Kirjoittaja Aihe: 16.04.6 LTS , HDMI- äänet ei toimi  (Luettu 2229 kertaa)

kädetönpää

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
16.04.6 LTS , HDMI- äänet ei toimi
« : 24.04.20 - klo:20.19 »
Eli kuva näkyy, mutta ääntä ei tule ? Hdmi ei edes  näy ääniasetuksissa , enää. Aiemmin kytkennät olivat, displayport-hdmi piuha vahvariin ( Onkyo TX-SR 313 ) ja siitä ulos telkkariin ( Toshiba 32 HL933N ) jolloin äänet toimivat mutta kuva pätki ? Sitten tapahtui jotain ja äänetkin hävis ? Nyt  piuha  on kiinni suoraan töllössä , mutta ( hdmi ) ääntä ei edelleenkään kuulu ?  Ääni vahvarille menee siis nyt erillisellä piuhalla , mutta olis mukavampi kuunnella ilman ylimääräisiä hurinoita ja risahteluja , etenkin kuulokkeilla.                                                                                       
« Viimeksi muokattu: 24.04.20 - klo:22.42 kirjoittanut kädetönpää »

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: 16.04.6 LTS , HDMI- äänet ei toimi
« Vastaus #1 : 28.04.20 - klo:01.10 »
Eli kuva näkyy, mutta ääntä ei tule ?                                                 
Kuten jo aiemmin palstalla käytyyn viestintään kerroin, ei käytössäni oleva DisplayPort <-> HDMI -adapteri onnistunut
siirtämään ääntä. Kuitenkin standardin mukaiset HDMI <-> HDMI toimii koneissa ongelmitta.

Hieman jo harkitsisin 16.xx LTS -version sijaan kokeilemaan uudempia versioita (18.04LTS tai uusin 20.04LTS) muistitikuilta tms. ongelman ratkaisemiseksi.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: 16.04.6 LTS , HDMI- äänet ei toimi
« Vastaus #2 : 28.04.20 - klo:09.43 »
Noin yleisenä linjana tuo on varmaan hyvä, eli jos vanhassa versiossa jokin ei toimi, niin kannattaa kokeilla toimisiko uudemmassa ja jos se ei uusimmassakaan toimi, niin sitten se on selvä bugi. Näin olen aina ohjelmistotuessa ollessani toiminut, eli jos joku valittaa jotain asiaa vanhassa versiossa testaan sen saman asian uusimmalla ja jos se siinä toimii vastaus on aina - päivitä versio. Jos taas uusimmassa reistaa samaan tapaan niin sitten on aina bugiraportin ja isomman selvityksen paikka.

hilla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 169
    • Profiili
Vs: 16.04.6 LTS , HDMI- äänet ei toimi
« Vastaus #3 : 29.05.20 - klo:15.15 »
vaihdoin pöydälle juuri uutta vanhaa rautaa-vanha alkoi vähän tökkimään
tällä raudalla ja softalla en ole aikaisemmin tarvinnut ääntä
mutta nyt tarvitsen- mutta ääntä ei kuulu
löytyykö ehdotuksia millä saisin äänet kuuluville
asetukset pitäis olla ok
ubuntu 16.04
geforce gtx 750ti
nvidia  gm 107
384.130

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: 16.04.6 LTS , HDMI- äänet ei toimi
« Vastaus #4 : 29.05.20 - klo:17.55 »
Eli yritätkö saada ääntä ulos HDMI-liitännän kautta monitorista tai televisiosta?

Onko Ubuntun ääniasetuksissa oikea ulostulolaite valittuna?

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: 16.04.6 LTS , HDMI- äänet ei toimi
« Vastaus #5 : 29.05.20 - klo:18.12 »
En tiedä, päteekö kysyjälle, mutta minulla on TV HDMI:n päässä, ja tietokoneen ääniasetusten (Pavucontrol) Asetukset -välilehdeltä on itse valittava ääniprofiiliksi HDMI 6. Systeemi tarjoilee oletuksena HDMI 5:ttä, josta ei minulla mitään kuulu.

hilla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 169
    • Profiili
Vs: 16.04.6 LTS , HDMI- äänet ei toimi
« Vastaus #6 : 29.05.20 - klo:19.34 »
se on monitori että tv
ääni pelitti tänään toisella koneella käyttis 16.04 ja sitten jouduin vaihtamaan toiseen koneeseen-ääni katosi
molemmat koneet melko samanlaisia raudan puolesta
molemmat koneet 16.04

pavucontrollilla yritin-ei toimi
lspci
aplay
ok
asetuksissa hdmi unplugged


aloin installoimaan 20.4
kiitos tähän astisesta
olen tutkaillut kirjoituksia, että taitaa olla varmin homma laittaa puhtaalle pöydälle 20.04
« Viimeksi muokattu: 30.05.20 - klo:09.32 kirjoittanut hilla »