Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 20.04 ei osaa näyttää aikaa kalenterissaan  (Luettu 1751 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Kubuntu 20.04 ei osaa näyttää aikaa kalenterissaan. Koko tämän koeen aikana, jolloin olen tätä käyttänyt, olen aina joutunut korjaamaan Windowsin aika-asetuksen komennolla "Synkronoi nyt". Silloin se on löyttänyt oikean ajan, kunnes sammuttamisen tai uudelleen käynnistämisen jälkeen joudun korjaamaan sen uudestaan.

Linuksissa minulla ei ole ollut aikaisemmin tällaisia ongelmia, kun tänään käynnistin Kubuntun aika oli aivan väärä. Päivämäärä oli oikein. Kubuntussa ajan muuttaminen oli myös hyvin hankalaa eikä siinä ollut vaihtoehtoa "synkronoi nyt".

Myös  Libre office ei edelleenkään toimi oikein.

Pitäisi varmaan asentaa koko järjestelmä uudelleen, kun löydän siihen aikaa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kubuntu 20.04 ei osaa näyttää aikaa kalenterissaan
« Vastaus #1 : 03.06.20 - klo:12.56 »
Onko aika oikein BIOS- tai UEFI-asetuksissa? Jos se heittää tasan kaksi (näin kesällä kolme) tuntia paikallisesta ajasta, niin silloin se on oikein ainakin Linuxin näkökulmasta. Väärä aika siellä kertoo yleensä ongelmasta laitteiston puolella, tyypillisesti vanhasta emolevyn paristosta, joskin koneen pitäisi valittaa sellaisesta käynnistyksessä.

Kannattaa myös huomioida, että dual boot -ympäristössä joko Windowsin tai Linuxin aika-asetuksia on säädettävä niin, että ne ovat samaa mieltä laitteiston reaaliaikakellon merkityksestä. Oletuksena Linux-jakeluissa kello tulkitaan UTC-aikaan kun taas Windows tulkitsee sen paikallisessa ajassa.
« Viimeksi muokattu: 03.06.20 - klo:17.54 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kubuntu 20.04 ei osaa näyttää aikaa kalenterissaan
« Vastaus #2 : 03.06.20 - klo:14.58 »
Kubuntussa ajan muuttaminen oli myös hyvin hankalaa eikä siinä ollut vaihtoehtoa "synkronoi nyt".

Linuxissa (kuten myös Unixissa) kellonaika on niin tärkeä osa järjestelmää, ettei sen muuttamista ole uskallettu jättä tavalliselle käyttäjälle; tämä voi muuttaa kuitenkin näytettyä aikavyöhykettä. Sama lienee syynä siihenkin, ettei KDE Plasman muuten yltäkylläisistä säädöistä löydy ajan asetuksia. Esimerkiksi openSUSEssa tällainen työkalu on YaSTissa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Niko Rentola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
  • Kubuntu 20.04, Intel i7 X980, Nvidia GTX 1660
    • Profiili
    • Gravatar-profiili
Vs: Kubuntu 20.04 ei osaa näyttää aikaa kalenterissaan
« Vastaus #3 : 04.06.20 - klo:17.13 »
Windowsin saa pitämään laitteiston kellon UTC-ajassa seuraavalla rekisteriarvolla:
(Tallenna koodi *.reg -tiedostoon ja "Yhdistä")
Koodia: [Valitse]
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\TimeZoneInformation]
"RealTimeIsUniversal"=dword:00000001

Ks. Aihe: Dual boot Windows 10 ja Linux eri ajassa?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kubuntu 20.04 ei osaa näyttää aikaa kalenterissaan
« Vastaus #4 : 28.06.20 - klo:18.36 »
Yleensä Kubuntu näyttää ajan oikein. En osaa sanoa, miksi se kerran näytti sen väärin. Windows sen sijaan näyttää aina käynnistäessä ajan väärin, vaikka olen kruksannut aikavyöhykkeen. Se on mielestäni aika noloa yleisimmälle käyttöjärjestelmälle. Normaali käyttäjä tuskin osaa hakea täältä apua. Vaikkakin ajan saa synkronoitua klikkaamalla "Synkroinoi nyt" asetuksissa, on se silti noloa Windowsille. Se kannattaisi ottaa esille Windowsin keskustelupalstoilla, Minä en ole niitä käyttänyt, joten se homaa jää osaltani.

Ostin koneeni Verkkokauppa.com Pirkkalan pyymälästä noin vuosi sitten. Minulla on laajennettu takuu käytössäni, mutta jos vien koneeni sinne, se makaa siellä useita päiviä, joten klikkaan "Synkronoi heti" nappia. Kun on aikaa, kokeilen täältä ystävällisesti saamian neuvoja.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Kubuntu 20.04 ei osaa näyttää aikaa kalenterissaan
« Vastaus #5 : 28.06.20 - klo:20.52 »
Windows sen sijaan näyttää aina käynnistäessä ajan väärin, vaikka olen kruksannut aikavyöhykkeen.

Dual boot -järjestelmässä kannattaa asettaa Window käyttämään laitteiston kelloa UTC-ajassa, kuten Niko Rentola neuvoi tuossa yllä.