Kirjoittaja Aihe: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta [Umpikuja]  (Luettu 6405 kertaa)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta
« Vastaus #20 : 23.03.20 - klo:15.14 »
Tässä eräs vastaava tapaus, jossa ongelma on ratkennut asentamalla manuaalisesti kaikki tarvittavat Python-paketit:
https://h30434.www3.hp.com/t5/LaserJet-Printing/HPLIP-3-19-12-Linux-Mint-19-3-Plugin-installation-failed-gt/td-p/7460765

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta
« Vastaus #21 : 23.03.20 - klo:17.02 »
Tässä eräs vastaava tapaus, jossa ongelma on ratkennut asentamalla manuaalisesti kaikki tarvittavat Python-paketit:
https://h30434.www3.hp.com/t5/LaserJet-Printing/HPLIP-3-19-12-Linux-Mint-19-3-Plugin-installation-failed-gt/td-p/7460765

Tällaisten ohjeiden kanssa minulla on sellainen asennevamma, että haluan tietää mitkä paketit oikesti tarvitaan, ja tässä tapauksessa en tiedä.

Olen jättänyt kertomatta, että tässä koneessa on edelleen Ubuntu 16.04. Olin jo kesällä asentelemassa uudempaa, mutta jäin sitten kuitenkin odottelemaan 20.04:n julkaisua. Niinpä minulla on kolme vaihtoehtoa: 1) selvitän mitkä paketit tarvitaan juuri Xenial-tapauksessa, tai 2) kokeilen tulostimen asennusta 19.10:een, ja jos se toimii, siirryn Eoan Ermineen, tai 3) asennan tulostimen Windows-koneelle ja jaan sen Ubuntu-koneelle. En kylläkään ikinä tarvitse tulostinta Windows-koneella.

Onpa harvinaisen työläs tapaus.

PS.

Kummallista kyllä,
Koodia: [Valitse]
apt list hplip* ei näytä yhtään pakettia. Silti pakettivarastosta on ollut asennettuna hplip riippuvuuksineen ja hplip-gui, ja myöskin niiden purge on onnistunut ilman mutinoita. Miten paketti voi olla olemassa ja silti ei näy?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta
« Vastaus #22 : 23.03.20 - klo:18.22 »
Kokeilin asennusta Eeoanissa, ja kaikki muu sujui hyvn, mutta kun tuli aika saada reititttimeltä IP-osoite, niin eipähän onnistu. Tiedän, että voisin määäritellä tulostimelle kiinteän IP-osoiteen reitittimessä, jolloin myöskin hp-setup sen saisi helpommin, mutta sitä vartenpitäisi tietää tulostimen MAC-osoite, enkä nyt yhtäkkiä keksi mistä minä sen kaivan. Millä komennolla saan sen (langattoman) MAC-osoitteen selville silloin kun se on USB-kaapelilla kiinni Ubuntu-koneessa?

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta
« Vastaus #23 : 23.03.20 - klo:18.24 »
Tuli mieleeni että olisiko laitteen pohjassa mainittu?
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta
« Vastaus #24 : 23.03.20 - klo:18.50 »
Pohjassa tuskin - tyyppikilpi on takaseinässä. Mutta sieltä ei löydy. Lähinnä MAC-soitteen muotoa on CMII ID, mutta se ei kelpaa kuitenkaan.
« Viimeksi muokattu: 23.03.20 - klo:19.20 kirjoittanut AimoE »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta
« Vastaus #25 : 23.03.20 - klo:19.53 »
Koska plugin-asennus onnistui jo, kokeilin vielä sitä että siirsin LAN-kaapeli reitittimestä takaisin modeemiin ja avasin siellä uudelleen langattman verkon. Mutta ei, langattoman yhteyden muodostus kaatuu siihen ettei tulostin saa nimeä ja IP-osoitetta. Onkohan vika siinä, että kumpikaaan WLANreititin (modeemin ja erillisen reititinlaitteen) ei pääse yhteistyöhön WAN-verkossa olevan DNS-palvelimen kanssa. Aiemmila modeemeilla ongelmaa ei ole ollut, ja tälläkin modeemilla olen onnistunut tulsotinta aiemmin käyttämään. Nyt vaan jotenkin ei enää onnistu.

Mutta tänään en jaksa enää lyödä päätä seinään enää yhtään enempää.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta
« Vastaus #26 : 24.03.20 - klo:13.19 »
Löysin valmistajan tukisivulta keinon selvittää MAC-osoite (painamalla nappia koneen kannessa). Syötin sen reitittimeen ja määrittelin kiinetän IP-osoitteen, mutta ei auta, hp-setup ei saa koneen nimeä ja IP-osoitetta selville.

Siirryin sitten Windowsille, ja siellä jouduin tekemään muutaman kierroksen vianselvittelyä kunnes kaikki näytti olevan kunnossa. Kun yritin lisätä langattoman yhteyden, se ei enää onnistunutkaan. Hain tukisivulta tukiohjelmiston ja sen helpistä kävi ilmi että Win10 ei ole tällä laitteella tuettu. Ostin tulostimen 2014, ja silloin mielestäni tarkistin myyjän tiedoista että Win10 on tuettu. Kaikenlaisia verkonpainoja sitä tulee osteltua.

Koska firmware tuli siis päivitettyä tai ainakin tarkistettua että on viimeisin, siirryin takaisin Ubuntulle, mutta mikään ei ole muuttunut, langattoman yhteyden muodostus epäonnistuu. Laite on kuitenkin hyvässä kunnossa, ja tähän asti toiminut oikein hyvin, ongelma tuli vasta kun modeemin ohjelmisto päivittyi. Langaton yhteys on välttämätön, koska tietokoneiden vieressä ei ole pöytätilaa tälle vaikka pieni onkin.

Kai mun pitää nytten sitten lähteä tulostinta ostamaan. Verkossa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta
« Vastaus #27 : 24.03.20 - klo:13.52 »
Oletko määrittänyt langattoman yhteyden tulostimeen? (HPLIP Toolboxin avulla USB:n kautta, jos tulostimen etupaneelissa ei ole kosketusnäyttöä.) Aiemmin määritelty yhteys ei välttämättä enää toimi, jos tukiasema on vaihtunut, vaikka tukiaseman nimi ja salasana olisivat säilyneet samana.

Jos käytät reitittimen DHCP-palvelua lähiverkon osoitteiden hallinnointiin, tulostimen MAC-osoite näkyy reitittimen DHCP-käyttöliittymässä tai vastaavassa listauksessa, kunhan tulostin onnistuu kytkeytymään verkkoon.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta
« Vastaus #28 : 24.03.20 - klo:14.05 »
Oletko määrittänyt langattoman yhteyden tulostimeen? (HPLIP Toolboxin avulla USB:n kautta, jos tulostimen etupaneelissa ei ole kosketusnäyttöä.) Aiemmin määritelty yhteys ei välttämättä enää toimi, jos tukiasema on vaihtunut, vaikka tukiaseman nimi ja salasana olisivat säilyneet samana.

No mitä luulet minun tehneen jos en juuri sitä? Tuntikausia olen yrittänyt, eikä vaan toimi.

EDIT: olen yllä viitannut komentoihin hp-setup ja hp-plugin, joita HP Device Manager sisäisesti käyttää. Olen siis siirtynyt käyttämään niitä komentoriviltä, jotta saan kaikki ohjelman ilmoitukset kiinni ja näen virheilmoitukset. Jos käynnistän toolboxin yläpalkin kuvakkeesta, en näe ilmoituksia.

Jos käytät reitittimen DHCP-palvelua lähiverkon osoitteiden hallinnointiin, tulostimen MAC-osoite näkyy reitittimen DHCP-käyttöliittymässä tai vastaavassa listauksessa, kunhan tulostin onnistuu kytkeytymään verkkoon.

Jos onnistuu. On se aiemmin onnistunut; tenkkapoo alkio siitä että kun modeemin ohjelmisto päivittyi 24.2.2020. Sen jälkeen ei ole enää onnistunut. Veikkaan että tulostimen laiteohjelmisto nojaa liian vanhoihin standardeihin, ja kun muut laitteet päivittyvät, tulostin ei pysy mukana matkassa.
« Viimeksi muokattu: 24.03.20 - klo:14.34 kirjoittanut AimoE »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta [Umpikuja]
« Vastaus #29 : 24.03.20 - klo:14.36 »
Entä oletko kokeillut WPS:llä, jos tukiasema ja tulostin tukevat sitä?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta [Umpikuja]
« Vastaus #30 : 24.03.20 - klo:17.10 »
Entä oletko kokeillut WPS:llä, jos tukiasema ja tulostin tukevat sitä?

Tulostin ei tue sitä, joten ei. Ajattelin jo ostaessani että malli on tainnut olla markkinoilla jo pidempään.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta [Umpikuja]
« Vastaus #31 : 26.03.20 - klo:15.55 »
Kertaan tässä itselleni vianselvityksen vaiheet:

1. ongelma oli gpg-avaimen haku palvelimelta plugin-asennusta varten.
Eka korjausyritys oli asentaa uudempi hplip, mutta ongelma olikin modeemin laiteohjelmiston päivitys, joten ratkaisu oli hankkia erillinen reititin modeemin ja tietokoneiden väliin. Tätä olin harkinut jo mutenkin, joten hankinta ei ollut turha.

2. ongelma oli plugin-asennuksen virhe
Koodia: [Valitse]
error: Python gobject/dbus may be not installed
error: Plug-in install failed.
Ratkaisu oli siityä Xenialista Eoan Ermineen, jossa plugin-asennus lopultakin onnistui. Samalla vahvistui, että HP:n skriptissä viitataan avainpalvelimeen joka vastailee liian hitaasti; avain alkoi löytyä luotettavasti kun palvelimen nimi vaihdettiin koodiin käsin.

3. ongelma oli se, että tulostimen WLAN-yhteyden muodostus epäonnistui.
Ratkaisu oli kokeilla asennusta Win10-koneella. Muutaman vianselvityksen jälkeen tulostin toimii USB-yhteydellä, mutta WLAN-yhteyden muodostus epäonnistuu edelleen.

Johtopäätös: muiden laitteiden (modeemi, reititin, tietokoneet) ajan tasalla olevat ohjelmistot eivät enää seurustele vanhan tulostimen vanhentuneiden standardien kanssa.

Laite toimii USB-yhteydellä (ehkä), mutta koska pöydällä ei ole sille tilaa, tarvitsen välttämättä langattoman yhteyden (tai Ethernet-yhteyden, mutta sitä tämä pikku vehje ei tue). Laite on ollut juuri niin kestävä ja pitkäikäinen kuin ajattelin sitä ostaessani 2014; kuuden vuoden aikana olen ostanut siihen vain 1-2 uutta värikasettia, joten fyysisen kunnon puolesta se voisi hyvin toimia vielä vaikka kuinka monta vuotta. Aiemmin olen joutunut viemään kierrätykseen hyväkuntoisena vain puhelimia sen takia että softat lahoo. HP:n tulostimelta en osannut sitä odottaa. Mutta turha kai tätä on yrittää myydäkään tässä tilanteessa.
« Viimeksi muokattu: 26.03.20 - klo:16.30 kirjoittanut AimoE »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta [Umpikuja]
« Vastaus #32 : 26.03.20 - klo:19.46 »
Laite toimii USB-yhteydellä (ehkä), mutta koska pöydällä ei ole sille tilaa, tarvitsen välttämättä langattoman yhteyden (tai Ethernet-yhteyden, mutta sitä tämä pikku vehje ei tue). Laite on ollut juuri niin kestävä ja pitkäikäinen kuin ajattelin sitä ostaessani 2014; kuuden vuoden aikana olen ostanut siihen vain 1-2 uutta värikasettia, joten fyysisen kunnon puolesta se voisi hyvin toimia vielä vaikka kuinka monta vuotta. Aiemmin olen joutunut viemään kierrätykseen hyväkuntoisena vain puhelimia sen takia että softat lahoo. HP:n tulostimelta en osannut sitä odottaa. Mutta turha kai tätä on yrittää myydäkään tässä tilanteessa.

Mistähän HP:n tulostimesta on kysymys (En huomannut mallimerkintää koko keskustelussa) ?

Olen vähän kiinnostunut siitä, mikäli se vaikuttaa hyvältä.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta [Umpikuja]
« Vastaus #33 : 26.03.20 - klo:20.03 »
HP LaserJet Pro P1102w

Ei kopioi eikä skannaa. Tulostaa vain yhtä väriä eikä osaa kaksipuoleista tulostusta, käsin pitää paperit kääntää ja syöttää takaisin sitä varten.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: hp-plugin ei löydä avainta palvelimelta [Umpikuja]
« Vastaus #34 : 26.03.20 - klo:21.29 »
Olen hivenen kiinnostunut...

... naapurillani saattaisi olla kiinnostusta.

Mutta kuitenkin, etten syyllistyisi huijaamiseen, niin itse ajattelin kyseistä tulostinta käyttää raspin perässä, ja laittaa raspi verkkoon.

Jos myyt sen todella halvalla, niin voin ostaa, vaikken suoralta kädeltä osaa arvioida, mihin se minun huushollissa mahtuu.

Säälihän se on toimivaa laitetta laittaa paperin painoksi.

Siis HP:n sivuilta näyttäisi toimivan myös Windows 10:ssä.
https://support.hp.com/us-en/product/hp-laserjet-pro-p1102-printer-series/4110394/model/4110306/document/c01999607