Kirjoittaja Aihe: Neuvoa lasertulostimen valintaan?  (Luettu 1490 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Neuvoa lasertulostimen valintaan?
« : 24.03.20 - klo:19.09 »
  • Minulle riittää musta-valko-tulostus.
  • Tulostan niin harvakseltaan, että käytän mieluummin lasertulostinta kuin musteruiskua.
  • Tähän asti minulla on ollut pelkkä tulostin, mutta halvimman luokan laser-tulostimille pelkän monitoimitulostimen hinnanero pelkkään tulostimeen näkyy olevan vain muutama kymppi, joten harkitsen skannaavaa tulostinta.
  • Kotikäyttöön haluan kompaktin laitteen jossa ei ole liikaa herkkiä ulokkeita pölyä keräämässä. Brotherin ja Canonin mallit ovat juuri sopivan kompakteja, mutta jostain syystä kuvittelen että HP on luotettavampi.

Esimerkkejä tulostimista joiden pitäisi toimia Linuxilla ja hinta on alle 200€:

HP LaserJet Pro M118dw (pelkkä tulostus; langaton, Ethernet ja USB)
Brother DCP-L2530DW (monitoimi; langaton ja USB)
HP LaserJet Pro MFP M148dw (monitoimi; langaton, Ethernet ja USB)
Canon i-SENSYS MF113w (monitoimi; langaton, Ethernet ja USB)

Kertokaa missä kohdassa päättely menee metsään, mitä pitää varoa?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Neuvoa lasertulostimen valintaan?
« Vastaus #1 : 24.03.20 - klo:19.51 »
Itse osaan suositella käytettyä tulostinta. Varsinkin jos ostaa joltain yritykseltä. Itse ostin HP:n mustavalkolaserin CruzBrokerista, ja olen ollut siihen muuten täysin tyytyväinen, vaikka tulostimeen jää usein paperi "jumiin".

CruzBrokerilla ei tällä hetkellä ole myynnissä käytettyjä tulostimia, niin en sieltä voi suositella mitään tulostinta.

Se on tietenkin mekaniikassa oleva vika, mutta samaan hintaan (40€) tuli kaksipuoleinen tulostus, verkko ja uusi, mutta bulkki, värikasetti. Koska ostin sen liikkeestä, niin siihen tuli myös 3 kk:n takuu.

Yritystulostimet ovat kuitenkin laadukkaita, ja kestävät pitkään, vaikka ovatkin olleet kovassa käytössä. Sillä siis pärjää, jos ei kronaa pienistä yksilöllisistä vioista.

Edit - Ei nää yritystulostimet taidakaan tähän tapaukseen kelvata, kun halutaan pientä. Niissä kun on tapana olla jonkin verran kokoa.
« Viimeksi muokattu: 24.03.20 - klo:20.05 kirjoittanut kamara »

JJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 359
  • Ubuntu Mate 22.04
    • Profiili
Vs: Neuvoa lasertulostimen valintaan?
« Vastaus #2 : 24.03.20 - klo:19.56 »
Suosittelen Brotheria. Toimineet aina hyvin. Kokemuksia useista malleista.
Monien mallien kasetit voi täyttää helposti itse, kun niissä on täyttötulppa valmiina.

Canonin kans saa toisinaan vähän vääntään, että toimii.
Nytkin oma MF8040 saattaa tulostaa toisinaan kaksi samaa sivua ja välillä tulee paperi tukoksia, kun vetää useampaa paparia kerralla?
Canon säätää itseään jatkuvasti. Kuuluu vaan hurr hurr hurr..  kiva aina odotella :(

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Neuvoa lasertulostimen valintaan?
« Vastaus #3 : 24.03.20 - klo:20.12 »
Jos mahdollista niin tarkista onko mikään PostScript -laite.

Jostain syystä ostin joskus Epson AL-M200 tulostimen ja kerran kun ihmettelin kuinka helppoa sen asennus oli niin joku oli tunnistanut (mistä lie): "se on PostScript -laite"

Aikaisemminkin olin tuon saman vihjeen lukenut jostain, mutta sillä kertaa kaikki tarjolla olleet ylittivät budjettini, tämän härpäkkeen hintaa en muista.


kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Neuvoa lasertulostimen valintaan?
« Vastaus #4 : 24.03.20 - klo:20.30 »
Jostain syystä ostin joskus Epson AL-M200 tulostimen ja kerran kun ihmettelin kuinka helppoa sen asennus oli niin joku oli tunnistanut (mistä lie): "se on PostScript -laite"

Juuri tämän takia itse pyrin suosimaan käytettyjä yritystulostimia, koska ne ovat varsin usein PostScript-laitteita. Valitettavasti nykyään siitä ominaisuudesta ei hirvittävästi huudella, joten sen tiedon joutuu onkimaan ohjekirjasta tai hyvällä tuurilla spekseistä.

Tässä on yksi, joka saattaa olla hyvä vaihtoehto – tai sitten ei...
https://www.huuto.net/kohteet/hp-laserjet-4-ihan-siisti-ja-mukana-uus-kasetti/514154303

Se ei kuitenkaan taida olla PostScript, mutta on PCL 5-laite, joka on myös hyvin tuettu Linukan puolella. Ei tosin samalla tavalla kuin PostScript.
(PostScript ei tartte yleensä mitään muuta kuin laitteen kuvaustiedot, koska Linukan ohjaimet muuttavat ajurilla PostScript:stä tulostimelle.)