Kirjoittaja Aihe: Virtualisointi (ajantappo)projekti Pari kysymystä  (Luettu 2445 kertaa)

mika_peltola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
    • twitterissä
Eli paremman tekemisen puutteessa kasasin kaikki nurkkiin jääneet osat kasalle ja ajattelin viritellä pienen virtualisointi projektin kasalle.

Rauta-puolelta löytyy:Thinkpad T500  (2,26ghz dualcore (Vt-x tuettu)/ 8gm muistia, 2*128gb ssd)

Kysymys yksi, ajattelin pääasiallisesti virtualisoida esim. vanhempia windowsseja tai muita työpöytä käyttiksiä. Niin mitä virtualisointi ympäristyö kannattaa käyttää.

Toinen kysymys on osioinnista onko mitää fiksua tapaa esim. laitta kaikki virtuaalikoneet kakkos SSD:ller ja miltä osiokartan pitäisi näyttää sitten.

./MP

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Virtualisointi (ajantappo)projekti Pari kysymystä
« Vastaus #1 : 18.09.20 - klo:15.17 »
Virtualbox ( https://www.virtualbox.org/ ) on ainakin yksi varsin käypä ja ilmainen vaihtoehto jota olen itse käyttänyt.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Virtualisointi (ajantappo)projekti Pari kysymystä
« Vastaus #2 : 18.09.20 - klo:16.01 »
Toinen kysymys on osioinnista onko mitää fiksua tapaa esim. laitta kaikki virtuaalikoneet kakkos SSD:ller ja miltä osiokartan pitäisi näyttää sitten.

Virtuaalikoneiden virtuaalilevyt ovat tavallisesti tiedostoja, jotka voi sijoittaa minne itse haluaa. VirtualBoxin tapauksessa oletussijainti on käyttäjän kotihakemiston kansio "VirtualBox VMs".

Eli voit luoda sinne kakkos-SSD:lle vaikka ext4-tyyppisen osion, ja sinne kansion virtuaalikoneiden levytiedostoille.

pinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Vs: Virtualisointi (ajantappo)projekti Pari kysymystä
« Vastaus #3 : 18.09.20 - klo:19.26 »
Virtualbox on hyväksi havaittu ja löytyy suoraan pakettivarastoista. 3D tuki on hyvin rajallinen.

VMwaressa on huomattavasti parempi 3D tuki, mutta en ole sitä käyttänyt, enkä ole varma, että onko kaikki ominaisuudet ilmaisversiossa mukana.

ubuntu-linux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: Virtualisointi (ajantappo)projekti Pari kysymystä
« Vastaus #4 : 25.09.20 - klo:11.55 »
Yksi vaihtoehto on käyttää KVM:ää ja virt-manageria. Ohjeet sen käyttöönottoon ovat kuitenkin huonommat kuin Virtualboxille. KVM kykenee kuitenkin tehokkaasti varsin moneen. Esimerkiksi laitteiden ohjaus virtuaalikoneelle on varsin mielenkiintoinen ominaisuus. Voit esimerkiksi lisätä ulkoisen hiiren koneeseen siten että hiiri ohjaa vain virtuaalikonetta.
Tulikohan kirotusvirheitä...

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Virtualisointi (ajantappo)projekti Pari kysymystä
« Vastaus #5 : 25.09.20 - klo:16.41 »
Yksi vaihtoehto on käyttää KVM:ää ja virt-manageria. Ohjeet sen käyttöönottoon ovat kuitenkin huonommat kuin Virtualboxille. KVM kykenee kuitenkin tehokkaasti varsin moneen. Esimerkiksi laitteiden ohjaus virtuaalikoneelle on varsin mielenkiintoinen ominaisuus. Voit esimerkiksi lisätä ulkoisen hiiren koneeseen siten että hiiri ohjaa vain virtuaalikonetta.

Eikös tuolle pidä olla oma nayttis verkkokortti jne?