veronkiertoa vai kui?

DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Tullaaminen ? [Ratkaistu]
« Vastaus #21 : 20.09.21 - klo:09.13 »
Minä järkeilin (ja kokemuskin kertoo), että posti ottaa aina sen 2.90 palvelumaksua vaikka tullaisi itse. Tai ainakin näin on itselle jonkun kerran käynyt. Siihen oli jotain linkkejä siellä postin palvelussa miten sen sai peruttua tms. En ole vaivautunut, vaan minulla on ihan varmasti tapaus, josta olen euron luokkaa maksanut tulleja tullin palvelussa ja sen päälle posti on vaatinut sen 2.90.

Nyt postin palvelussa kerralla tehtynä maksoin kaikkiaan jotain 2.20 luokkaa ja homma oli sillä selvä.

Eli pysyn väitteessäni - postin palvelumaksulla on mahdollista selvitä jossain tilanteessa alle 2.90 kulun  ja sitäkautta se voi olla halvempi kuin oma tullaus + postin vaatima palvelumaksu.

Mutta sekavaa tämä kyllä on - jotenkin pitää vain saada se paketti liikeelle enkä takerru noihin periaateisiin vaan jätän sen kinaamisen jollekulle muulle.

Sinällään olen pikkuisen postin puolella - näissä muutaman euron ostoissa ilman postikuluja Kiinasta ei ole kokonaisuutena katsoen mitään järkeä ja kyllä postinkin pitäisi työlleen joku korvaus saada. Toki ostossa voi olla ostajalle järkeä, kuten itsekkin toimin, mutta globaalisti ja ympäristöä ajatellen niin kyllähän tähän pitää joku tolkku saada. Itselle se järki on siinä, että erilaisten pyöräilyn pikkuosien hommaaminen sieltä on vain vaivattomampaa kuin muilla tavoin ja siinä olisi paikallisilla toimijoilla petraamisen paikka.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Tullaaminen ? [Ratkaistu]
« Vastaus #22 : 22.10.21 - klo:20.11 »
Jaahas postin automagiikka on yllättävää...

Paketti tuli Vantaaseen, ja minuutissa (ilman minun omia toimia) paketti on tullattu ???

Ei jummarra ???

Muistaako posti, että tullasin aikaisemman Kiinapostin, vai tullasiko lähettäjäni, kun maksusuoritukseeni kuului alvari, joka maksettiin suoraan tavaraa ostaessani...

Ei oikein postituksenhallinta toimi minun ymmärryksen tasolla. :(
Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille
21.10.2021 klo 16:51

Lähetys on tullattu.
21.10.2021 klo 16:51

Lähetys on tullattu.
21.10.2021 klo 16:27

Tee tullaus ja maksa Postin käsittelymaksu 20 päivän kuluessa saapumisesta.
21.10.2021 klo 16:26
SLS tapahtuman tallennus

Lähetys on lajiteltu.
21.10.2021 klo 16:23
VANTAA 01530

Lähetys on saapunut kohdemaahan.
21.10.2021 klo 16:23
VANTAA 01530


No, eihän siitä pitänyt muuta tullia tullakaan, kuin tuo alvari, joten lienee menneen suurinpiirtein oikein. Tullaukseen meni yksi minuutti, joten ilmeisesti se meni jotenkin automaagisesti.

 :)

Voisiko joku minua tietävämpi kertoa, miksi kyseinen on tapahtunut. ???
« Viimeksi muokattu: 22.10.21 - klo:20.18 kirjoittanut kamara »

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Tullaaminen ? [Ratkaistu]
« Vastaus #23 : 22.10.21 - klo:20.14 »
Jaahas postin automagiikka on yllättävää...

Paketti tuli Vantaaseen, ja minuutissa (ilman minun omia toimia) paketti on tullattu ???

Ei jummarra ???

Muistaako posti, että tullasin aikaisemman Kiinapostin, vai tullasiko lähettäjäni, kun maksusuoritukseeni kuului alvari, joka maksettiin suoraan tavaraa ostaessani...

Ei oikein postituksenhallinta toimi minun ymmärryksen tasolla. :(
Tee tullaus ja maksa Postin käsittelymaksu 20 päivän kuluessa saapumisesta.
21.10.2021 klo 16:26
SLS tapahtuman tallennus

Lähetys on lajiteltu.
21.10.2021 klo 16:23
VANTAA 01530

Lähetys on saapunut kohdemaahan.
21.10.2021 klo 16:23
VANTAA 01530


No, eihän siitä pitänyt muuta tullia tullakaan, kuin tuo alvari, joten lienee menneen suurinpiirtein oikein. Tullaukseen meni yksi minuutti, joten ilmeisesti se meni jotenkin automaagisesti.

 :)

Voisiko joku minua tietävämpi kertoa, miksi kyseinen on tapahtunut. ???
Minun mielestä tuo kehottaa sinua tullaamaan lähetyksen.
Kahvi on väkevin juomani

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Tullaaminen ? [Ratkaistu]
« Vastaus #24 : 22.10.21 - klo:20.16 »
Minun mielestä tuo kehottaa sinua tullaamaan lähetyksen.

Joo ... puuttui yksi rivi alusta, jossa kerrotaan, että olen tullannut.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Tullaaminen ? [Ratkaistu]
« Vastaus #25 : 25.11.21 - klo:09.14 »
Nyt tuli ensimmäinen kiinanpaketti, jossa omapostissa lukee:

"Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi."

Mitään en tehnyt ja paketti ilmaantui postiin noudettavaksi. Eli osassa  - ilmeisesti pienemmissä Ebay ostoissa Posti hanskaa nuo omia aikojaan. Mitään en myöskään maksanut muualle kuin sinne Ebaylle ostohetkellä.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Tullaaminen ? [Ratkaistu]
« Vastaus #26 : 25.11.21 - klo:12.33 »
Mitään en tehnyt ja paketti ilmaantui postiin noudettavaksi. Eli osassa  - ilmeisesti pienemmissä Ebay ostoissa Posti hanskaa nuo omia aikojaan. Mitään en myöskään maksanut muualle kuin sinne Ebaylle ostohetkellä.

Minusta tuntuu, että Ebay maksaa oston yhteydessä euroopan alvarin, joka pitää maksaa pienemmissä ostoksissa.

Se näkyneen myös eriteltynä musitaakseni Ebayn summary-välilehdessä.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Tullaaminen ? [Ratkaistu]
« Vastaus #27 : 25.11.21 - klo:12.47 »
Näin varmaan on, eli näin siinä Ebay kuitissa lukee:

*****************
3 items    AU $31.59
VAT*    AU $7.58
Order total    AU $39.17

*VAT collected by eBay on this transaction based on applicable laws.
*****************

Koetin kaivaa tuosta linkeistä lisäfaktaa, mutta meni yli hilseen. Jokatapauksessa kolmenkympin ostokseen kuului reilu seitsemän yksikköä jonkun maan/alueen VAT maksua ja se hoisi tuon Suomen tullauksen. Nyt toki ei ole vertailua mihinkään toisin menneeseen aiempaan kauppaaan näkyisikö tämä siellä jotenkin toisin? Paypalin kuitissa ei puhuta kuin tuosta koko summasta, joten Ebay sen homman hoiti niin, ettei minun tarvinnut mitään tehdä, kuin hakea se postista.

Ja kyseessä oli Kiinasta tms. ostettu kamerajalan adapteri, eli perinteistä kiinalaista Ebay krääsää. AU taitaa viitata Honkongin Dollariin, joten olisiko sitten tullut sieltä. Voihan olla, että sillä lähtömaalla on jotain tekemistä tämän onnistumisen kanssa. Jokatapauksessa tämä kauppa sujui erittäin vaivattomasti, myös toimituksen ja muiden käänteiden osalta. Ihan kuten aina ennenvanhaan kiinalaisella ebay krääsällä.

« Viimeksi muokattu: 25.11.21 - klo:16.21 kirjoittanut tikola »

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Tullaaminen ? [Ratkaistu]
« Vastaus #28 : 25.11.21 - klo:15.50 »

3 items    AU $31.59
VAT*    AU $7.58
Order total    AU $39.17

Tuossa on tasan 24 prosenttia ALVia. Ja se on juuri Suomessa perittävä vero. Aika nerokasta Ebayltä.

Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Tullaaminen ? [Ratkaistu]
« Vastaus #29 : 25.11.21 - klo:17.40 »

3 items    AU $31.59
VAT*    AU $7.58
Order total    AU $39.17

Tuossa on tasan 24 prosenttia ALVia. Ja se on juuri Suomessa perittävä vero. Aika nerokasta Ebayltä.



Jep, käsittääkseni E-bay tilittää sen Suomen tullille automaagisesti. Tuo AU $ on käsittääkseni Australian valuuttaa. Se on pikkaisen halvempi kuin USAn vastaava.

Muistelen kyseisen selostettaneen jossain E-bay:n sivuilla, mutten jaksa onkia lähdettä esille.
« Viimeksi muokattu: 25.11.21 - klo:17.42 kirjoittanut kamara »