Kirjoittaja Aihe: Verkkokovalevy samba-jaolla  (Luettu 961 kertaa)

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Verkkokovalevy samba-jaolla
« : 19.12.20 - klo:13.00 »
Moi!

Mulla ollut pieni ssd-kiintolevy "käyttislevynä" ja sitten usb-kiintolevy itse dataa varten ja nyt rupersin videoita editoimaan niin huomasin että videon editointiohjelma (kdenlive) ei suostu tai toimi siltä päättelin että se on liian hidas siihen käyttöön. Hommasin sitten Synologyn nas-laitteen. Halusin ihan verkkolevyn, niin pystyy sitten samaa dataa käyttää kaikilta koneilta ja kaikilla käyttiksillä; tai ainakin toivon niin. :)

Saan avattua samba sharet dolphililla, vietyä ja tuotua tiedostoja verkkolevyltä. Mutta esim. open officella ja kdenlivellä ei pysty suoraan käyttämään verkkolevyn jakoa. Olen koittanut tätä ohjetta http://timlehr.com/auto-mount-samba-cifs-shares-via-fstab-on-linux/ mutta jokin ei toimi. Tulee virheilmoitus "mount error(22): Invalid argument"

Koodia: [Valitse]
//192.168.8.104         /mnt/crank              cifs    username=oikea_käyttäjätunnus,password=oikea_salasana,iocharset=utf8,noperm,vers=2.1 0 0

Luonnollisesti siinä on jotain väärin kun ei toimi mutta en saa päähäni mikä. Olisiko kellään heittää vinkkiä missä mahtaa olla vika?
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Verkkokovalevy samba-jaolla
« Vastaus #1 : 19.12.20 - klo:13.37 »
Kernelin lokista saattaa löytyä enemmän tietoa virheestä liitosyrityksen jälkeen. Voit listata lokin dmesg-komennolla, ja virheilmoitus tulee lokin loppuun:

Koodia: [Valitse]
dmesg

Kokeile ainakin ilman vers=2.1 -parametria. Ubuntu 18.04:ssä ja uudemmissa jakeluissa on riittävän uusi kerneli, että cifs-ajuri osaa itse määrittää sopivan protokollaversion, jos palvelin tukee SMBv2.1:tä tai uudempaa versiota. Synologyssä on varmaankin myös asetus SMB-protokollan versiolle, ja kannattaa tarkistaa, että se on uudempi kuin 1.0.

Lisäksi kannattaa  lisätä levyjaon tunniste palvelimen osoitteen perään:

Koodia: [Valitse]
//192.168.8.104/oikea_jako         /mnt/crank              cifs    username=oikea_käyttäjätunnus,password=oikea_salasana,iocharset=utf8,noperm 0 0

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Verkkokovalevy samba-jaolla
« Vastaus #2 : 19.12.20 - klo:15.27 »
....

Kiitos nm! En tiedä kumpi auttoi, lisäsin tuon oikean jako-osoitteen ja otin pois ton verssin niin nyt alkoi toimimaan laakista. :) Nyt taas on hetkeksi aikaa tallennustilaa käytössä! Pienestä se on joskus kiinni
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi