Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 20.04 toimii minulla huonosti (RATKAISTU)  (Luettu 2871 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kubuntu 20.04 toimii minulla huonosti ja mietin vakasvasti muita linux-vaihtoehtoja. Päivitykset on yksi iso ongelma henkilölle, joka on vain käyttäjä, vaikkakin jo pitkältä ajalta. Ne ovat pahimpia, koska ainakin minulla päivitykset yleensä sotkevat  sinänsä hyvin toimineen järjestelmän, vaikka olen yleensä ladannut vain järjestelmän suosittamia tai tältä palstalta saamieni ohjeiden mukaan. Sen sijaan pienemmässä läppärissäni (Lenovo Joga 2 Pro) Kubuntu on toiminut ilman suurempia ongelmia. Se on siinä ainoa käyttöjärjetelmä, kun taas tässä isommassa koneessani on double-boot - Windows 10 ja Kubuntu 20.04.

Olen miettinyt jo pitemmän aikaa, palaanko käyttämään Ubuntua, vai jäänkö vielä Kde-puolelle? Vai sopisiko Debian minulle  parhaiten? Käytän eniten Libreofficea, joka on jo pitemmän aikaa takkuillut. Kuva- ja skannerisovellukset ovat minulle tärkeitä. Myös sellaiset, jotka osaavat lukea suomenkieltä. Olen käyttänyt Gimagereaderia. Video-ohjelmista olen viime aikoina käyttänyt vain Kdenlivea ja Davinci Resolvea. Jos löydän thunderboltiin sopivan firefire-sovittimen, niin myös Kino on tärkeä. Postiohjelmani on Thunderbird.

Selvennys: En väitä että Kubuntu ja päivitykset toimivat väärin. Sellaiseen ei osaamiseni riitä. Tavallisena käyttäjänä olen kuitenkin törmännyt päivitysten aiheuttamiin ongelmiin usein. Ubuntu toimi mielestäni varmemmin kuin Kubutu, mutta jälkimmäisestä olen pitänyt eniten. Kde Neon oli myös ok niin kauan, kun se toimi oikein.

Jo on hyviä ehdotuksia vanhalle teatteri- ja elokuvaohjaajalle, luen niistä mielelläni.
« Viimeksi muokattu: 22.01.21 - klo:11.37 kirjoittanut Pontus12 »

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Kubuntu 20.04 toimii minulla huonosti
« Vastaus #1 : 05.01.21 - klo:17.20 »
Voisithan sinä kokeilla Debiania. Se on vakaa järjestelmä, joskin ohjelmat voivat olla vähän vanhoja.
Debianiinkin saa KDE-työpöytäympäristön. Vaikkakin Gnome on oletuksena.



Kahvi on väkevin juomani

dhara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Kubuntu 20.04 toimii minulla huonosti
« Vastaus #2 : 05.01.21 - klo:18.17 »
Multa kans ääni Debianille. Ihmettelen kyllä miten siellä Kubuntussa päivitykset sotkevat järjestelmän.

Saa sen Debianinkin kyllä epävakaaksi halutessaan. Eli don't brake Debian: https://wiki.debian.org/DontBreakDebian

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: Kubuntu 20.04 toimii minulla huonosti
« Vastaus #3 : 05.01.21 - klo:23.32 »
Kubuntu 20.04 toimii minulla huonosti ja mietin vakasvasti muita linux-vaihtoehtoja. 
??? Voisit aluksi asentaa alkuperäisen Ubuntu-jakelun Kubuntun sijaan. Asenna siihen haluamasi ohjelmia.

Muita jakeluja on toki pilvin pimein, jos haluat aloittaa uudelleen tutustumisen erilaisiin Linux-jakeluihin ;-D

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kubuntu 20.04 toimii minulla huonosti
« Vastaus #4 : 06.01.21 - klo:01.53 »
Koneen tiedot kiinnostaa, erityisesti muistin määrä.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kubuntu 20.04 toimii minulla huonosti
« Vastaus #5 : 06.01.21 - klo:13.05 »
Itse olen luopunut KDE työpöydästä vuosia sitten. Nyt varmaan vakaampi kun useimmista ohjelmista on QT5 versiot. LUbuntu suosikkini mediakoneessa ja perus Ubuntu pöytäkoneessa kun käytän vähän QT kirjastoja käyttäviä ohjelmia.

Päivitykset voivat tosiaan rikkoa joidenkin laitteiden toiminnan. Itse otan muutaman kuukauden välein systeemistä varmuuskopion ihan asennusmedialla. Palautus SSD levylle melko nopea toimenpide verrattuna virheen etsintään ja korjaamiseen. Joissain ohjelmissa vanhempaan versioon palaamin hankalaa jos vaikka tietokannan rakenne muuttunut. Joitain päivityksiä pitää oikeasti miettiä ja ottaa asetukset ja datat talteen ennen päivitystä.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 20.04 toimii minulla huonosti
« Vastaus #6 : 18.01.21 - klo:13.02 »
Kiitos tiedoista. Olen vaihtanut Ubuntuun (20.04.1) ja se tuntuu toimivan hyvin. On kaiken lisäksi hämmästyttävän nopea. Pysyn ainakin toisaiseksi siinä. Kubuntu 20.04 toimii Lenovossani oikein hyvin, joten olen nyt hyvin demokraattinen.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Kubuntu 20.04 toimii minulla huonosti
« Vastaus #7 : 21.01.21 - klo:18.37 »
Minä käytän Kubuntu 18.04:ää. Asensin toiselle koneelle, läppärille Ubuntu 20.04:n. On varmasti käyttötottumuksesta kiinni kun tuntui siltä, että haluaisin vaihtaa siihen Kubuntun. Käytän tekstinkäsittelyä ja taulukkolaskentaa eniten selaimen ohella. En ole päivittänyt Kubuntu 18.04:ää 20:04:ään vielä nytkään. Ajattelin ensin odotella, kuuluuko päivityksistä mitään huonoa. Ja oli yksi ohjelma ja sen käyttämä laiteajuri, jota ei enää saanut netistä ladattua. Enkä muistanut sen ajurin tiedostonimeä. Nyt on löytynyt latauspaikka uudelleen. Kysyn kuitenkin itseltäni: miksi päivittäisin versiota, kun tämä toimii hyvin käytössäni.