Kirjoittaja Aihe: Langaton näppäimistö + hiiri  (Luettu 2177 kertaa)

Pohjoinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Langaton näppäimistö + hiiri
« : 20.09.21 - klo:02.07 »
Mulla ois vanha xp:n aikainen mutta hyvä langaton Logitechin näppis ja hiiri.Ennen kuin alan kokeileen kysyn sopiiko Ubuntuun langattomat?
Kaiken turhan sinfonisti.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Langaton näppäimistö + hiiri
« Vastaus #1 : 20.09.21 - klo:02.10 »
Kyllä sopii.

Edit: bluetooth näppäimistössä saattaa tapahtua se että se ei vielä toimi Grub menussa, ei ainakaan minulla.
Salasanan syöttö toimii sitten jo OK.
« Viimeksi muokattu: 20.09.21 - klo:22.24 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Pohjoinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Langaton näppäimistö + hiiri
« Vastaus #2 : 21.09.21 - klo:01.22 »
Kyllä sopii.

Edit: bluetooth näppäimistössä saattaa tapahtua se että se ei vielä toimi Grub menussa, ei ainakaan minulla.
Salasanan syöttö toimii sitten jo OK.
Minun Logitech ei toiminut.Ei ilmoituksia tai muutakaan.
Kaiken turhan sinfonisti.

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Langaton näppäimistö + hiiri
« Vastaus #3 : 21.09.21 - klo:08.21 »
Kyllä sopii.

Edit: bluetooth näppäimistössä saattaa tapahtua se että se ei vielä toimi Grub menussa, ei ainakaan minulla.
Salasanan syöttö toimii sitten jo OK.
Minun Logitech ei toiminut.Ei ilmoituksia tai muutakaan.

Jos näppis on perinteinen USB liitäntäinen, niin toimii kyllä 99.9% varmuudella. Kannattaa tarkastaa patterit.

Pohjoinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Langaton näppäimistö + hiiri
« Vastaus #4 : 21.09.21 - klo:20.48 »
Kyllä sopii.

Edit: bluetooth näppäimistössä saattaa tapahtua se että se ei vielä toimi Grub menussa, ei ainakaan minulla.
Salasanan syöttö toimii sitten jo OK.
Minun Logitech ei toiminut.Ei ilmoituksia tai muutakaan.

Jos näppis on perinteinen USB liitäntäinen, niin toimii kyllä 99.9% varmuudella. Kannattaa tarkastaa patterit.
Usb ja vihreä pyöreä liitin löytyy, paristot vaihdoin.
Kaiken turhan sinfonisti.

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Langaton näppäimistö + hiiri
« Vastaus #5 : 21.09.21 - klo:21.46 »
Kyllä sopii.

Edit: bluetooth näppäimistössä saattaa tapahtua se että se ei vielä toimi Grub menussa, ei ainakaan minulla.
Salasanan syöttö toimii sitten jo OK.
Minun Logitech ei toiminut.Ei ilmoituksia tai muutakaan.

Jos näppis on perinteinen USB liitäntäinen, niin toimii kyllä 99.9% varmuudella. Kannattaa tarkastaa patterit.
Usb ja vihreä pyöreä liitin löytyy, paristot vaihdoin.

Varmaan on sitten näppis tai portti hajonnut. Todella harvinainen tilanne on, että ei toimisi.

Onko näppis siis USB liitäntäinen, jonka adapterilla olet PS/2 porttiin liittänyt? Jos noin on, niin siinä saattaa joku ongelma ollakin, ja saattaa uusissa distroissa tuo muinaisliitin olla jo unohtunut, jos koneen käynnistyksessä vielä toimii ja pääsee bios asetuksiin, niin vika on Linuxin puolella. Eikö koneessa sitten USB liittimiä ole mihin liittää?

Pohjoinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Langaton näppäimistö + hiiri
« Vastaus #6 : 22.09.21 - klo:12.14 »
Kyllä sopii.

Edit: bluetooth näppäimistössä saattaa tapahtua se että se ei vielä toimi Grub menussa, ei ainakaan minulla.
Salasanan syöttö toimii sitten jo OK.
Minun Logitech ei toiminut.Ei ilmoituksia tai muutakaan.

Jos näppis on perinteinen USB liitäntäinen, niin toimii kyllä 99.9% varmuudella. Kannattaa tarkastaa patterit.
Usb ja vihreä pyöreä liitin löytyy, paristot vaihdoin.

Varmaan on sitten näppis tai portti hajonnut. Todella harvinainen tilanne on, että ei toimisi.

Onko näppis siis USB liitäntäinen, jonka adapterilla olet PS/2 porttiin liittänyt? Jos noin on, niin siinä saattaa joku ongelma ollakin, ja saattaa uusissa distroissa tuo muinaisliitin olla jo unohtunut, jos koneen käynnistyksessä vielä toimii ja pääsee bios asetuksiin, niin vika on Linuxin puolella. Eikö koneessa sitten USB liittimiä ole mihin liittää?
Kuvassa näkyy liittimet.Samaisessa koneessa on toiminu xp:n ja win.7 aikana.
Kaiken turhan sinfonisti.

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Langaton näppäimistö + hiiri
« Vastaus #7 : 22.09.21 - klo:12.25 »
Ilmeisesti on siis joko ps/2 tai USB? Jos on molemmat kytkettynä, niin voi aiheuttaa ristiriidan.

Pohjoinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Langaton näppäimistö + hiiri
« Vastaus #8 : 22.09.21 - klo:13.21 »
Ilmeisesti on siis joko ps/2 tai USB? Jos on molemmat kytkettynä, niin voi aiheuttaa ristiriidan.

Toimi xp:n ja win.7 aikana.Olen kokeillut pelkällä usb:lläkin.
Kaiken turhan sinfonisti.

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Langaton näppäimistö + hiiri
« Vastaus #9 : 22.09.21 - klo:14.26 »
Ilmeisesti on siis joko ps/2 tai USB? Jos on molemmat kytkettynä, niin voi aiheuttaa ristiriidan.

Toimi xp:n ja win.7 aikana.Olen kokeillut pelkällä usb:lläkin.

Pääseekö sillä näppiksellä biosin asetuksiin käsiksi? Jos ei niin näppis on hajonnut.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16239
    • Profiili
Vs: Langaton näppäimistö + hiiri
« Vastaus #10 : 22.09.21 - klo:20.03 »
Kuvassa näkyy liittimet.Samaisessa koneessa on toiminu xp:n ja win.7 aikana.

Minulla on täsmälleen saman näköinen Logitechin vastaanotin parhaillaan käytössä. Mallinimi tässä vastaanottimessa, hiiressä ja näppäimistössä on Canada210, mutta kombon laserhiiri tunnetaan laajemmin nimellä MX1000.

Toimii ainakin minulla hyvin USB:llä, jolloin vihreä PS/2 -johto kannattaa jättää kytkemättä. Erillinen virtalähde on kytkettävä hiiren lataamista varten, mutta muuten vastaanotin toimii pelkällä USB-johdolla.

Palaako vastaanottimessa vihreät valot kohdissa "F" ja "1", kun kytket sen koneeseen? Kytkeekö näppäimistön F Mode -painike tai NumLock valot pois päältä ja päälle?

Toimiiko hiiri ja latautuuko se vastaanottimen telakassa?

Näkyykö vastaanotin USB-väylässä, jos tarkistat lsusb-komennolla:

Koodia: [Valitse]
lsusb
Minulla laitteen USB-tunniste on 046d:c512
Lainaus
Bus 001 Device 044: ID 046d:c512 Logitech, Inc. LX-700 Cordless Desktop Receiver

Pohjoinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Langaton näppäimistö + hiiri
« Vastaus #11 : 23.09.21 - klo:15.59 »
Kuvassa näkyy liittimet.Samaisessa koneessa on toiminu xp:n ja win.7 aikana.

Minulla on täsmälleen saman näköinen Logitechin vastaanotin parhaillaan käytössä. Mallinimi tässä vastaanottimessa, hiiressä ja näppäimistössä on Canada210, mutta kombon laserhiiri tunnetaan laajemmin nimellä MX1000.

Toimii ainakin minulla hyvin USB:llä, jolloin vihreä PS/2 -johto kannattaa jättää kytkemättä. Erillinen virtalähde on kytkettävä hiiren lataamista varten, mutta muuten vastaanotin toimii pelkällä USB-johdolla.

Palaako vastaanottimessa vihreät valot kohdissa "F" ja "1", kun kytket sen koneeseen? Kytkeekö näppäimistön F Mode -painike tai NumLock valot pois päältä ja päälle?

Toimiiko hiiri ja latautuuko se vastaanottimen telakassa?

Näkyykö vastaanotin USB-väylässä, jos tarkistat lsusb-komennolla:

Koodia: [Valitse]
lsusb
Minulla laitteen USB-tunniste on 046d:c512
Lainaus
Bus 001 Device 044: ID 046d:c512 Logitech, Inc. LX-700 Cordless Desktop Receiver
Samaa tyyppiä on mullakin.Tein ohjeen mukaan, eli jätin pyöreän liittimen kytkemättä, ja tein "haun" myös.Hiiri löyty mutta näppis ei.Valoista sen verran että alussa kun käunniti, sytty olemmat valot, mutta se ykkönen sammu melke heti? Näppis on kyllä hyvä, ois kiva saada se pelaan.Pattereita ei ollu, laitoin akut näppiksen taakse, kai se saman asian ajaa?
Kaiken turhan sinfonisti.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16239
    • Profiili
Vs: Langaton näppäimistö + hiiri
« Vastaus #12 : 23.09.21 - klo:16.53 »
Samaa tyyppiä on mullakin.Tein ohjeen mukaan, eli jätin pyöreän liittimen kytkemättä, ja tein "haun" myös.Hiiri löyty mutta näppis ei.Valoista sen verran että alussa kun käunniti, sytty olemmat valot, mutta se ykkönen sammu melke heti?

Joo, NumLockin oletusasento riippuu biosin ja käyttöjärjestelmän asetuksista.

Näppis on kyllä hyvä, ois kiva saada se pelaan.Pattereita ei ollu, laitoin akut näppiksen taakse, kai se saman asian ajaa?

Kannattaa vielä kokeilla uusilla pattereilla, vaikka akuillakin toki pitäisi toimia. Kokeile myös yhdistämistä usemman kerran siten, että näppäimistö on vastaanottimen vieressä. Ensin tosiaan painetaan vastaanottimen Connect-painiketta ja sitten näppäimistön pohjassa olevaa punaista Connect-painiketta.

Toimiessaan näppäimistö on sinänsä ihan kelvollinen, joskin etäisyys rajoittuu pariin metriin. Lähes kaikki erikoisnäppäimet ja rullat toimivat suoraan, tai niihin voi kytkeä toimintoja. Vasemman reunan Zoom-painike ja sen vieressä oleva pieni %-nappula taitavat olla ainoat, jotka eivät anna näppäimistöeventtejä X.org-ympäristössä.

Pohjoinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Langaton näppäimistö + hiiri
« Vastaus #13 : 23.09.21 - klo:21.18 »
Samaa tyyppiä on mullakin.Tein ohjeen mukaan, eli jätin pyöreän liittimen kytkemättä, ja tein "haun" myös.Hiiri löyty mutta näppis ei.Valoista sen verran että alussa kun käunniti, sytty olemmat valot, mutta se ykkönen sammu melke heti?

Joo, NumLockin oletusasento riippuu biosin ja käyttöjärjestelmän asetuksista.

Näppis on kyllä hyvä, ois kiva saada se pelaan.Pattereita ei ollu, laitoin akut näppiksen taakse, kai se saman asian ajaa?

Kannattaa vielä kokeilla uusilla pattereilla, vaikka akuillakin toki pitäisi toimia. Kokeile myös yhdistämistä usemman kerran siten, että näppäimistö on vastaanottimen vieressä. Ensin tosiaan painetaan vastaanottimen Connect-painiketta ja sitten näppäimistön pohjassa olevaa punaista Connect-painiketta.

Toimiessaan näppäimistö on sinänsä ihan kelvollinen, joskin etäisyys rajoittuu pariin metriin. Lähes kaikki erikoisnäppäimet ja rullat toimivat suoraan, tai niihin voi kytkeä toimintoja. Vasemman reunan Zoom-painike ja sen vieressä oleva pieni %-nappula taitavat olla ainoat, jotka eivät anna näppäimistöeventtejä X.org-ympäristössä.

Okei kiitos.Kokeilen ja pistän viestiä.Minusta näppis on monipuolinen kaikkine toimintoineen, vanha ja kestävä.
Kaiken turhan sinfonisti.