Kirjoittaja Aihe: Kuinka saisi kaikki avoinna olevat ikkunat näkymään yhtäaikaa näytöllä?  (Luettu 2054 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Ubuntu 20.04.1 järjestelmässä ikkunat tulevat näkyviin super-näppäimellä tai klikikkaamalla, toiminnot näppäintä. Mutta näkyviin tulevatkin vain ykkösnäytöllä olevat samoin kuin työpöydät näyttävät vain ykkösnäytöllä olevia ikkunoita. Eli ikkunat jotka avaan ulkoiselle näytölle eivät näy työpöydillä eikä supernäppäimellä. Aikaisemmin oli ns. hot corner ohjelma, joka on Windowsissa ja myös Kubuntussa.

Epäilen että minulla on joku asetus väärin tai joku juttu puuttuu. Miten siis saisin kaikki avoimet ikkunat näkyvin ja voisin vaihtaa vain klikkaaalla tarvitsemani?
« Viimeksi muokattu: 29.01.21 - klo:12.09 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Gnome tweaks eli suomenkielisessä Lisäasetukset ja laajennukset ei auta, vaikka järjestelmä neuvoo klikkaamaan "työtilat ylittävät näytöt". Jostain syystä minulla se ei näytä kuin ensimmäisellä näytöllä olevat ikkunat. Ulkoisella näytöllä olevat eivät näy työtiloissa. Ulkoisessa monitorissa ne tietenkin näkyvät. Mutta yhdellä klikkauksella en saa kaikkia ikkunoita näkyviin kuten Kubuntussa ja Windowsissa. Mikäköhän minun järjestelmässäni mättää?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Hot corner tai super nappulan käyttö ei näytä ulkoisen monitorin ikkunoita. Keksin kuitenkin jonkinlaisen ratkaisun siihen. Vierittämällä hiirellä työpöytiä avoimet ikkunat näkyvät niin sisäisessä kuin ulkoiisessa monitorissa. Se ei ole aivan yhtä hyvä kuin hot corner tai supernappulan käyttö, mutta sillä kyllä pärjää.
Jätän tämän vielä auki, jos joku sattuisi tietämään, kuinka ikkunat saisi näkyvviin joko näppäimellä tai hiiren cursorin viemisellä määrättyyn paikkaan.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Kaikki ikkunat saa sittenkin näkyviin myös ulkoisella näytöllä, mutta silloin tulee olla kruksattuna "dynaamiset työpöydät". Käytän siis dynaamisia työpöytiä, vaikka olisin mielelläni pärjännyt neljällä kiinteällä työpöydällä.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vielä korjaus edelliseen viestiini. Kaikki avoimet ikkunat saa näkyviin, jos työpöytien määrä ei ole kiinteä, mutta sekin edellyttää työpöytien rullausta, sillä super tai Toiminnot tuo näkyviin vain yhden työpöydän ikkunat kerrallaan.

Jos joku tietää, miten kaikki ikkunat saisi näkyviin, olisin kiitollinen. Esim. Kubuntussa "hot corner" toiminto tuo kaikki ikkunat näkyviin, kun hiiren osoittimen vie vasempaan kulmaan.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Painamalla Activities nappia ja viemällä hiiren oikealle. Tämä näyttää jotakin, muttei varsinaisesti kaikkia.

Tai käytä Ubuntua 12.04 jossa oli paljon fiksumpi ja aidosti kehittynyt työpöytä. Valitettavasti sen kokeman perusteettoman dissauksen vuoksi, nyt meillä on tämä tyhmä viritelmä, Activities valintoineen. No, onhan tämä toki paljon parempi kuin mikään Windows työpöytä, jossa ei rohkeus ole riittänyt tekemään kunnollista.

Tietysti, jos tämän edellisen kehittyneen työpöydän saisi jotenkin takaisin ...?
« Viimeksi muokattu: 29.01.21 - klo:12.29 kirjoittanut Ganymedes »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
...
Tietysti, jos tämän edellisen kehittyneen työpöydän saisi jotenkin takaisin ...?

Taitaa oll anykyisin Mate ...

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
...
Tietysti, jos tämän edellisen kehittyneen työpöydän saisi jotenkin takaisin ...?

Taitaa oll anykyisin Mate ...

Kiitokset vinkistä! Siellä on paljon erilaisia mahdollisuuksia, mutta ei aivan samaa kuitenkaan. Lähinnä kaipaan DASH-nappia, josta sai kätevästi viimeisimmät sovellukset ja tiedostot auki. Se, yhdessä vasemman reunan menun kanssa kattoi kätevästi yli 90% siitä mitä ryhtyi tekemään. Myös aiempaa työpöytäkäytöstä kaipaan - jotenkin tämä up/down -työpöytäily on viheliäistä - numerot 1-4 olivat yksiselitteiset - nyt on pinomuisti, joka mielestäni soveltuu taskulaskimelle, muttei GUI:hin. Ehkä näihin työpöytiin kuitenkin tottuu, kun löytää kaikki piirteet.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Minä pidän myös enemmän vanhan Ubuntun ja nykyisen Kubuntun työpöytäratkaisuista. Käytin ennen ja Kubuntussa edelleen neljää työpöytää: kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla. Ctrl+alt+nuoli oli hyvä tapa liikkua niiden välillä, varsinkin kun olin jakanut ne ohjelmatyyppien mukaan. Aktiviteetit olivat kaiken lisäksi plussaa. Silti Ubuntussa on edelleen hyviä ominaisuuksia ja ennen kaikkea se on nopea. Olen siis tasapuolinen:pienemmässä läppärärissäni on Kubuntu ja suuremmassa Ubuntu. Molemmat toimivat hyvin paitsi, että Gnomen salaisuuksia tunnen vielä huonosti ja kaipaan joitakin Kubuntun piirteitä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
...
Tietysti, jos tämän edellisen kehittyneen työpöydän saisi jotenkin takaisin ...?

Taitaa oll anykyisin Mate ...

Kiitokset vinkistä! Siellä on paljon erilaisia mahdollisuuksia, mutta ei aivan samaa kuitenkaan. Lähinnä kaipaan DASH-nappia, josta sai kätevästi viimeisimmät sovellukset ja tiedostot auki.

Niin kaipaat siis Unity-työpöytää. MATE on GNOME 2:n jälkeläinen ja Unity taas oli Canonicalin oma projekti, joka korvasi aikoinaan GNOME 2:n ja muistuttaa enemmän GNOME 3:n Shelliä.

Ubuntu 20.04:n GNOME Shellissä viimeisimmät sovellukset (sekä kaikki sovellukset) saa auki telakan kuvakkeesta, jossa on yhdeksän pientä ruutua.

Viimeisimmät tiedostot eivät valitettavasti näy siellä. Niitä varten on asennettava jokin laajennos. Tässä pari vaihtoehtoa:

https://extensions.gnome.org/extension/72/recent-items/
https://extensions.gnome.org/extension/977/recent-items/


Sitten on vielä tällainenkin viritelmä Unity7:n käyttökokemuksen ystäville: https://extensions.gnome.org/extension/1287/unite/


Myös aiempaa työpöytäkäytöstä kaipaan - jotenkin tämä up/down -työpöytäily on viheliäistä - numerot 1-4 olivat yksiselitteiset - nyt on pinomuisti, joka mielestäni soveltuu taskulaskimelle, muttei GUI:hin. Ehkä näihin työpöytiin kuitenkin tottuu, kun löytää kaikki piirteet.

Voit määrittää yksiselitteiset näppäinkomennot siirtymiselle työtilojen välillä: https://unix.stackexchange.com/a/361690
Nuo taitavat tosin toimia vain silloin, kun työtila on jo olemassa. GNOME Shell luo niitä oletuksena yhden kerrallaan tarpeen mukaan, kun siirryt alaspäin. (Eli uutta ei luoda, jos edellinen on vielä tyhjä.)

Jos taas välttämättä haluat kaksiulotteisen työpöytätaulukon, sekin onnistuu laajennoksella: https://extensions.gnome.org/extension/1485/workspace-matrix/

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Kiitos neuvoista. Ihan toimivia ratkaisuja on jo useampiakin. Silti Kubuntun hot-corner on mielestäni paras. Mutta luulen, että omalla kohdallani on viisainta hyväksyä tässä koneessa Ubuntu-Gnomen periaatteet. ,Tässä on jokatapauksessa paljon hyvää ja olen jopa jo tottunut käyttämään taas Ubuntua. Ja varmasti löytyy enemmänkin ominaisuuksia, kun tutkii lisäasetuksia (extensions).

Lopetan tämän aiheen ratkaistuksi ja aloitan uuden, johon tarvitsisin neuvoja, nimittäin ulkoisen ssd-levyn käyttö.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Kiitos neuvoista. Ihan toimivia ratkaisuja on jo useampiakin. Silti Kubuntun hot-corner on mielestäni paras. Mutta luulen, että omalla kohdallani on viisainta hyväksyä tässä koneessa Ubuntu-Gnomen periaatteet. ,Tässä on jokatapauksessa paljon hyvää ja olen jopa jo tottunut käyttämään taas Ubuntua. Ja varmasti löytyy enemmänkin ominaisuuksia, kun tutkii lisäasetuksia (extensions).

Jep. Kustomoidut hot cornerit saa laajennoksen avulla: https://extensions.gnome.org/extension/1362/custom-hot-corners/
« Viimeksi muokattu: 03.02.21 - klo:12.00 kirjoittanut nm »