Kirjoittaja Aihe: Näppäimistön syöttötapa ? Mikä ?  (Luettu 6853 kertaa)

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Näppäimistön syöttötapa ? Mikä ?
« : 17.11.09 - klo:08.59 »
hei

Olen käyttänyt tietokoneita 15 vuotta ja linux ubuntua 2 vuotta. Ja äsken päivitin järjestelmäni 9.10. Hyvin meni vaikka aikakin siinä meni tunteja. Sitten se suositteli kielituen päivtystä, joten aloin päivittämään, kunnes se kysyy valitavaksi näppäimistön syttötapaa. Mikä on näppäimistön syöttötapa ?
Vaihtoehtoja tähän ovat:
none
ibus
scim
scim-bridge
scim-immodule
Mikä näistä on oikea tai järkevin? Mitä nuo vaihtoehdot tarkoittavat, jos mun kuuluu tietää tavallisena hyötykäyttäjänä?

T:Paavo

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Näppäimistön syöttötapa ? Mikä ?
« Vastaus #1 : 17.11.09 - klo:10.13 »
Mikä on näppäimistön syöttötapa ?
Vaihtoehtoja tähän ovat:
none
ibus
scim
scim-bridge
scim-immodule
Mikä näistä on oikea tai järkevin? Mitä nuo vaihtoehdot tarkoittavat, jos mun kuuluu tietää tavallisena hyötykäyttäjänä?

T:Paavo
--------------------------
Onko sinulla asennettu kielipaketteja, joiden kirjoittaminen vaatii syöttötueksi SCIMin? Esimerkiksi kiinan tai japanin merkistöt? Minulla SCIM (Smart Common Input Method) ei ole edes asennettuna, ja System --> Administration --> Language support on valintana "none". Vetovalikossa olisi sille vaihtoehtona vain iBus.
« Viimeksi muokattu: 17.11.09 - klo:10.17 kirjoittanut khaosaming »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Näppäimistön syöttötapa ? Mikä ?
« Vastaus #2 : 17.11.09 - klo:17.12 »
Minulla SCIM (Smart Common Input Method) ei ole edes asennettuna, ja System --> Administration --> Language support on valintana "none". Vetovalikossa olisi sille vaihtoehtona vain iBus.

Eikö iBus sitten vielä toimi riittävän hyvin? Senhän on käsittääkseni tarkoitus syrjäyttää SCIM kokonaan lähitulevaisuudessa?

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Näppäimistön syöttötapa ? Mikä ?
« Vastaus #3 : 18.11.09 - klo:08.04 »
Minulla SCIM (Smart Common Input Method) ei ole edes asennettuna, ja System --> Administration --> Language support on valintana "none". Vetovalikossa olisi sille vaihtoehtona vain iBus.

Eikö iBus sitten vielä toimi riittävän hyvin? Senhän on käsittääkseni tarkoitus syrjäyttää SCIM kokonaan lähitulevaisuudessa?
---------------------
Kysymys tuli minulle eteen vasta nyt, kun kävin Language supportissa tämän ketjun vuoksi. Language support väitti olevansa keskeneräinen asennukseltaan. Annoin ohjelman asentaa halumansa lisäpaketit, jolloin vasta tuli eteen kysymys syöttötavan valinnasta. Valinta näytti olleen tyhjä tätä ennen, ja nyt siellä on "none". En ole havainnut mitään eroa syötössä ennen enkä jälkeen. Onko X:llä jokin oma syöttönsä, jota käytetään oletuksena? SCIM minulla on joskus aiemmin ollut asennettuna, mutta se on liittynyt Aasian syöttökielien tukeen. iBus on minulle aivan uusi tuttavuus.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Näppäimistön syöttötapa ? Mikä ?
« Vastaus #4 : 18.11.09 - klo:15.00 »
Kysymys tuli minulle eteen vasta nyt, kun kävin Language supportissa tämän ketjun vuoksi. Language support väitti olevansa keskeneräinen asennukseltaan. Annoin ohjelman asentaa halumansa lisäpaketit, jolloin vasta tuli eteen kysymys syöttötavan valinnasta. Valinta näytti olleen tyhjä tätä ennen, ja nyt siellä on "none". En ole havainnut mitään eroa syötössä ennen enkä jälkeen. Onko X:llä jokin oma syöttönsä, jota käytetään oletuksena?

Niin siis käsittääkseni "none" on tavallinen eurooppalainen syöttö. Jos tarvitaan jotain laajempaa, kuten tukea aasialaisten kielten syötölle, pitää käyttää IBusia tai SCIMiä. IBus on suunniteltu korvaamaan SCIM ja sen pitäisi korjata useita teknisiä ongelmia eri ohjelmien kanssa.

prosessori

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Näppäimistön syöttötapa ? Mikä ?
« Vastaus #5 : 20.11.09 - klo:11.28 »
Miten kirjoitan arabiaa, persiaa ja hepreaa xubuntu 9.10:llä? Ohessa on lyhyt ohje. Teen itse käännöstöitä persiasta suomeen, ja tarvitsen luonnollisesti persian aakkostoa Open Officella ja Abiwordilla työskennellessäni. Olen uusi Xubuntun käyttäjä, ja halusin asennuksen jälkeen heti ottaa selville, miten pystyn näitä kieliä kirjoittamaan. Hain netistä ubuntu-foorumeilta ohjeita, ja niiden avulla kiipesin "peruna edellä puuhun" ladaten turhia fontteja erikseen. Löysin lopulta oikoreitin.

Kuten esim. Windows XP:ssä ja Vistassa tekstinkäsittelyohjelman kieliasetusten muuttaminen ei auta asiaan, vaan täytyy mennä asetuksiin seuraavaa polkua: sovellukset -> järjestelmä -> kieliasetukset -> näppäimistön syöttötapa -> scim-bridge -> asenna/poista kieliä -> valitaan listasta tarvittavat kielet -> toteuta muutokset. Seuraavaksi: sovellukset -> XFCE-asetukset (ubuntussa/kubuntussa ehkä KDE tms.) -> näppäinkartta -> asettelu -> poista ruksi "järjestelmän oletukset" -> näppäimistön asettelu -> + lisää -> valitaan listasta maa (ei kieli). Nyt listassa näkyvät kielet ovat aktiivikäytössä. Ladatut kielipaketit ja aktiivikäytössä olevat kielet ovat kaksi eri asiaa. Itselläni on ladattuina suomi, arabia, heprea ja persia - aktiivikäytössä vain suomi ja persia (Iranin kieli). Aktiivikäytössä oleville kielille kannattaa tehdä pikanäppäimet, joilla siirrytään käyttökielestä toiseen. Käyn ensin muuttamassa ulkoasun GNOME-tyyliseksi, sitten siirryn työpöydän yläpaneeliin ja painan hiiren 2-painiketta -> Lisää osia -> Keyboard layouts. Siinä voi tuoda kielipalkin näkyviin ja luoda näppäinyhdistelmän (esim. shift + alt), jolla käyttökielen saa nopeasti muutettua. Muutaessani kielen suomesta persiaksi, yläpaneelissa näkyvä Suomen lippu muuttuu silloin Iranin lipuksi. Nämä kielethän eivät toimi ainoastaan tekstinkäsittelyssä vaan esim. googlen kautta voi hakea vieraalla aakkostolla kirjoitettuja nettiartikkeleita kätevästi - se on korvaamaton apu käännöstyössä.

Tämä neuvo olisi ehkä kuulunut johonkin toiseen viestiketjuun, mutta aihe liippasi kuitenkin läheltä. Toivottavasti näistä oli apua jollekkin,. Uskon, että saman kaavan mukaan voi aktivoida kaikki muutkin xubuntun/ubuntun kielilistasta löytyvät vieraalla aakkostolla toimivat kielet. Asetusten muuttaminen on ainoa keino saada nämä kielet käyttöön. Pelkät Open Officen (CTL) tai Wordin asetusten muutokset eivät auta mitään.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Näppäimistön syöttötapa ? Mikä ?
« Vastaus #6 : 20.11.09 - klo:12.23 »
Miten kirjoitan arabiaa, persiaa ja hepreaa xubuntu 9.10:llä? Ohessa on lyhyt ohje.
----------------------
System --> Preferences --> Keyboard --> Layout voi valita näppäimistökartaksi ei-latinalaisen kirjoitusmerkistön, kuten arabian. Itselläni on thai, jota voin kirjoittaa muutoin englanninkielisessä ympäristössä ongelmitta.  Appletti Keyboard Indicator kannattaa lisätä Gnomen yläpalkkiin, jolloin on helppo vaihtaa karttaa ikonia näpäyttämällä. Open Officessa voi vaihtaa kirjoitussuunnan valitsemalla "align right". Voi olla, että täyttä tukea oikealta vasemmalle kirjoitettaville järjestelmille ei tätä kautta saada (tavutus, rivinvaihto), ja homma vaatinee ehkä enemmän säätöä. Ubuntuun saa kuitenkin asennettua arabian kielipaketin.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Näppäimistön syöttötapa ? Mikä ?
« Vastaus #7 : 08.09.21 - klo:12.41 »
Käytössä on Kubuntu 21.04. Siellä on kiinan kieli ja sen alla mm. Hanyu Pinyin, Mongolian, Vietnam ja monia muita. Kun valitsee oletuksen ja yrittää Libre Office Writerillä (versio 7.1.5.2) kirjoittaa kiinaa, tulee vain suomenkielisiä merkkejä. Tosin skandit näkyvät hipsukoina ja takakenoviivoina.

Sain Samsungissa kiinalaiset merkit toimimaan Samsungin virtuaalisella näppäimistöllä, jonka ylälaitaan tuli rivillinen kiinalaisia merkkejä. Kun näppäimistöltä alkoi kirjoittaa länsimaisen translitteroinnin mukaisia kirjaimia, ilmestyi siihen ylälaitaan niitä vastaavia kiinalaisia merkkejä, josta pystyi valitsemaan merkin. Ainakin WhatsAppiin se kirjoitti ok.

Onko LibreOfficessa joku jippo, joka pitää kielenvaihdon jälkeen tehdä? Sama pätenee muihinkin sovelluksiin. Arabialainen merkistö toimii, vaikka se kirjoitetaan oikalta vasemmalle. Ja se tulee ihan näppäimistökuvakkeen kielen vaihdolla kuten myös venäjän kyrilliset merkit.
« Viimeksi muokattu: 08.09.21 - klo:12.44 kirjoittanut ilkant »

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Näppäimistön syöttötapa ? Mikä ?
« Vastaus #8 : 08.09.21 - klo:17.30 »
Mistä tuo näppäimistön iBus saadaan käyttöön? Kubuntu 21.04:ssä oli lisäasetuksia eri kielille. Kiinan kieltä siitä ei löytynyt.