... Nykyään koneilta löytyy Fedora ja openSUSE Jälkimmäisen haluaisin laittaa ensisijaiseksi, mutta sen kanssa aika tiuhaan olen törmännyt jonkinmoisiin bugeihin.
Löydät noita bugeja aika tehokkaasti
Käytän pääsääntöisesti Fedora-jakelua, joista minulla on kokemuksia RedHat -jakeluina jo neljännesvuosisadan.
Kokemus OpenSusesta on muutamasta asennuksesta, jotka eivät minusta juurikaan tuoneet mitään, erityistä uutta RedHat/CentOS/Fedora -käyttäjälle.
Erinomainen Linux-jakelu jokatapauksessa.
Fedora on toiminut kyllä kaikilla koneilla hienosti. ... Itse asiassa yhdessä vanhassa kannettavassa minulla onkin Debian, eikä sitä voi kyllä moittia.
Toki näissä on nuo ohjelmaversiot aina aika vanhoja, mutta pääsääntöisesti tuolla nyt niin väliä ole.
Debianin päätin asentaa 32-bittisiin vanhoihin minikannettaviin. Erityisesti testing-haaran versiot, jotka ovat toimineet hyvin ko. vaatimattomissa koneissa.
Aikanaan kun päädyin käyttämään Ubuntua 04.10 Linux-jakelua, siirryin SimplyMepis (KDE) valitsemaan jakelun, joka käytti Gnome-työpöytää. Tosin nykyisin käytän
nimenomaan XFCE:tä eli Xubuntua. Ubuntuun on toki asennettavissa muitakin työpöytiä ongelmitta. Kokemuksia on useista eri edesmenneistä työpöydistä kuten
Fvwm, Fluxbox, AfterStep, WindowMaker, Blackbox jne.
http://www.xwinman.org/Aikanaan KDE-työpöydälle löytyi lukuisia erinomaisia ohjelmia. Ne oli asennettavissa muillekin työpöydille ja eri jakeluversioihin vaivatta,
mutta ohjelmien toimiminen vaati melkoisen joukon riippuvuuksia, jotka toki ohjelmaa asennettaessa asentuivat/asentuvat.
Täsmennyksenä niin Ubuntusta en perusta nykyään, koska he tuntuvat tekevän erikoisia omia juttujaan ja koen, että muut jakelut pitää paljon yhtenäisempää linjaa. Esimerkkeinä Ubuntun erikoisuuksista vaikka Mir, Unity ja Snap.
Minullekin tuo lienee kynnyskysymys. Esimerkinomaisena esimarkkinä mainitsen Canonical:in Unity-työpöydän. Kun Xubuntu/XFCE4 on ollut vaihtoehtona, ei
Unityä ole ollut välttämätöntä käyttää. Niinkauan kuin snap-paketit eivät ole ainoa vaihtoehto, sopii Ubuntu omiin tarkoituksiini erinomaisesti.
Jos haluaa oikein "extreme" linjalle mennä, niin sitten yhtenä hyvänä vaihtoehtona pitäisin Arch Linuxia. Itsellä ei enää nykyään riitä niin paljon aikaa ja mielenkiintoa, että sille linjalle enää lähtisin. Mutta mitä aiemmin sitä jonkin verran käytin, niin heillä ainakin oli aivan mahtavat wiki-sivut.
Erinomaiset Wiki-sivut! Koitin mennä aidan ali, eli asentaa Arch:iin perustuvan Manjaron pariinkin otteeseen
Asennus toki onnistui ongelmitta,
mutta Rolling-release -ominaisuus ei tuntunut toimivan.
Vaikka varsinaisesti useat jakelut eivät olekaan 'Rolling-release' -versioita, on nämäkin jakelut päivitettävissä versio versiolta onnistuneesti.
Arch-Linux ei minua siis erityisesti kiinnosta, sillä yhä mielenkiinnosta käpistelen SlackWare-jakelua omissa koneissani