Ostin tuossa aika kauankin aikaa sitten usb-infrapuna-kaukosäätimen (joku PC Special Remote, joskus myös Flashfire-nimellä tunnettu). Kaukosäätimen mukana tuli usb-väylään kytkettävä vastaanotin ja itse kaukosäädin. Olen tätä aikaisemminkin yrittänyt laittaa toimimaan, mutta en ole saanut. Nyt taasen innostuin ja josko nyt saisin tämän toimimaan.
Kaukosäädin käyttää Human Interface Device -protokollaa (HID). Windowsissa kaukosäätimen saa toimimaan ilman mitään ajureita, sen kuin vain laitan kaukosäätimen koneeseen kiinni ja asennan jonkun ohjelman, joka tukee HID-kaukosäätimiä.
Linuxissa kun kaukosäätimen laittaa, niin se ilmestyy /dev/hiddev0:na näkyviin. Kuitenkaan sudo cat /dev/hiddev0 ei tulosta mitään, vaikka kuinka painelisin näppäimiä. Kuitenkin mun tietääkseni silloin pitäisi näkyä näytöllä jotain ihme sotkua, mitä kaukosäädin lähettää. Lisäksi kaukosäätimen vastaanotin lähettää koko ajan jotain tiettyä koodia, kun se on kiinni.
Onko mulla nyt ylipäänsä mitään mahdollisuuksia saada tätä kaukosäädintä toimimaan? Tässä vaiheessa en edes ajattele lirc:n kanssa säätöä, kun nyt vain saisi tämän järjestelmän vastaanottamaan noita signaaleja tältä kaukosäätimeltä.
Käyttöjärjestelmänä on Ubuntu 6.06 (Dapper).
dmesg sanoo seuraavaa:
[17628846.400000] usb 1-3: new low speed USB device using ohci_hcd and address 5
[17628846.628000] hiddev96: USB HID v1.00 Device [GreenAsia Electronics PC/Apple IR Receiver ] on usb-0000:00:02.0-3
lsusb -v (kaukosäätimen kohta vain)
Bus 001 Device 005: ID 0e8f:1010
Device Descriptor:
bLength 18
bDescriptorType 1
bcdUSB 1.10
bDeviceClass 0 (Defined at Interface level)
bDeviceSubClass 0
bDeviceProtocol 0
bMaxPacketSize0 8
idVendor 0x0e8f
idProduct 0x1010
bcdDevice 1.00
iManufacturer 1 GreenAsia Electronics
iProduct 2 PC/Apple IR Receiver
iSerial 0
bNumConfigurations 1
Configuration Descriptor:
bLength 9