Etsiydyin eilen erään kauneushoitolan sivuille. Ja se ei johtunut siitä, mikä aamuisin möllöttää peilistä vastaan, vaan ajattelin ehdotella sivuston uusintaa. Vanhasta rutiinista vilkaisin lähdekoodia. Chrome näytti sen ongelmitta, mutta Firefox ilmoitti, että "Varoitus: mahdollinen tietoturvariski" ja kun klikkasin lisätietoja, niin se kertoi, että "Virhekoodi: SSL_ERROR_BAD_CERT_DOMAIN"
Vaan eihän aikamies varoituksista piittaa. Lisäksi on tyystin mahdotonta, että lähdekoodin katseluun voisi mitenkään liittyä riski. Rohkea rokan syö, uhkarohkea kouluruokaa. Otin riskin ja klikkasin lähdekoodin auki.
Esiin tuli aivan normaalin näköistä nuolenpääkirjoitusta, mutta, mutta... descriptionissa ja muuallakin tarjottiin sähköasennuksia, vaikka olin avannut kauneushoitolan sorsakoodin. Nauraa hekottelin, että nyt olivat pojat kopioineet sähköfirman sivut, mutta eivät olleet osanneet siivota head-osiota. Sammutin lähdekoodisivun ja totesin, että kauneushoitolahan se edelleen siinä. Klikkasin hoitolan yhteystietolinkkiä ja päädyin sähkömiesten sivustoon. Lakkasin hekottelemasta.
Osoiterivillä luki edelleen pääkaupunkiseudulla toimivan kauneushoitolan www-osoite, mutta sähköasentajat puuhasivat Pohjois-Suomessa. Allekirjoittaneella heitti tyhjää. Olen joskus nähnyt vastaavaa, mutta se oli historian aamuhämärissä ja johtui kehysten käytöstä, mitä minä en tietänyt.
Tarkistelin molempien sivujen lähdekoodia. Molemmat sivut ovat samalla operaattorilla, joka tarjoaa tee-itse mekanismia. On pojilla menneet piuhat solmuun.
Miksi Firefox tällaisen sallii, on sitten se isompi kysymys. En tunne tätä tekniikkaa pätkän vertaa, mutta selain ei saisi sotkea kahden eri sivuston sorsakoodeja keskenään. Onko niin, että Firefoxilta on paukut loppuneet kesken ja vajavaista toimintaa paikataan varoituksilla?
Ainakin operaattorille on syytä kertoa, mutta mahtaako kuulua Trafille? Kauneushoitolan yrittäjä on kyllä avuton tällaisen edessä, joskin häntäkin pitänee informoida.