Kirjoittaja Aihe: Sähköposti hotmail.com ja huijausviesti (RATKAISTU)  (Luettu 856 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Sain viestin ulkomailla asuvalta sisarentyttäreltäni, joka käyttää hotmail osoitetta. Ilmeisesti hänen tilinsä tai minun gmail-tilini tai molemmat on saatettu kaapata. Hän kertoi sairastavansa pahaa syöpää ja tarvitsi hoitoon rahaa. Se oli hyvin varovaisesti ja hienotunteisesti kirjoitettu. Ainoa asia, mitä rupesin ihmettelemään oli, että ensimmäinen viesti oli kirjoitettu ranskaksi, jota en osaa ja jonka sisarentyttäreni hyvin tietää. Soitin ystävälleni sukukulaismiehelle ja hän varoitti huijausviestistä. Summa ei ollut hirveän suuri, mutta minun budjetissani lähes kuukauden eläke.

Katsottuani tarkemmin viestin lähettäjää huomasi, että lähettäjän osoite oli muuttunut, vaikka nimi oli sama. En siis enää vastannut kyseiseen viestiin. Mutta nyt varsinainen kysymys. Onko Google-tilini kaapattu ja pitääkö minun varoittaa. Jos se on kaapattu, niin en voi lähettää siitä. Jos lähetän toiselta postipalvelimelta, niin joutuuko se myös vaaraan?
« Viimeksi muokattu: 27.01.21 - klo:22.04 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Sähköposti hotmail.com ja huijausviesti
« Vastaus #1 : 26.01.21 - klo:14.14 »
Ei ole kaapattu. Ihan normaali huijausviesti, jossa on väärennetty lähettäjän osoite. Tuollaiset voi kylmästi sivuuttaa ja unohtaa.

Vielä pelottavammalta voi vaikuttaa se, jos lähettäjän osoitteeksi on laitettu oma osoitteesi ja hakkeri väittää murtautuneensa postilaatikkoosi ja tietokoneellesi: https://elisa.fi/yhtiotieto/uutishuone/tiedotteet/kiristyshuijausviestej%C3%A4-liikkeell%C3%A4/45551333828412

Kannattaa lukea vaikkapa tämä Kyberturvallisuuskeskuksen tiedote: https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/kiristyshuijauksia-liikkeella-runsaasti-ala-usko-huijarien-vaitteita

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Sähköposti hotmail.com ja huijausviesti
« Vastaus #2 : 26.01.21 - klo:14.31 »
Kiitos. Minun ei siis kannata tehdä mitään asialle. Voin ilmeisesti lähettää sähköpostin sisarentyttäreni hot-mail osoitteeseen, kun en vastaa tähän väärään osoitteeseen. Silloin se ymmärtääkseni menee hänelle.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Sähköposti hotmail.com ja huijausviesti
« Vastaus #3 : 26.01.21 - klo:15.06 »
Valitettavasti sähköpostijärjestelmä kuten internetkin on alunperin vähän idealistisemmin asennoituneiden ihmisten suunnittelema. Ajateltiin että ei sellaista perusepärehellisyyttä nyt uudessa hienossa tietoverkkomaailmassa voi olla. Ja sen jälkeen tulleet turvallisuusjutut on tavallaan pultattu päälle.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.