Kirjoittaja Aihe: Windows 10 päivitykset 14.03.2021  (Luettu 6717 kertaa)

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 721
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Vs: Windows 10 päivitykset 14.03.2021
« Vastaus #20 : 16.03.21 - klo:10.39 »

Käsittääkseni DNA:n nettiturva, kuten kolmen muunkin ison operaattorin, on F-Secure. Nykyään kuitenkin Windowsin oma Windows Defender on aika aggressiivinen ja estää ohjelmien suorituksen hyvin herkästi. Oletko varma että sen oman ohjelman esti nimenomaan F-Secure eikä Windows Defender? Kumpikin on mahdollista, mutta kannattaa kuitenkin olla tarkkana että tietää kummasta on kulloinkin kyse. Minulla F-Secure ei ole enää pitkään aikaan huomauttanut mistään, vaan se on aina WIndows Defender joka sen tekee.

Joo, F-Secure on DNA:n nettiturvapaketin toimittaja-yhteistyokumppani. Mitä varmimmin se oli tuo F-Securen toimittama nettiturva, kun sitten lähti exe ajoon, kun poistin blokatuista ohjelmista nettiturvan asetuksista listauksesta tuon karanteenissa olleen a.exen.

Olen kuullut eräältä Windows-käyttäjältä, että tämä ei maksa verkko-operaattorille turvapalveluista, vaan käyttää pelkästään Windows Defenderiä, mutta olen vähän skeptikko, että pelkästään siihen voisi luottaa. Tosin ei tuo F-Securenkaan reaaliaikainen nettivalvontaohjelmisto ja virustorjunta mitään aukottomia ole. Joskus 2000-luvun alussa siitä F-securen palomuuriohjelmistosta hyokkaaja pääsi läpi, jos kohdisti kohdekoneeseen yli 10 yhteyspyyntoa sarjassa. Varmaan on jo 2021 kehittynyt, mutta varmaan ei vieläkään mikään aukoton ole, mutta kyllä se nyt kannattaa pari euroa kuussa nettilaskun yhteydessä siitä maksaa. Ainakin itse maksan mielelläni.

 
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 721
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Vs: Windows 10 päivitykset 14.03.2021
« Vastaus #21 : 16.03.21 - klo:10.47 »
Olisin kyllä aika varovainen ennen kuin lähden mitään satunnaista puhdistusohjelmaa ajelemaan koneella. Voi olla myös haittaohjelmasta kyse ja se on vain naamioitu hyötyohjelmaksi. Virusturvaohjelmaankaan ei kannata sokeasti luottaa. En siis näiden tapauksessa tiedä onko kyse sellaisesta, mutta parempi varmistua.

Joskus ennen vanhaan tietokonelehtien mukana tuli CD-levyjä, joissa oli ohjelmia mm. juuri tuohon tarkoitukseen. Niissä olisi se hyvä puoli, että joku oletettavasti luotettava henkilö oli ainakin katsonut ne läpi ja olisihan se aika iso mainehaitta lehdellekin, jos paljastuisi siellä olleen haittaohjelma mukana.

Ennen vanhaan tosiaan vielä 1990-lopullakin oli noita tietokone-lehtien oheisromppuja, ja joskus tuli lehti ostettua pelkän levymedian takia.

No päädyin eile illalla vielä ennen koneiden kiinni laittamista nukkumaan käydessäni ajoin Malwarebytesin läpi ja sitten CCleanerin sen jälkeen, niin sai jotain roskaa poistettua rekistereistä, mutta loysin Googlella kysymykseen valmiin vastauksen siinä hakutuloksien alussa kun tulee niitä kysymys/vastaus -esityksiä, siellä en muista lähdettä, mutta varoitettiin tuosta, että helposti joku rekisterinpuhdistus-tyokalu on naamioitu vain sellaiseksi uskottavalla tavalla, että todellisuudessa on jokin malware/spyware tai asentaa jonkin troijalaisen tai viruksen, tai vaikka pahimmassa tapauksessa keyloggerin koneelle kun sen ajaa.

Jossain ketjussa mainitsin täällä Suomi Ubuntu Yhteison palstalla, että netissä liikkuessa korostuu erityisesti lähdelukutaidon merkitys, tai medialukutaito, ja sitten kysymys kuuluu mihin lähteeseen voi luottaa. pääsääntona voinee pitää, että netissä voi mihinkään tai kehenkään luottaa, Google kaupan sovelluksistakin on joskus uutisoitu havaitun haittaohjelman, vaikka ennen sovellusten julkaisua Google tarkistaa sovellukset.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windows 10 päivitykset 14.03.2021
« Vastaus #22 : 16.03.21 - klo:11.13 »
Yleinen mielipide tuntuu olevan tyyliin XP:n jälkeen ollut, että mitään rekisteripuhdistusohjelmia ei oikeastaan edes saisi käyttää Windowseissa. Itse lopetin niiden käytön seiskalla ja pakko sanoa, että en ole kyllä koskaan törmännyt mihinkään rekistereihin liittyviin ongelmiin, eikä järjestelmä ole enää hidastunut kuten Windows 9X aikakaudella yleisesti kävi. Poislukien tietysti jos on asentanut ohjelmia, jotka on kokoajan taustalla käynnissä. Kovin moni ohjelmoija tuntuu jostain syystä haluavan tehdä moisia. Jopa Libreofficen "pikakäynnistyksen" olen aina poistanut käytöstä, koska sillä ei kyllä näin SSD-aikakaudella ainakaan tunnu olevan mitään käytännön hyötyä.

En tiedä nykytilanteesta, mutta pari vuotta sitten tuo DNA:n ohjelmisto oli nimenomaan brändätty F-Secure. Vvai olikohan kuitenkin Elisa kyseessä? No todennäköisesti kummatkin on F-Securea.

Btw. Tuo CCleaner on ainakin jossain vaiheessa sisältänyt haittaohjelmaksi luokiteltua koodia. Käsittääkseni ohjelmisto oli myyty ja sen jälkeen alkanut sisältään epämääräistä koodia jos en väärin uutisia muista.

Itse olen pyörittänyt Windowsia aika monilla koneilla vuosikausia pelkällä Defenderillä ja jos olen kokeillut ajaa jonkin skannerin vuosien jälkeen, niin eipä ne mitään ole löytänyt. Tuo Defender ajaa aika hyvin asiansa. Toki, aina, pitää olla vähän varpaillaan että mitä ohjelmaa järjestelmään on asentamassa ja itse hyvin vähän testailen erilaisia ohjelmistoja. Mitä joskus olen käynyt jotain auttamassa erikoisuuksissa, niin valtaosa on asentanut monenlaista virustorjuntaa ja rekisteriputsaria mistä en ole itse yleensä koskaan edes kuullut.
« Viimeksi muokattu: 16.03.21 - klo:11.16 kirjoittanut qwertyy »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Windows 10 päivitykset 14.03.2021
« Vastaus #23 : 16.03.21 - klo:12.40 »
Windows oletusarvoisesti estää allekirjoittamattoman koodin suorituksen nykyään. Sen voi sallia kyllä, mutta oletuskäytös on estää. Siksei omat gcc ohjelmat aja noin vain...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Windows 10 päivitykset 14.03.2021
« Vastaus #24 : 16.03.21 - klo:19.19 »
Windowsissa ainakin DNA:n nettiturva esti tosin itse ohjelmoidunkin C-ohjelmankin gcc-kääntämän exen suorittamisen, ja oman ohjelman tiedosto pitää merkitä luotettavaksi lähteeksi, mikäli sen aikoo ajaa.

Tässä tapauksessa se oli varmasti ihan aiheellista :)

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 721
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Vs: Windows 10 päivitykset 14.03.2021
« Vastaus #26 : 18.03.21 - klo:15.09 »
Windowsissa ainakin DNA:n nettiturva esti tosin itse ohjelmoidunkin C-ohjelmankin gcc-kääntämän exen suorittamisen, ja oman ohjelman tiedosto pitää merkitä luotettavaksi lähteeksi, mikäli sen aikoo ajaa.

Tässä tapauksessa se oli varmasti ihan aiheellista :)

Joo, ei oma koodini, mitä tässäkin Ubuntu suomi -yhteisön ohjelmointi-alueella olen julkaissut joissain ketjuissa simppeliä lähdekoodia, niin ei se lähetä Windowsiani bittiavaruuteen.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)