Ei minun mielestä uudelleenasennuksessa mitään omia tietoja menetä. Ensin otat kopion home/koti kansiosta, siinä tulee talteen omien tiedostojesi lisäksi Thunderbirdin koko sähköpostisi osoitteineen ja Firefoxin omat suosikkilinkit. (Huom. Ne ovat piilotiedostoja, mutta Näytä Piilotiedostot tuo näkyviin nämä pistealkuiset tiedostot ja kansiot) Valmista sitten uusi ( jos ei ole valmiina, nimittäin kannattaa pitää tallessa ) iso-käynnistyvä Ubuntu-tikku haluamastasi Ubuntu-versiosta. Kun varmuuskopiot on tehtu ja sinulla on tuo asennustikku, niin sitten vaan asentamaan uudestaan koko Ubuntu. Aikaa menee n. 20 min. Tämän jälkeen voit kopioida Firefoxin ja Thunderbirdin määrätyt kansiot asennuskansioiden tilalle, jolloin saata aivan alkuperäiset omat asiat käyttöön. Lue nämä ohjeet hyvin etukäteen, en ala tässä neuvomaan, mutta helppo on tehdä. Ja lopuksi kopioit haluamasi loput asiat takaisin. Musiikin ja videot ym. toimitaan osapuilleen samalla tavalla, mutta kansio ei ole home vaan media ( muistaakseni).
Olen tehnyt itse pari kertaa tämän operaation, ja se on helppo homma, mutta kysy neuvoja, jos menee vaikeaksi.