Kirjoittaja Aihe: Saako gmailin toimimaan Kmailissa ja Kontactissa? (RATKAISTU)  (Luettu 981 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Minulla on Lenovossa Kubuntu 20.04 lts. Olen käyttänyt postiohjelmana Thunderbirdia, mutta gmail ei toimi siinä kunnolla. Joitakin vuosia sitten käytin ahkerasti Kubuntua ja ihastuin Kontactiin. Muistan ongelmia syntyneen siitä, että halusin jakaa kalenterini Googlen kalenterin kanssa, joka toimii myös android puhellimissa. Sain sen onnistumaan kysyttyäni neuvoa tältä palstalta. Muistaaksen Super Oscar antoi paljon neuvoja. Nyt minulla on Ubuntu 20.04 doubleboot järjestelmän pääkoneessani ja Kubuntu pienemmässä läppärissä, jota käytän varsinkin kirjoittamiseen. Kubuntu on toiminut ja toimii siinä loistavasti ja on mielestäni muutenkin erinomainen distro. Ainoa ongelmani on gmail Kubuntun Thunderbirdissä.

Toimisiko siis Gmail Kmailissa ja Kontactissa?
« Viimeksi muokattu: 03.09.21 - klo:22.10 kirjoittanut Pontus12 »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Saako gmailin toimimaan Kmailissa ja Kontactissa?
« Vastaus #1 : 21.08.21 - klo:14.35 »
Toimii täysin ongelmitta taas tällä hetkellä(*). Automaattinen tilin luonti auttaa löytämään oikeat IMAPS/SMTP-asetuksetkin.

Ainoa kauneusvirhe on siinä, että kun opastettu tilin luonti on löytänyt asetukset, ei pidä painaa ”Valmis" kyselyikkunan alalaidasta, se vain väläyttää ikkunaa ja palaa samaan kohtaan, vaan keskellä ikkunaa olevaa namiskaa ”Lisää tili”. Minusta se on aina tuntunut epäloogiselta: olen juuri lisännyt Gmail-tilin enkä halua lisätä toista. Namiska kuitenkin vasta viimeistelee tilin luomisen.

*) Googlella on ollut ikävä tapa muuttaa palvelujensa käyttöehtoja silloin tällöin, ja aina muutoksen jälkeen voi mennä hetki, ennen kuin asiakasohjelmat ovat taas päässeet hyväksyttyjen kirjoihin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Vs: Saako gmailin toimimaan Kmailissa ja Kontactissa?
« Vastaus #2 : 03.09.21 - klo:22.09 »
Kiitos vastauksesta. Uskon kyllä, että sen saa toimimaan. Ohjelmistovalikoimassa Evolution saa kuitenkin neljä tähteä ja Kmail vain kolme. Olin kahden vaiheella, mutta sitten huomasinkin koneelleni aikaisemmin asennetun Evolutionin. Olin siirtynyt Ubuntussa Thunderbirdiin joka toimi toisella koneellani. Olin ladannut sen myös Kubuntuun ja käyttänyt siten samaa postiohjelmaa molemmissa koneissani. Kalenteri ei kuitenkaan ainakaan minulla toiminut kovin hyvin enkä saanut myöskään Gmailia toimimaan Kubuntun Thunderbirdissä. Lopulta muistin Evolutionin ja se toimii hyvin myös gmailin kanssa molemmissa koneissani, joten ongelma rratkesi kuin itsestään. Merkitsen tämän aiheen ratkaistuksi. Silti uskon, että Kmailinkin saisi viritettyä oikein, mutta koska en itse ole kovin taitava, olen nyt tyytyväinen Evolutioniin.