Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 20.04 ei käynnisty eikä sammuta muuten kuin virtanappulasta (RATKAISTU)  (Luettu 3690 kertaa)

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Viestissä 8 on pitkä lista BIOSin ACPI-rajapinnnan erroreita, joten suosittelen vahvasti BIOSin päivitystä. Laitevalmistajan sivuilla ohjeistetaan kuinka se tapahtuu.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Kävin katsomassa HP:sivuilta biosin päivitystä. Koneeni HP Omen päivityksiin ei ollut enää tukea. Biosin päivityksen tekeminen on meikäläisen tiedoilla aika riskaabelia. En voi ottaa sitä riskiä, että molemmat käyttöjärjestelmät kaatuvat ja koneeni ei käynnisty ollenkaan. Käytän siksi nyt Windowsia, johon asensin lisäksi  muutaman tarvitsemani ohjelman. Toisella läppärilläni on Kubuntu, joka toimii ainakin toistaiseksi ilman ongelmia.
Katsotaan kun minulla on enemmän aikaa, niin voin kokeilla vaikka Ubuntun asentamista uudelleen tai sitten edelleen Kubuntun. Toimihan sekin tässä koneessa pitkän aikaa vanhalla biosilla. Hätätilassa se toimii edelleen, vaikka ei osaakaan sammuttaa konetta ja siirtyä vakmiustilaan. Olettaisin raudan kestävän virtapainikkeellakin sammuttamisen. Merkitsen aiheen ratkaistuksi, koska en uskalla päivittää yksin biosia ja kiitän kaikkia monista hyvistä neuvoista.
« Viimeksi muokattu: 15.10.21 - klo:15.18 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16240
    • Profiili
Hätätilassa se toimii edelleen, vaikka ei osaakaan sammuttaa konetta ja siirtyä vakmiustilaan.

Koskeeko ongelma nyt siis valmiustilaa vai sammutusta vai kenties molempia? Jos ongelmana on valmiustilaan siirtyminen, ja kone jumiutuu siinä kokonaan, vika johtuu aika varmasti kernelistä tai ajureista. Kannattaa kokeilla, toimiiko vanhemmalla kernelin versiolla paremmin.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Kävin katsomassa HP:sivuilta biosin päivitystä. Koneeni HP Omen päivityksiin ei ollut enää tukea. Biosin päivityksen tekeminen on meikäläisen tiedoilla aika riskaabelia. En voi ottaa sitä riskiä, että molemmat käyttöjärjestelmät kaatuvat ja koneeni ei käynnisty ollenkaan.

Tuntuu todella oudolta ellei päivitystä löydy. Kokeilitko hakea sarjanumerolla? Jos et itse halua tehdä päivitystä, niin ainakin huollossa tietävät mistä sarjanumero löytyy ja miten päivitys tehdään.
Eikä luulisi maksavan paljon.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3999
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Yleensä vanhoihinkin koneisiin löytyy jokin ”viimeisin” päivitys, vaikka se itsessään voi sitten olla tosi vanha. HP:n tapauksessa on vaikea uskoa, että niitä kokonaan heivattaisiin – eikös sieltä vielä löydy päivitykset Samsungin tulostimiin ja Compaqin koneisiinkin?!
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Hei. Windows on tehnyt HP-koneeseeni kaikki päivitykset. samoin jos HP on halunnut jotain olen antanut tehdä niin. Koneeni takuuaika loppui vasta vajaa kaksi vuotta sitten, joten kovin vanha se ei ole. Käytin myös HP-assistantia. vai mikä se nyt oli biosin etsintään. Ohjelman mielestä minulla on koneessa kaikki kunnossa.

Joku vika Kubuntuuni on tietenkin tullut, Luultavasti yrittäessäni korjata jotain aikaisemmin olen tehnyt jotain tyhmää. Nyt kirjoitan tätä HP:n Kubuntussa, mutta olen jo ladannut tarvitsemani ohjelmat Windowsiin ja käytän toistaiseksi sitä. Nyt en ehdi edes asentaa Kubuntua tai Ubuntua uudelleen. Kyn aina välillä vilkaisemassa tätä, sillä voihan olla että joku uusi päivitys ratkaisee pulmani. Tätä palstaa seuraan myös Windowsissa,

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3999
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Joku vika Kubuntuuni on tietenkin tullut,

Ei se noiden virheilmoitusten perusteella siltä vaikuta. Vialliset BIOSit ovat tuiki tavallisia ja ACPI-virheet ilmeisesti vioista tavallisimpia; siinä ei siis ole oikeastaan mitään ihmettelemistä. Minulle joka ikinen kolmesta kannettavasta valittaa käynnistettäessä laiteohjelmistovirheistä. Usein niistä ei ole haittaa, jolloin virheilmoitukset voi vaikka ottaa pois näkyvistä, mutta nimenomaan valmiustilaa käytettäessä ne sitten saattavat ilmoitella itsestään.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Perusongelma eli sammuttaminen ja uudelleenkäynnistys toimivat, joten ilmeisesti täytyy tämä aihe merkitä ratkaistuksi. Valmiustila toimi eilen myös, tosin niin että ikonien tekstiosuus sottautui, kun ne peittyivät jonkinlaisen pisteverhon taakse. Kun eilen sammutin koneen ja käynnistin sen tänään, oli kaikki työpöydälle asentamani ohjelmaikonit eri aktiviteeteissa kadonneet samoin osa työpöydän taustakuvista.
Kone kuitenkin toimii toistaiseksi. Ulkoinen näyttö on musta, mutta siihen voi siirtää avonaisia ohjelmaikkunoita. Ehkäpä tästä pitäisi aloittaa uusi aihe.