Kirjoittaja Aihe: Levyn vaihto Raid0:aan  (Luettu 1364 kertaa)

mauriter

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Levyn vaihto Raid0:aan
« : 09.12.20 - klo:20.24 »
Mulla on mdadm:llä tehty raid0. Toinen levy on viallinen ja kone käynnistyy vain jos kytken sen irti käynnistyksen ajaksi. Levyt-ohjelma ilmottaa että 64% sektoreista on viallisia. Miten saan levyn vaihdettua raidiin. Onko jossain suomen kielisiä ohjeita?
Terhon Mauri

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Levyn vaihto Raid0:aan
« Vastaus #1 : 10.12.20 - klo:02.43 »
Mulla on mdadm:llä tehty raid0. Toinen levy on viallinen ja kone käynnistyy vain jos kytken sen irti käynnistyksen ajaksi. Levyt-ohjelma ilmottaa että 64% sektoreista on viallisia. Miten saan levyn vaihdettua raidiin. Onko jossain suomen kielisiä ohjeita?

Nyt äkkiä ottamaan varakopio pakasta. RAID0 ei ole vikasietoinen. Jos yksikin levy RAID0:sta hajoaa, kaikki data menetetään. Lainaan Wikipediasta:

RAID0 eli lomitus (striping) yhdistää levyt yhdeksi loogiseksi tallennustilaksi, jonka kapasiteetti on N×C, ja yhteen levyyn verrattuna luku- ja kirjoitusnopeus N-kertainen. Data kirjoitetaan lomitettuna, eli se jakautuu tasaisesti kaikille levyille. Mikäli levyt ovat erikokoisia, kokonaiskapasiteetti on N × pienimmän levyn koko. Jos RAID0-pakasta yksikin levy hajoaa, menetetään koko pakan kaikki data.


Ja olin jo vastata kysymykseesi seuraavasti, mutta tajusin vasta hetken kuluttua, että kyse oli RAID0:sta, joten tämä SEURAAVA EI PÄDE...

Eipä taida helposti löytyä suomenkielellä. Kannattaa silti lukea vaikka englanniksi man mdadm:ää ja sieltä vaikka --add-spare kohtaa.

Irrotat vanhan rikkinäisen levyn koneesta ja lisäät tuollaisen varalevyn pakkaan, niin md ottaa sen heti itse käyttöön, jos levypakka on vajaa. Niin kuin sinulla nyt on.

Moneen vuoteen en ole enää itse käyttänyt md:tä, mutta silloin kun käytössäni oli RAID5 -pakka, niin noin se meni rikkoutuneiden levyjen korvaamisessa.
« Viimeksi muokattu: 10.12.20 - klo:02.47 kirjoittanut jarmala »
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Levyn vaihto Raid0:aan
« Vastaus #2 : 10.12.20 - klo:10.51 »
Mulla on mdadm:llä tehty raid0. Toinen levy on viallinen ja kone käynnistyy vain jos kytken sen irti käynnistyksen ajaksi. Levyt-ohjelma ilmottaa että 64% sektoreista on viallisia. Miten saan levyn

Itsellä ollut samoja ongelmia - ubuntu ei buuttaa ennen kuin fstabista editoi risan pakan pois buuttauksessa.  Mutta kuten Jarmala sanoi nyt sassiin levykauppaan ja jotain muuta kuin RAID 0 käyttöön - itsellä enää viime vuosina on ollut peilattuja RAID 1 pakkoja. RAID 5/6 minäkin harrastin, mutta siinä oli tiettyä epävakautta riippuen levyjen tunnistumisjärjestyksistä, joten olen minäkin siitä harrastuksesta luopunut ja jäljellä enää tuo varsin vakaasti toimiva RAID1



Moneen vuoteen en ole enää itse käyttänyt md:tä, mutta silloin kun käytössäni oli RAID5 -pakka, niin noin se meni rikkoutuneiden levyjen korvaamisessa.

Millä sitten hoidat homman - rautaraidilla?


Minä olen siirtynyt koneen hallinnoinnissa liki kokonaan tähän:
https://www.webmin.com/

Eli nettiselaimella kotiverkossa hallinnoin kellarin nurkassa pyörivää ubuntu palvelintani. Esim. nämä levypakkojen uudelleenkasaukset onnistuvat sillä aika kätevästi graafisesta tai selainpohjaisesta käyttöliittymästä ilman komentoloitsuja.