Kirjoittaja Aihe: Mikä pikanäppäin poistaa ja palauttaa kosketus levyn käytön? (RATKAISTU)  (Luettu 1684 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Mikä pikanäppäin poistaa ja palauttaa kosketus levyn käytön? Ubuntu 18 oli muistaakseni fn+F7 tai jotain sellaista. Mikä toimisi Ubuntu 20.04 versiossa. Kosketuslevyn pitäisi poistua kirjoitettaessa, mutta ainakaan minulla se ei toimi kuunnolla. Siksi olen yleensä aina käyttänyt on/off näppäinkomentoja niin Ubuntussa kuin Winndowsissa.
Huomasin vasta nyt, kun olen pikuläppärilläni, että käytänkin Kubuntua, mutta olen silti käyttänyt pikanäppäinkomentoja molemmissa versioissa. Nyt tarvitsisin komentoa Kubuntuun.
« Viimeksi muokattu: 25.04.21 - klo:11.21 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Siltä varalta, jos joku kaipaa samaa komentoa, niin löysin vähän pidemmän tien. Pääte esiin. Esim. ctrl+t ja sen jälkeen komento "xinput disable" 13. Ja takaisin käyttöön "xinput enable 13". Siinä kannattaa mielestäni pitää päätettä auki. Komennot "xinput" saa listaammalla "xinput list".

Ehkä on olemassa yksinkertaisempiki komento, mutta tämä välttää minulle toistaiseksi ennen kuin sellainen löytyy.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Mikä pikanäppäin poistaa ja palauttaa kosketus levyn käytön? Ubuntu 18 oli muistaakseni fn+F7 tai otain sellaista.

Fn+funktionäppäin on tietokoneen mallista riippuva toiminto, eli eri läppäreissä on eri funktionäppäin kosketuslevyn kytkentään, ja joissain koneissa sellaista ei ole lainkaan, tai se ei toimi Linuxissa suoraan.

KDE:ssä ei sinänsä ole omaa pikanäppäintä kosketuslevyn kytkemiseen, kuten ei myöskään GNOME:ssa.

kuutio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 160
    • Profiili
KDE:ssä ei sinänsä ole omaa pikanäppäintä kosketuslevyn kytkemiseen, kuten ei myöskään GNOME:ssa.
Kyllä sellainen ainakin täältä löytyy. Itse pitää toki asettaa, jos haluaa mieleisensä.
« Viimeksi muokattu: 24.04.21 - klo:20.15 kirjoittanut kuutio »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
KDE:ssä ei sinänsä ole omaa pikanäppäintä kosketuslevyn kytkemiseen, kuten ei myöskään GNOME:ssa.
Kyllä sellainen ainakin täältä löytyy. Itse pitää toki asettaa, jos haluaa mieleisensä.

OK, no hyvä että löytyy. En sitten vain itse onnistunut löytämään netistä mitään mainintaa. :)

Oletuksena tuohon ei kai ole asetettu näppäinyhdistelmää? Ainakin kuvakaappauksessa näkyvä Meta+välilyönti pitäisi olla oletuksena varattu näppäinasettelun vaihtamiselle?

kuutio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 160
    • Profiili
KDE:ssä ei sinänsä ole omaa pikanäppäintä kosketuslevyn kytkemiseen, kuten ei myöskään GNOME:ssa.
Kyllä sellainen ainakin täältä löytyy. Itse pitää toki asettaa, jos haluaa mieleisensä.
Oletuksena tuohon ei kai ole asetettu näppäinyhdistelmää? Ainakin kuvakaappauksessa näkyvä Meta+välilyönti pitäisi olla oletuksena varattu näppäinasettelun vaihtamiselle?
Meta+välilyönti on oma "mukautettu pikanäppäin", oletuksena on "kosketuslevy päälle/pois" näppäin, jonka toiminta riippunee läppärin toteutuksesta.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minä en löytänyt Kubuntusta tuota pikanäppäintä. Meta + sarkain eimyöskään toiminut tässä läppärissä, mutta xinput 13 komennot ovat ihan ok. ja uskon pärjääväni niillä.

kuutio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 160
    • Profiili
Minä en löytänyt Kubuntusta tuota pikanäppäintä. Meta + sarkain eimyöskään toiminut tässä läppärissä, mutta xinput 13 komennot ovat ihan ok. ja uskon pärjääväni niillä.
Pikanäppäin-asetukset pitäisi löytyä myös kosketuslevyn asetuksista (voi tietysti riippua myös KDE:n versiosta, tässä Neonissa lienee merkittävästi kubuntua tuoreempi versio). En kyllä tiedä, mistä tuon Meta+sarkain yhdistelmän poimit, ja se meta+välilyöntikin on siis oma näppäinyhdistelmä, eikä se oletuksena tietenkään toimi.

Edit: Ja saatavilla olevat asetukset saattanee riippua myös siitä, onko käytössä "libinput" vai "synaptics" xorg-ajurit
Edit2: Juu, pikanäppäinasetukset löytyy näköjään vain synaptics-ajureilla, eli asentamalla "xserver-xorg-input-synaptics" paketin ja käynnistämällä X:n uudestaan (tai reboottaamalla)
« Viimeksi muokattu: 24.04.21 - klo:22.02 kirjoittanut kuutio »

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Kubuntu 20.04 asetuksista ainakin löytyy. Mutta on tietysti harmaana jos kosketuslevyä ei ole.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos kaikista neuvoista. Minä kyllä pärjäsin jo xinputilla, mutta tein kuitenkin asetuksissa Kubuntulle oman pikanäppäimen. Ctrl+k -- kosketuslevy päälle ja alt+k -- kosketuslevy pois päältä. Tuntui toimivan hyvin. Merkitsen aiheen ratkaistuksi.