Ubuntun käyttö > Vaihtoehtoiset työpöytäympäristöt

Kubuntu 20.4 mukana tullut Libre Officesta puuttuu ylä valikko (RATKAISTU)

(1/4) > >>

Pontus12:
Kubuntu 20.4 mukana tulleesta Libre Officesta puuttuu ylä valikko. En saa mm. näkyviin "tallenna nimellä" enkä mitään ylävalikosta normaalisti riippuvia valikoita. Pitäisikö se poistaa ja asentaa uudelleen aikaisemmasta keskustelusta saamieno ohjeiden mukaan. Tästä puuttuu myös voikko.

Miten kannattaisi edetä?

Siis asensin tikulta Kubuntu 20.04 järjestelmän ja sen mukana tuli myös Libreoffice. Se oli jostain syystä alun alkaen englanninkielinen. En millään viitsisi asentaa ainakaan järjestelmää enää uusiksi.

nm:
En tiedä LO:n valikoista Kubuntussa, mutta suomenkielisen käyttöliittymän saat asentamalla paketit libreoffice-l10n-fi ja libreoffice-voikko, kuten aina ennenkin.


--- Koodia: ---sudo apt install libreoffice-l10n-fi libreoffice-voikko
--- Koodi päättyy ---

Pontus12:
Kiitos nm. Voikko toimii ja Libreofficessa on valikot, mutta niiiden tekstejä ei näy. Ylin rivi sisältää pieniä ikoneja ja kun vie hiiren jonkun päälle, niin se näyttää, mitä se voi tehdä kuten esim. "Tallenna nimellä". Minä pitäisin mieluummin tekstipalkin ja riippuvalikot kuin näitä pieniä ja epämääräisiä ikoneja. Pitää arvata, mistä löytyvät tallennukset tai muotoilukomennot jne.

En tiedä mistä nuo ikonit tulivat ja miss on normaali yläpalkki eri toimintoineen. Koskaan aikaisemmin en ole nähnyt tällaista Libreofficessa. Jos tiedät tai joku tietää, miten saisin normaalin Libreofficen, olisin iloinen.  Kyllä minä juuri ja juuri pärjään niiden ikonien kanssa, mutta ovat ne silti aika hankala vaihtoehto.

mpiso:
Minulla on päivittäisessä käytössä Kubuntu 18.04. Kaikkia ohjelmia ei ole vielä saatavana versioon 20.04. Kokeilin kuitenkin uusinta (20.04) Libre Office 6.4.2.2. Käyttöliittymään oli tullut useita vaihtoehtoja (näytä – käyttöliittymä). Esimerkiksi ”tiivis ryhmäpalkki” poistaa valikkorivin (tekstipalkin). Sitä ei tietenkään saa samasta paikasta takaisin, koska valikkorivi poistuu. Oikeassa ylänurkassa on kuitenkin kohta ”valikko” josta voi valita pelkästään valikkorivin tai alkuperäisen tavallisen työkalurivin takaisin.

Jos sinulla on näkyvissä pelkästään ikonit, eikä valikkoriviä tai kohtaa valikko, on jotain vialla. En tiedä mistä valikon saa takaisin tässä tapauksessa. Kokeilin lisätä ikonin käyttöliittymä, mutta se ei toimi. Helpoin konsti taitaa olla poistaa LO ja nimetä asetustiedostot toisella nimellä, kuten nm neuvoi. Siten asennat LO:n uudelleen ja tarvittaessa suomenkielisen käyttöliittymän sekä oikoluvun.

https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=55443.0

Lisäys: Kokeilin vielä lisätä paneelin sovellusvalikkopalkki ja laitoin sen pienentymään automaattisesti. Silloin valikkorivi ei näy koska se on paneelissa. Tulee tietysti näkyviin kun hiiren vie aivan ylälaitaan. Vika näkyisi tietysti silloin muissakin ohjelmissa.

Pontus12:
Libreofficen valikkorivi on minulla nyt yläpalkissa. Jollain asetuksella minun pitäisi saada se ohjelmaikkunaan kiinni, mutta en ole vielä löytänyt kyseistä asetusta,

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta