Kirjoittaja Aihe: Eikö Ubuntussa pysty sirtämään ikkunaa haluamalleen työpöydälle? (RATKAISTU)  (Luettu 1145 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minulla tietyt ohjelmat avautuvat tietylle työpöydälle. Joskun kuitenkin haluan siirtää avoimena olevan ikkunan tietylle työpöydälle. Kubuntussa se toimii tietenkin ja mielestäni se toimi ainakin joskus kauan sitten myös Ubuntussa, mutta nyt ei toimi. Kun klikkaan tiedostoa hiiren oikealla napilla, vaihoehto siirrä työpöydälle ei ole. Vaikka Ubuntussakin on työpöydät mielestäni numeroidut.
« Viimeksi muokattu: 02.03.21 - klo:15.09 kirjoittanut Pontus12 »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Minulla tietyt ohjelmat avautuvat tietylle työpöydälle. Joskun kuitenkin haluan siirtää avoimena olevan ikkunan tietylle työpöydälle. Kubuntussa se toimii tietenkin ja mielestäni se toimi ainakin joskus kauan sitten myös Ubuntussa, mutta nyt ei toimi. Kun klikkaan tiedostoa hiiren oikealla napilla, vaihoehto siirrä työpöydälle ei ole. Vaikka Ubuntussakin on työpöydät mielestäni numeroidut.

Riippuu Ubuntun versiosta. Jos puhut versiosta 20.04, niin mielestäni toiminta on pöljää.

Ne eivät ole numeroituja - voit siirtää ikkunaa alaspäin tai ylöspäin pinossa (siis normaalilla tavalla eli klikkaamalla hiiren oikealla napilla ikkunan ylänauhaa ja valitsemalla optioista). Pinon saat näkyviin painamalla Windows-näppäintä ja huonosti näkyviin kun valitset Activities. Mahdollisesti voit raahata ikkunan pinossa näkyvälle työpöydälle, jos se siis on näkyvissä.

Kubuntussa virtuaaliset työpöydät tosiaankin toimivat hienosti.
« Viimeksi muokattu: 27.02.21 - klo:22.07 kirjoittanut Ganymedes »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Olet oikeassa tämä Ubuntun uusin versio on todella pöljä. Ikkunoiden pudottaminen työpöydän pienoiskuvakkeelle ei ole ainakaan minulta onnistunut kunnolla.Toisessa koneessani Kubuntu 20.04 toimii hyvin, mutta tässä isommassa koneessa minulla oli sen kanssa hankaluuksia. Saattoi johtua siitäkin, että tässä on double boot, vaikka sinänsä Windowsin ja Linuxin ei pitäisi häiritä toisiaan. Ehkä palaan vielä tässäkin Kubuntuun, kun on sopivasti aikaa.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Olet oikeassa tämä Ubuntun uusin versio on todella pöljä. Ikkunoiden pudottaminen työpöydän pienoiskuvakkeelle ei ole ainakaan minulta onnistunut kunnolla.Toisessa koneessani Kubuntu 20.04 toimii hyvin, mutta tässä isommassa koneessa minulla oli sen kanssa hankaluuksia. Saattoi johtua siitäkin, että tässä on double boot, vaikka sinänsä Windowsin ja Linuxin ei pitäisi häiritä toisiaan. Ehkä palaan vielä tässäkin Kubuntuun, kun on sopivasti aikaa.

Ei kai double-boot sinänsä mitään vaikuta. Ainoa ero voisi tulla boot-parametrien eroista, mutta eivät nekään suoranaisesti dual-bootista johdu. Jos toiminnassa on eroja, niin veikkaan näytönohjaimen eroja, joita voi yrittää parantaa driver-valinnoilla.

Se miten hienosti Kubuntu osaa työpöydät:

- avoinna olevat työpöydät näkyvät koko ajan pienenä järkevissä paikoissa (räätälöitävissäkin)
- niissä näkyy summittaisesti se miten monta ikkunaa niissä on vai onko ollenkaan
- työpöytiä voi luoda ja nimetä itse
- työpöydät ovat siis numeroituja tai nimettyjä, mille asialle jokainen voi keksiä oman käyttönsä
- työpöytiä voi rullata hiiren keskinapilla, kun fokus on työpöydällä (eikä siis missään ikkunassa). Todella nopeaa
- liikutettavat ikkunat ovat osin läpinäkyviä, joka voi joskus olla hyvä
- ikkunan saa suoraan siirrettyä halutulle, nimetylle, työpöydälle, eikä vain liikutettua pinossa johonkin suuntaan
- jotenkin Ubuntu 20.4 työpöytien vaihtelu sattuu silmiin ... en tiedä onko tämä vain vanha vaikutelma vai onko tämäkin asia hölmöilty. Ergonomia ei ole mikään mielipidekysymys vaan yliopistotasoinen oppiaine.
- Windows-nappi ei ole tässä valjastettu ikkunoiden avaamiseen vaan sillä saa nopeasti ohjelmavalikon auki

Sinänsä, GUIssa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Unity-tyyppiset sivuikonit eivät oikeastaan työpöytien kanssa toimi niinkään hyvin. Ne näyttävät kyllä hyvin aukiolevat sovellukset ja niiden lukumäärän, mutta kohdistaminen virtuaalityöpöytiin ei sitten enää olekaan niin ruusuista - johtaa monesti tarpeettomaan (lue ärsyttävään) hyppiseen työpöydältä toiselle. Pienet avausikonit, lähes Windows-tapaan alapalkissa, eivät Kubuntussa yht'äkkiä olekaan niin taantumuksellinen tapa. No, tässä varmaan omat käyttötavat tulevat esiin sille, että minkä kukakin kokee helpoksi tai nopeaksi tai molemmiksi. Kaikki eivät tarvitse virtuaallisia työpöytiä - riippuu siitäkin, että miten monta näyttöä on käytettävissä (milläkin koneella).
« Viimeksi muokattu: 28.02.21 - klo:11.14 kirjoittanut Ganymedes »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kun asetin pikanäppäinkomentoja, niin sain ikkunan siirrettyä määrätylle työpöydälle. Vaikka minulla on vain neljä työpöytää kaksiulotteisesti järjestettynä, en saa siirryttyä esim. alt+nuolinäppäin ylös tai alas, sivulle ja takaisin, vaan minun pitää käyttälä ctrl+F+numero komentoja työpöydän numeron mukaan. Kyllähän se niinkin käy, mutta vähän harmittaa, koska olen tottunut siirtymälän ctrl+alt+nuolinäppäin ylös tai alas tai sivulle ja takaisin.
Ubuntun työpöydät eivät myöskään näe ulkoisella työpöydällä olevia ikkunoita, mikä on erittäin harmillista, jos ja kun käyttää ulkoista monitoria. Jos joku tietää ratkaisun tähän, niin odotan innolla.
« Viimeksi muokattu: 01.03.21 - klo:12.52 kirjoittanut Pontus12 »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Kun asetin pikanäppäinkomentoja, niin sain ikkunan siirrettyä määrätylle työpöydälle. Vaikka minulla on vain neljä työpöytää kaksiulotteisesti järjestettynä, en saa siirryttyä esim. alt+nuolinäppäin ylös tai alas, sivulle ja takaisin, vaan minun pitää käyttälä ctrl+F komentoja työpöydän numeron mukaan. Kyllähän se niinkin käy, mutta vähän harmittaa, koska olen tottunut siirtymälän ctrl+alt+nuolinäppäin ylös tai alas tai sivulle ja takaisin.

OK. En ole perehtynyt näiden pikanäppäinten toimintaan.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Tuntuu siltä, että jotkut ohjelmat kaappaavat pikanäppäimet senkin jälkeen, kun olen asettanut ne. Esimerkiksi asetin pikanäppäimen, millä voin siirtää ikkunan haluamaani työpöytyään. Se ei enää toimikaan oikein, vaan avaa esim Thunderbirdin. Pitäisikö minun poistaa kaikki pikanäppäimet ohjelmilta, sillä en avaa niitä koskaan  päätettä lukuunottamatta pikanäppäimillä, vaan tekemästäni palkista tai ohjelmavalikosta.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Nyt olen saanut Ubuntun suurin piirtein viritettyä toimintakuntoon. Ikkunat saan siirrettyä eri työpöydille tarpeen mukaan ja muutenkin tuntuu toimivan. En halunnut enää asentaa toista järjestelmää ja uskon tottuvani tähänkin. Ubuntussa on myös omat hyvät puolensa, ja kun sen käyttö tulee tutuksi, kokemus varmasti vielä paranee. Merkitsen tämän aiheen ratkaistuksi.