Kirjoittaja Aihe: Ulkoinen ssd-levy varmuuskopiona ja tiedostojen hakua varten toisessa..(RATKAIST  (Luettu 3937 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Kiitos. Kokeilen tuota.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Minä käytin robocopya. Ohje oli
Koodia: [Valitse]
robocopy /e /v /Z d:\lahde_hakemisto\  "e:\backup\levy 1\" /mir

Koska se ei toiminut minulla aivan noin kirjoitettuna enkä myöskään uskaltanut käyttää "/mir" komentoa ensimmäisellä keralla, yritin pelata varman päälle ja jätin mirin pois. Vaihdoin myös levyihin ja hakemistoihin osoitavat kirjaimet minun koneessani oleviksi.
Koodia: [Valitse]
robocopy /e /v /Z c:\windows\users\jotaa\  "f:\backup\T5_SETUP\"

Ajoin yllä olevan komennon.

Homma ei onnistunut eikä levylle kirjoitettu mitään. Ganymedeksen ohjeet olivat niin selvät kuin olla voi. En tiedä, mitä tapahtui, mutta Windows meni vain jumiin.̣ Minä, hölmö kun olin, en ollut tehnyt  backupia. Sammutin koneen ja käynnistin Windowsin uudelleen. Se ei enää toiminut, vaikka latasikin ohjelmat.

Komentokielen käyttäminen on ilmeisen vaarallista ihmiselle, joka ymmärtää sitä vain osittain. Tämän koneen mukana ei tullut Windows levyä, vaan palautusasetukset ovat kovalevyllä ymmärtääkseni windows-osiossa. Kone on niin tahmea, etten ole saanut palautuskäskyjä kopioitua. Se käynnistyy hitaasti ja kun yritän ajaa ohjelman, se jää vain yrittämään sen avaamista. En myöskään saanut komentokehotetta avattua. Powershell ohjelmalla vian voisi luultavasti korjata, mutta minun pitäisi tietää komento. Ubuntu toimii tässä koneessa ja yritän nyt löytää ohjeet Windowsin palauttamiseen.

En tiedä mitä tapahtui, mutta ei se ainakaan tuosta komennosta johtunut. Robocopyllä (ilman mir'iä) ei saa mitään muuta vahinkoa aikaiseksi kuin kirjoitettua kohteeseen paljon puppua, jos kirjoittaa väärin. Noin muuten, komento oli oikein, jos hakemistot ovat olemassa.

Sinänsä, minä en tarkoittanut ottaa kantaa siihen mitä hakemistoja sinulla on, myötäilin vain esittämääsi. Hakemistoa "c:\windows\users" - ei ole oletuksena, vaan se on "c:\users". Ehkä sinulla on joku päivitetty Windows eikä aito asennus? No, päivitetyt käyttöjärjestelmät - henkilökohtaisesti en koskaan päivitä käyttöjärjestelmää, varsinkaan Windowsia - ehkä onkin aika laittaa se uusiksi?

Siitäkään, että lähdettä ei löydy, ei tule mitään muuta virhettä kuin se, että "The system cannot find the file specified".

Edellinen komento on hyvä scripteihin. Interaktiivisesti teen yleensä näin, myötäilen edelleen hakemistojasi:

cd /d f:\backup\T5_SETUP\   (hakemisto tulee suoraan raahaamalla My Computer ruudun ylänauhan ikonista tai sitten hekemistosta, eli sitä ei tarvitse koskaan kirjoittaa - kokeile kumpi toimii)

robocopy /e /v /Z robocopy /e /v /Z c:\windows\users\jotaa\ .   (edelleen hakemisto tulee raahaamalla ylänauhasta, toisesta My Computer ruudusta, ei tarvitse kirjoittaa, kokeile mitä tulee, "-merkit tulevat ilmaiseksi näin).  (lopun merkki " . " tarkoittaa hakemistoa missä olet)

Tämä sopii interaktiivisesti parhaiten, koska voit varmistaa ensin, My Computer -ruuduilla, että hakemistot joita käsittelet ovat oikeita, siis sisältö näyttää oikealta.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Kiitos. Sain Windowsin palautettua. Synkronoin ilmaisella AOMEI backup ohjelmalla Windowsin kotihakemiston "jotaa". Tiedostot tulivat Samsung T5 levylle (Windows nimesi sen noin ja Linux nimesi sen T5_setup.) Ubuntu sen paremmin kuin Kubuntukaan ei näe levyllä hakemistoa "jotaa". Kun siirryin doublebootissa Windowsin jälkeen heti Ubuntuun, se tuli siinäkin näkyviin. Kun olin käyttänyt aseman toisessa läppärissäni pelkkä Kubuntu 20.04, asema otti linux nimen ja sync hakemistoani "jotaa" se ei löytänyt levyltä.

Hölmöintä tässä on, että tarvitsisin sitä eniten juuri Kubuntussa. Periaatteessa linux lukee ntfs-levyä, jota Aomei käyttää, mutta se ei löydä hakemistoa "jotaa".
Suojasin levyn salasanalla ennen ensimmäistäkään yritystä. Windowsissa saan se avattua, mutta linux ei avannut. Voisiko salasana vaikuttaa syncin toimimiseen Kubuntussa ja Ubuntussa?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Kiitos! Sain windowsin palautettua oletusasetuksiinsa eikä omia tiedostojani hävinnyt.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Kiitos! Sain windowsin palautettua oletusasetuksiinsa eikä omia tiedostojani hävinnyt.
Eipä mitään, ole hyvä vain. Se on yleensä kyllä huojentava tunne kun ei tarvi alkaa ihan kaikkea laittaan uudelleen  :)

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Linux ei välttämättä hallitse kaikkia ntfs-tiedostojärjestelmän ominaisuuksia täydellisesti ja käytetystä ntfs-ajurista riippuen eroja linux ntfs-tuessa voi olla.