Kirjoittaja Aihe: Sisäverkon DNS-asetusten täydennys  (Luettu 1654 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Sisäverkon DNS-asetusten täydennys
« : 01.06.20 - klo:10.21 »
Minulla on DNA:n modeemi-reititin joka ei tue sisäverkon DNS-palvelua, eli jos käytän nslookup-komentoa, joudun lisäämään sisäverkon reititinosoitteen komennon toiseksi parametriksi. Tästä vaivasta pääsee lisäämällä reititinosoite yhdyskäytäväksi, ja Windows-koneella se oli helppo tehdä; avasin verkon sovitinasetukset, sieltä IPv4-asetukset ja lisäsin reitittimen IP-osoitteen (192.168.1.1) yhdyskäytävien luetteloon.

Mutta kun Ubuntu-koneella avaan IPv4-asetukset, saan eteeni ikkunan jossa on kyllä varmaankin juuri ne kohdat jotka pitäisi täytttää, mutta niitä on liikaa, en tiedä mitä mihinkin pitäisi tökkkiä. Sama juttu netplanin kanssa, eli en osaa kirjoittaa oikeanlaista asetustiedostoa. Kumpikin käy, GUI tai netplan, kunhan saan homman tehdyksi, Vaan miten?

Liitteenä kuvakaappaus kummaltakin koneelta verkon asetuksista.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Sisäverkon DNS-asetusten täydennys
« Vastaus #1 : 01.06.20 - klo:10.56 »
Reitit-kohta lienee oikea paikka yhdyskäytävän määrittelyyn.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Sisäverkon DNS-asetusten täydennys
« Vastaus #2 : 01.06.20 - klo:12.08 »
Reitit-kohta lienee oikea paikka yhdyskäytävän määrittelyyn.

Älä yhtään pidättele, kerro vaan koko tarina.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Sisäverkon DNS-asetusten täydennys
« Vastaus #3 : 01.06.20 - klo:12.40 »
Toimiiko kyseinen reititin sisäverkon DHCP-palvelimena? Silloin 192.168.1.1 on jo oletusyhdyskäytävä niillä koneilla, jotka saavat osoitteensa automaattisesti DHCP:llä. Voit tarkistaa asian route-komennolla.

Ubuntun verkkoasetuksissa pääset itse määrittämään yhdyskäytävän osoitteen, jos vaihdat "IPv4 tavan" manuaaliseksi, tai määrittämällä oletusreitin "Reitit" -kohdassa. En tosin yllättyisi, että systeemi sekoaa jotenkin, jos käytät DHCP:tä ja määrität oletusreitin itse, koska se on melko epätavallinen tilanne.

Oletusyhdyskäytävän manuaalisella asettamisella ei kuitenkaan ole vaikutusta DNS:ään tai nslookupiin. Niissä sinulla on jotain muuta ongelmaa.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Sisäverkon DNS-asetusten täydennys
« Vastaus #4 : 01.06.20 - klo:12.55 »
Toimiiko kyseinen reititin sisäverkon DHCP-palvelimena? Silloin 192.168.1.1 on jo oletusyhdyskäytävä niillä koneilla, jotka saavat osoitteensa automaattisesti DHCP:llä. Voit tarkistaa asian route-komennolla.
Reititin antaa vain niiden koneiden nimet joiden osoitteet olen määritellyt kiinteiksi (eikä niitä ole montaa); muiden koneiden nimiä en saa nslookupilla mitenkään. Kun sain Windows-koneella tuon reititinosoitteen listyksi, nslookup näyttää nimen ja IP-osoitteen ilman sitä lisäosoitetta.

Ubuntun verkkoasetuksissa pääset itse määrittämään yhdyskäytävän osoitteen, jos vaihdat "IPv4 tavan" manuaaliseksi, tai määrittämällä oletusreitin "Reitit" -kohdassa. En tosin yllättyisi, että systeemi sekoaa jotenkin, jos käytät DHCP:tä ja määrität oletusreitin itse, koska se on melko epätavallinen tilanne.

Oletusyhdyskäytävän manuaalisella asettamisella ei kuitenkaan ole vaikutusta DNS:ään tai nslookupiin. Niissä sinulla on jotain muuta ongelmaa.

Etsin jotain millä olisi sama vaikutus jonka sain aikaan Windows-koneella, eli että saan koneiden tiedot (nimi, IP-osoite) helpommin.

Tietty, jos kerran ne on jo asetettu kiinteiksi, tiedän ne mjo uutenkin, mutta jotenkin kuvittelen että joku ohjelma saattaa kaivata tietoa ja tällä asetuksela saan sellaiset ohjelmat toimimaan paremmin. En kyllä keksi mikä ohjelma sitä tarvitsisi.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Sisäverkon DNS-asetusten täydennys
« Vastaus #5 : 01.06.20 - klo:13.51 »
Ubuntun verkkoasetuksissa pääset itse määrittämään yhdyskäytävän osoitteen, jos vaihdat "IPv4 tavan" manuaaliseksi, tai määrittämällä oletusreitin "Reitit" -kohdassa.

Juuri tähän kysyin neuvoa. Kuten kuvista näkyy, Windows-koneella täytetävänä on vain yksi kenttä, joten se ei vaadi paljon päättelyä. Mutta Ubuntulla kenttiä on monta, enkä yhtään tiedä mitä niihin tarvitaan.

En tosin yllättyisi, että systeemi sekoaa jotenkin, jos käytät DHCP:tä ja määrität oletusreitin itse, koska se on melko epätavallinen tilanne.

Aiemmin on sisäverkon nslookup otiminut ihan hyvin. Se lakkasi toimimasta kun sain DNA:lta tämän nykyisen modeemin. Kyse ei siis ole mistään sellaisesta mitä olisin itse viritelly, vaan tilanne alkoi ihan vaan tämän modeeminvaihdon takia. En yhtään ymmärrä mistä etsiä vikaa.