Muut alueet > Yleistä keskustelua

Googlen nimipalvelimista?

(1/10) > >>

Jere Sumell:
Käyttääkö joku noita Googlen nimipalvelimia tällä foorumilla ja jos käyttää, mihin tarkoitukseen? Missä tilanteissa niiden käytöstä voisi olla jotain hyötyä?

jekku:
Minulla on viimesijaisena nimipalvelimena 8.8.8.8 - lähinnä sen takia että muistin tuon merkkijonon.

Whig:

--- Lainaus käyttäjältä: Jere Sumell - 14.05.20 - klo:10.31 ---Käyttääkö joku noita Googlen nimipalvelimia tällä foorumilla ja jos käyttää, mihin tarkoitukseen? Missä tilanteissa niiden käytöstä voisi olla jotain hyötyä?

--- Lainaus päättyy ---

PiHolessa oli aikoinaan käytössä Googlen DNS sekä myöhemmin myös PfSensensessä mutta palasin muistaakseni takaisin operaattorin tarjoamiin sen jälkeen, kun aloitin "eroon googlesta" projektin :-D

Jere Sumell:

--- Lainaus käyttäjältä: Whig - 15.05.20 - klo:07.11 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Jere Sumell - 14.05.20 - klo:10.31 ---Käyttääkö joku noita Googlen nimipalvelimia tällä foorumilla ja jos käyttää, mihin tarkoitukseen? Missä tilanteissa niiden käytöstä voisi olla jotain hyötyä?

--- Lainaus päättyy ---

PiHolessa oli aikoinaan käytössä Googlen DNS sekä myöhemmin myös PfSensensessä mutta palasin muistaakseni takaisin operaattorin tarjoamiin sen jälkeen, kun aloitin "eroon googlesta" projektin :-D

--- Lainaus päättyy ---

"Eroon Googlesta -projekti" -mielenkiintoista. On totta, että yksityisyyden takia mielummin käyttäisi esim. duckduckgo -hakukonetta, mutta netissä kun roikkuu, niin on vaikeaa pysytellä erossa GoogSlesta, liekö se edes mahdollista 100%:sti? Ehkä asian kanssa täytyy vain oppia elämään, ja itse olen aika hyvin käsitellyt asian pääkoppani sisällä, että eihän minulla mitään yksityisyyttä enää olekaan.

Sama se on kaikkien Yhdysvaltalaisten teknologiajättien palveluiden käyttäjänä, pitäisi olla sitten kaikista erossa, jos aikoo pysytellä yhdestä erossa, kun käsittääkseni Yhdysvalloissa on sellainen lainsäädäntö, että teknologiayritysten ainakin isompien osalta on voimassa, että ne jakavat tietoa keskenään käyttäjistä ja dataa vaihdetaan ja sitten tottakai 9/11 -iskujen jälkeen, kun Yhdysvallat alkanut panostamaan siitä lähtien tiedustelupalveluun, Yhdysvaltojen turvallisuus tulee ykkösenä, niin tiedustelupalvelulla kaikista maailman netin käyttäjistä jotain dataa halutessaan. On se toisaalta vähän kiusallista.

Nehän pystyy kaikki Google-haut, vaikka tekisi kirjautumattomana käyttäjänä, yksilöimään netin käyttäjän juuri haun tekijään, jollei käytä tietenkin julkista konetta, mutta sekin on jos kirjastossa käyttää konetta, kun sinne pitää kirjautua kirjastokortin numerolla ja pin-koodilla, ja sitten taas kirjastokorttiin on liitetty omistajan tiedot, niin senkin saa selvitettyä.

Muistan tradenomi-opinnoissa viestinnän kurssilla, kun oli puhetta hyvän netiketin-kaavasta, niin kurssin ohjaaja sanoi, että "Muistakaa, Google on meidän hyvä ystävä", tai ainakin sitä kannattaa pitää jossain määrin auktoriteettina mielestäni, jos meinaa päivänvalon kestävää netinkäyttöä harrastaa kestävän kehityksen pohjalta. Vaikka en ole koskaan mitään kunnioitusta sillä tavalla mitään auktoriteetteja kohtaan kokenut, varmaan yksi syy, miksi en valinnut sivarin sijaan aseellista asepalveluksen suorittamista ihan Puolustusvoimissa, kun se oli ajankohtainen elämässäni. Nyt ehkä valitsisin toisin, kun se käydään enimmäksen kirjekursseina virtuaaliräisinköjen kera, mutta silloin olin vakaasti sitä mieltä, että sehän ei sovi minulle, että joku kapiainen v*t**ilee minulle ja on käskyttämässä, mitä minun pitäisi tehdä.

Vaikka Google on vaarallisen voimakas tekijä yhä verkkotuneemmassa maailmassa, pidän silti Googlen GMailia tällä hetkellä turvallisimpana paikkana säilyttää loppuelämän sähköpostit siellä. Tila riittää loppuelämän ajan sähköposteihin, ja jos siellä ei ole mitään mikä ei kestäisi päivänvaloa, tuskin ketään Yhdysvaltojen viranomaista kiinnostaa niinkään, niin siltä osin Yhdysvaltoihinkin voi matkustaa jonain päivänä ilman kuumotuksia, että evättäisiin maahan pääsy oman verkkohistorian takia, jos kiinnostuvat siitä lennon aikana tai Yhdysvaltojen päässä rajanylitys-tarkastus-muodollisuuksien yhteydessä. Verkkotoiminnallani en ole ainakaan tietoisesti pyrkinyt edistämään itsestäni sellaista imagoa, että olisin uhka Amerikan turvallisuudelle, vaikka Trumpia välillä olen kritisoinutkin.

JaniAlander:

--- Lainaus käyttäjältä: Jere Sumell - 14.05.20 - klo:10.31 ---Käyttääkö joku noita Googlen nimipalvelimia tällä foorumilla ja jos käyttää, mihin tarkoitukseen? Missä tilanteissa niiden käytöstä voisi olla jotain hyötyä?

--- Lainaus päättyy ---

Itse käytän, vaihdoin niihin kun palveluntarjoajan palvelintan toiminnassa oli joskus toivomisen varaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta