Kirjoittaja Aihe: Kone ulkopuoliseen huoltoon eli vieraisiin käsiin?  (Luettu 1931 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 829
    • Profiili
Jos konettasi ei ole kokonaan kryptattu ja joudut antamaan sen huoltoon jostain syystä,
niin kuinka turvaat omat yksityiset tiedot/tiedostosi?

Vaatiiko yleensä mikään huoltotoimenpide mitään salasanojen kertomista huollolle?
Aikoinaan WindowsXP-koneestani hajosi takuun aikana  emolevy ja huolto halusi kaikki
 mahdolliset salasanat kertoen, että eivät voi ilman niitä korjata konetta.
En kertonut mitään salasanoja ja silti pystyivät hyvin vaihtamaan uuden emolevyn
rikkoutuneen tilalle.

Moni väittää (ehkä huoltomiehet itse), että kukaan ammattilainen ei jaksa olla kiinnostunut jonkun yksityisen ihmisen tietokoneen sisällöstä. Itse ainakin rajoittaisin joittenkin tietojen
näkymistä ulkopuolisille.

Mikä olisi paras tapa toimia?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kone ulkopuoliseen huoltoon eli vieraisiin käsiin?
« Vastaus #1 : 27.12.19 - klo:18.01 »
Ainoat toimivat tavat rajoittaa tuota ovat käyttää salausta tai ylikirjoittaa kiintolevyn sisältö ennen huoltoon laittamista. Muussa tapauksessa huoltomies voi joka tapauksessa lukea koneella olevat tiedot. Jos on mahdollista lähettää tietokone ilman kiintolevyä tai eri kiintolevyllä huoltoon, niin se on myös oikein toimiva tapa.

Joskus oli ihan tavallista, että tietokoneen takuussa kyseltiin salasanaa (ja sitten kuitenkin asennettiin alkuperäinen käyttöjärjestelmä uudestaan ::)). Toivottavasti tuota ei enää missään tehdä, koska ei siellä huollossa oikeasti sitä salasanaa mihinkään tarvita. Jos käyttöjärjestelmälle jotain pitää tehdä, niin he asentavat sen kuitenkin uudestaan jostain levykuvasta tai vastaavasta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Kone ulkopuoliseen huoltoon eli vieraisiin käsiin?
« Vastaus #2 : 27.12.19 - klo:19.11 »
Perusteluksi on kerrottu mm. se että pääsevät käynnistämään käyttiksen tarkistaakseen että huoltotoimenpide on onnistunut. Jos koneeseen ei tehdä muuta kuin vaihdetaan osia, tästä voi hyvin kieltäytyä, mutta silloin saattaa ehkä olla hyvä itse tehdä se testikäynnistys konetta hakiessa ennen kuin marssii ulos kone kainalossa.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Vs: Kone ulkopuoliseen huoltoon eli vieraisiin käsiin?
« Vastaus #3 : 27.12.19 - klo:19.41 »
Jos on mahdollista lähettää tietokone ilman kiintolevyä tai eri kiintolevyllä huoltoon, niin se on myös oikein toimiva tapa.
Eikä vain jos. Jos kiintolevy sisältää arkaluontoisia tietoja tuo on ainoa oikea tapa. Jokainen itseään kunnoittava huolto tuon ymmärtää.
Itse en veisi konetta huoltoon, jos eivät ymmärrä miten koneen saa käyntiin esimerkiksi Linux-tikulla.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kone ulkopuoliseen huoltoon eli vieraisiin käsiin?
« Vastaus #4 : 27.12.19 - klo:20.59 »
Perusteluksi on kerrottu mm. se että pääsevät käynnistämään käyttiksen tarkistaakseen että huoltotoimenpide on onnistunut. Jos koneeseen ei tehdä muuta kuin vaihdetaan osia, tästä voi hyvin kieltäytyä, mutta silloin saattaa ehkä olla hyvä itse tehdä se testikäynnistys konetta hakiessa ennen kuin marssii ulos kone kainalossa.

Joissain nykyisissä koneissa on diagnostiikkatila, jolla voi testata useimpia asioita ilman kiintolevyä.
« Viimeksi muokattu: 27.12.19 - klo:21.02 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Vs: Kone ulkopuoliseen huoltoon eli vieraisiin käsiin?
« Vastaus #5 : 27.12.19 - klo:21.26 »
Perusteluksi on kerrottu mm. se että pääsevät käynnistämään käyttiksen tarkistaakseen että huoltotoimenpide on onnistunut. Jos koneeseen ei tehdä muuta kuin vaihdetaan osia, tästä voi hyvin kieltäytyä, mutta silloin saattaa ehkä olla hyvä itse tehdä se testikäynnistys konetta hakiessa ennen kuin marssii ulos kone kainalossa.

Joissain nykyisissä koneissa on diagnostiikkatila, jolla voi testata useimpia asioita ilman kiintolevyä.
Niin kenellä ?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kone ulkopuoliseen huoltoon eli vieraisiin käsiin?
« Vastaus #6 : 27.12.19 - klo:21.55 »
Perusteluksi on kerrottu mm. se että pääsevät käynnistämään käyttiksen tarkistaakseen että huoltotoimenpide on onnistunut. Jos koneeseen ei tehdä muuta kuin vaihdetaan osia, tästä voi hyvin kieltäytyä, mutta silloin saattaa ehkä olla hyvä itse tehdä se testikäynnistys konetta hakiessa ennen kuin marssii ulos kone kainalossa.

Joissain nykyisissä koneissa on diagnostiikkatila, jolla voi testata useimpia asioita ilman kiintolevyä.
Niin kenellä ?

Mitä tarkoitat? Omassa Dellissäni se löytyy UEFIn valikoista.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Vs: Kone ulkopuoliseen huoltoon eli vieraisiin käsiin?
« Vastaus #7 : 27.12.19 - klo:23.34 »

Mitä tarkoitat? Omassa Dellissäni se löytyy UEFIn valikoista.
No niin tietenkin noin. Itse jumituin ihan fyysiseen kovalevyyn.