Kirjoittaja Aihe: Mitä merkistöä Windows 10 käyttää ?  (Luettu 2645 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Mitä merkistöä Windows 10 käyttää ?
« : 26.04.21 - klo:19.25 »
Siis mitä merkistöä Windows 10 oletuksena käyttää ?

Ongelmana on ääkkösten siirtyminen Winukasta WSL:ään. WSL käsittääkseni käyttää utf8:aa, joka näkyy Windows 10:n puolella outoina merkkeinä.

Ä:ssä on ainakin '¤'-merkki ja jokin toinenkin merkki.

Joo ... en osaa käyttää Windowsia, niin käytän siinäkin Linuksia. :'(

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
Vs: Mitä merkistöä Windows 10 käyttää ?
« Vastaus #1 : 26.04.21 - klo:19.45 »
kuukletin "win10 character coding", löysin sivun https://superuser.com/questions/670197/finding-out-the-default-character-encoding-in-windows, siellä annettiin PowerShell-komento jolla merkistökoodauksen saa selville.
 Avasin PoweShellin ja suoritin siellä 
Koodia: [Valitse]
[System.Text.Encoding]::Default ja sain vastauksen: merkistökoodaus on "iso-8859-1", mikä se on Windows-järjestelmässä ollut niin kauan kuin itse olen ollut asiasta tietoinen.

Merkistöllä on muitakin nimiä kuten läsnieurroppalainen tai Latin-1. Wikisivu  sanoo että
Lainaus
Joskus ISO 8859-1 sekoitetaan Windows-1252:een eli niin sanottuun Windows Latin 1 ‑merkistöön, jossa käyttämättömille ohjauskoodien merkkipaikoille on sijoitettu vielä lisää kirjoitusmerkkejä
, mutta tuo PowerShell kyllä antaa nimeksi molemmat, sekä ISO 8859-1 että Windows-1252, joten tiedä häntä mikä lie.
« Viimeksi muokattu: 26.04.21 - klo:19.46 kirjoittanut AimoE »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Mitä merkistöä Windows 10 käyttää ?
« Vastaus #2 : 26.04.21 - klo:20.02 »
kuukletin "win10 character coding", löysin sivun https://superuser.com/questions/670197/finding-out-the-default-character-encoding-in-windows, siellä annettiin PowerShell-komento jolla merkistökoodauksen saa selville.
 Avasin PoweShellin ja suoritin siellä 
Koodia: [Valitse]
[System.Text.Encoding]::Default ja sain vastauksen: merkistökoodaus on "iso-8859-1", mikä se on Windows-järjestelmässä ollut niin kauan kuin itse olen ollut asiasta tietoinen.

Kiitokset googlauksestasi ...

Yritin kyllä itsekin googlailla, mutta liian monimutkaisilla hakusanoilla, niin en löytänyt sitä.