Kirjoittaja Aihe: Miukumauku merkki lakkasi toimimasta Kubuntu 19.10 (RATKAISTU)  (Luettu 2015 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Miukumauku merkki lakkasi toimimasta Kubuntu 19.10:ssä. Käytin internet selaimessa (Firefox) välillä venäjän foneettista näppäimistöä kuten aina kirjoittaessani venäjäksi. Sitten minun piti laittaa sähköpostiosoitteeni eräällä sivulla, mutta en saanut miukumaukua laitettua. Kirjauduin ulos, mutta sekään ei auttanut. Käynnistin koneen uudelleen, eikä sekään auttanut. Aloin epäillä, onko näppäimistööni tullut joku vika ja käynnistin koneen Windows-tilaan. Näppäimistö toimi kuten ennenkin.
Työskentelen nyt jonkin aikaa Windowsissa, mutta olisin kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa, mistä mahtaa olla kysymys ja miten korjata tilanne.
« Viimeksi muokattu: 15.02.20 - klo:10.54 kirjoittanut Pontus12 »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miukumauku merkki lakkasi toimimasta Kubuntu 19.10
« Vastaus #1 : 14.02.20 - klo:17.43 »
Painoithan varmasti AltGr+2 etkä Ctrl+Alt+2? Jälkimmäinen toimii Windowsissa, mutta ei Linuxissa. Tarkistan vain ettei ole noin yksinkertaisesta kyse.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Miukumauku merkki lakkasi toimimasta Kubuntu 19.10
« Vastaus #2 : 14.02.20 - klo:19.24 »
Minä en ole muistaakseni koskaan Windowsissa käyttänyt tuota kolmen sormen näppäilyä. Mutta jos siitä ei ole kysymys, kannattaa tarkistaa järjestelmäasetuksista näppäimistö. Onko asettelussa valittuna jokin muu kuin Finnish. Minulla on vain tuo, eikä se ole näkyvissä ellei ruksaa kohtaa valitse asettelut.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Miukumauku merkki lakkasi toimimasta Kubuntu 19.10
« Vastaus #3 : 15.02.20 - klo:10.54 »
Painoin aivan kuten ennenkin altgr näppäintä ja miukumaukua. Työskentelin eilen Windows-puolella, jossa näppäin toimi normaalisti. Käytän kyllä välillä molemmissa käyttöjärjestelmissä foneettista venäläistä näppäimistöä. Se tarkoittaa näppäimistön peruskirjainten olevan samassa järjestyksessä kuin meillä. Erikoiskirjaimet kuten venäjänkielen ш.щ,э,ч etc. löytyvät eri paikoista. Foneettisen näppäimistön käyttäminen nopeuttaa huomattavasti kirjoittamista. Se ei kuitenkaan ollut mielestäni syynä miukumaukun katoamiseen, sillä olen käyttänyt foneettista näppäimistöä tavallisen suomenkielisen näppäimistön kanssa jo monta vuotta.

Tänään kaikki toimii taas normaalisti, enkä ole muuttanut mitään. Olen edelleen sitä mieltä, että tietokoneiden käyttöjärjestelmissä on välillä mystiikkaa. Yleensä Linux toimii paremmin vanhemmissa malleissa, koska monet ajurit tulevan hieman jälkijunassa. Pidän silti edelleen Kubuntusta ja Ubuntusta ja yleensäkin linux-jakeluista.



SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miukumauku merkki lakkasi toimimasta Kubuntu 19.10
« Vastaus #4 : 15.02.20 - klo:12.55 »
foneettista venäläistä näppäimistöä.

Jossa sivumennen sanoen on se kiusa, että в löytyy w:n takaa ja v:n kohdalla onkin ж :P Suunnittelija lienee saksalainen.

Lainaus
Olen edelleen sitä mieltä, että tietokoneiden käyttöjärjestelmissä on välillä mystiikkaa.

AltGr:n löytymisen luotettavuutta voi aavistuksen parantaa varmistamalla, että näppäimistöasetusten lisäosiossa ”oikea Alt” on määritelty ”kolmannen tason” tuottavaksi näppäimeksi: järjestelmäasetukset → Näppäimistö ja syöttölaitteet → Näppäimistö → Lisäasetukset-välilehti → rastita ”Muokkaa näppäimistövalintoja” päästäksesi muuttamaan valintoja ja sitten → Kolmannen tason valintanäppäin → Oikea Alt.

Periaatteessa tuo on suomalaisen näppäimistöasettelun oletusarvo, mutta käytännössä olen todennut, että se toimii luotettavammin, kun käy aina asennuksen jälkeen ruksimassa sen pakotetusti käyttöön.
« Viimeksi muokattu: 15.02.20 - klo:12.56 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos neuvosta. Kävin kruksaamassa sen.