Kirjoittaja Aihe: Mustanäyttöongelma palasi  (Luettu 3839 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Mustanäyttöongelma palasi
« : 28.11.19 - klo:14.38 »
Merkitsin mustanäyttöongelman ratkaistuksi, mutta se palasi. Olen aina antanut koneeni päivittää, kun se on pyytänyt siihen lupaa. Siis kun käynnistin läppärin, niini näyttö, joka on päänäyttö, oli musta. Paneelit, joihin olin laittanut pikavalintoja, sen sijaan toimivat normaalisti. Näyttöasetuksissa kaikki oli kunnossa, mutta läppärin taustakuva puuttui. Ulkoisessa näytössä se oli.

Sain taustakuvan sammutettua ohjelmalla, jonka sain täältä. Muistaakseni se oli mpiso, joka neuvoi. Tein siitä teipit.sh nimisen ohjelman, joka sisälsi plasman sammuttamisen ja uudelleen käynnistämisen komennot:

#!/bin/bash
kquitapp5 plasmashell; kstart5 plasmashell

Ohjelma ajetaan päätteeltä. Aivan lopussa se jumittuu, mutta toimii. Yleensä sammutan sen painamalla enteriä.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #1 : 29.11.19 - klo:11.49 »
Mikä Qt versio sinulla on?  Katso vaikka Infokeskuksesta (kinfocenter). Grafiikan vääristymä ongelma on tuon alla olevan linkin mukaan korjattu Qt versiossa 5.14. Väliaikaisratkaisuksi tarjotaan samaa ~/.config/kdeglobals tiedosto muokkausta jonka jo kerran teit (katso linkki linkissä). Olet saattanut asentaa Kubuntu 19.10 sen jälkeen.

Tietysti tämä voi olla aivan eri ongelma. Varsinkin jos kysymyksessä on kylmäkäynnistys, eikä herääminen valmiustilasta.

https://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=414288

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #2 : 29.11.19 - klo:14.57 »
Minun Qt versio on 5.12.4 ja plasma 5.16.5, Kde Frameworks 5.62.0 ja käyttöjärjestelmän versio 5.3.0-23-generic, 64 bittinen.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #3 : 29.11.19 - klo:17.15 »
Minulla (18.04) on Qt 5.9.5, eli on epävarmaa, tuleeko Qt 5.14 käyttöön Kubuntun versiossa 20.04.
Alla hiukan lisää tietoa asiasta. Kannattaa lukea kommentit ja blogi.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NVIDIA-Qt-Fix-Context-Loss

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #4 : 01.12.19 - klo:13.02 »
Mustanäyttöongelma ei ole taas vähän aikaan vaivannut, mutta sen sijaan Kubuntu muuttelee näytön taustakuvia miten sattuu. Lisäämistäni kuvista se on pari poistanut ja vaihtelee muita näyttöjen välillä. Haluaisin poistaa suurimman osan järjestelmän ehdottamista kuvista, mutta sitä se ei anna tehdä. Olen uhrannut taustakuvaongelman selvittämiseen niin paljon aikaa, että nyt vain kirjoitan ja annan taustakuvien vaihdella uudelleen läynnistyksen tai valmiustilasta palaamisen jälkeen.'Pari kertaa olen kiukustuneena siirtynyt Windows-puolelle kirjoitamaan, muta palannut aika pian takaisin. Linux on minulle kuin tuhma lapsi, mutta kuitenkin rakas.

Ehkä seuraava päivitys ratkaisee minun pikkuongelmani.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #5 : 01.12.19 - klo:13.40 »
Kuulostaa tosi oudolta, minulla ei ole taustakuva vaihtunut koskaan itsestään. Jos ymmärsin oikein, niin plasman uudelleenkäynnistys korjasi mustan ruudun. Kokeile mitä se vaikuttaa väärään taustakuvaan.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #6 : 01.12.19 - klo:15.01 »
Se ei varsinaisesti vaikuta taustakuviin. Ohjelma jota käytän ei pääse aivan loppuun. Tässä loppuherjat:

Koodia: [Valitse]
"Interpolation {$[gen %1]} in {$[gen %1] asetukset…} failed: Non-string return value: undefined"
Both point size and pixel size set. Using pixel size.
"Interpolation {$[gen %1]} in {$[gen %1] asetukset…} failed: Non-string return value: undefined"
"Interpolation {$[gen %1]} in {$[gen %1] asetukset…} failed: Non-string return value: undefined"
trying to show an empty dialog
file:///usr/share/plasma/shells/org.kde.plasma.desktop/contents/views/Desktop.qml:146:19: QML Loader: Binding loop detected for property "height"
file:///usr/share/plasma/shells/org.kde.plasma.desktop/contents/views/Desktop.qml:146:19: QML Loader: Binding loop detected for property "height"
using... PackageKit::Transaction(0x7f050402b080) "/2303_cabbccab"

Yriti varjostaa tekstin, mutta se ei tainnut onnistua.Kun ohjelma pysähtyy painan yleensä enteriä, jolloin pääte palaa normaaliin tilaansa. Jo odotan oikein pitkään, se yrittää vielä tehdä jotain mutta ei pysty lopettamaan itseään.

Muokkaus (Tomin): Korvasin varjostuksen code-tageilla, jotta tekstiä olisi helpompi lukea.
« Viimeksi muokattu: 01.12.19 - klo:16.06 kirjoittanut Tomin »

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #7 : 01.12.19 - klo:16.37 »
Kokeilin hakea tietoa verkosta lauseella: ”file:///usr/share/plasma/shells/org.kde.plasma.desktop/contents/views/Desktop.qml:146:19: QML Loader: Binding loop detected for property "height"”.

Löysin viestin mikä vastaa sitä sinun mustaa ruutua. Viesti on 6 päivää vanha ja valitettavasti kukaan ei ole vielä vastannut siihen. En tiedä johtuuko taustakuvan vaihtuminen samasta syystä, mutta joka tapauksessa plasmassa on jotain vikaa. Toimiiko tietokone sinulla oikein ilman ulkoista monitooria? Viestissä puhutaan telakasta, mutta ulkoisen monitoorin kytkentä on näytön osalta lähes sama asia.

https://forum.kde.org/viewtopic.php?f=289&t=163337

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #8 : 02.12.19 - klo:14.18 »
Kokeilin ilman ulkoista monitoria. Ainoa vaikutus oli, että valmiustilasta palatessa ohjelmaikonit näkyivät normaalisti. Sen sijaan huomasin omituisen piirteen liittyen kuviin ja kopiointiin Dolphinissa. Kun taiustakuva on kadonnut, niin Kubuntu näyttää kotikansion kuvissa sinne kopioimani kuvan kohdalla 0 bittiä käynnistyksen jälkeen. Tietenkään työpöytäasetukset eikä sen "lisää kuva" näytä enää kyseistä kuvaa. Vasta kun avaan windows-levyt kuva näkyy. Omituista tässä on, että olen kopioinut kyseisen kuvan kotihakemistoni alla olevaan kuvat kansioon. Uudelleen käynnisyksen jälkeen kyseinen kuva näyttää vain 0 bittiä ja sen kadonnut näytöltä. Tilalla on joku Kubuntun vakiokuvista. Poistaisin niistö mielelläni suurimman osan, mutta en ole onnistunut sen suhteen.
Olen kopioinut kuvia monta kertaa ja aina uudelleen käynnistyksen jälkeen ne ovat 0 bittiä.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #9 : 02.12.19 - klo:14.29 »
Käynnistin vielä kirjoitettuani vastauksen koneeni kahdella näytöllä ja mustanäyttö palasi. Kun sammutin ulkoisen näytön yksi Kubuntun vakiotaustakuvista ilmestyi näyttöön. Miettisin jo Kubuntusta luopumista, ellei se pelaisi pienemmässä läppärissäni ilman ongelmia. Linus Torwalds on kuitenkin kiinnostunut KDE:stä, mutta todennäköisesti Susesta, joten sekään ei taida vauhdittaa Kden pääsemistä näistä ongelmistaan.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #10 : 02.12.19 - klo:14.30 »
Kun taiustakuva on kadonnut, niin Kubuntu näyttää kotikansion kuvissa sinne kopioimani kuvan kohdalla 0 bittiä käynnistyksen jälkeen. Tietenkään työpöytäasetukset eikä sen "lisää kuva" näytä enää kyseistä kuvaa. Vasta kun avaan windows-levyt kuva näkyy. Omituista tässä on, että olen kopioinut kyseisen kuvan kotihakemistoni alla olevaan kuvat kansioon. Uudelleen käynnisyksen jälkeen kyseinen kuva näyttää vain 0 bittiä ja sen kadonnut näytöltä.

Kuulostaa siltä, että tiedosto on symbolinen linkki Windows-levyllä olevaan varsinaiseen kuvatiedostoon. Tiedoston ominaisuuksista selvinnee.


Olen kopioinut kuvia monta kertaa ja aina uudelleen käynnistyksen jälkeen ne ovat 0 bittiä.

Ilmeisesti kopioit kuvat nyt jotenkin väärin. Dolphin tarjoaa ymmärtääkseni kolme vaihtoehtoa tiedostojen kopiointiin/siirtoon: Move, Copy ja Link. Näistä pitäisi käyttää kopiointitoimintoa eikä linkin luomista.

Kannattaa myös poistaa ne linkkitiedostot ennen uutta yritystä.

Linus Torwalds on kuitenkin kiinnostunut KDE:stä, mutta todennäköisesti Susesta, joten sekään ei taida vauhdittaa Kden pääsemistä näistä ongelmistaan.

Linus käyttää tiettävästi Fedoraa ja GNOME-työpöytää. KDE-kokeilu kirvoitti aikoinaan tällaisen mielipiteen, vaikka toki myös GNOME on saanut osuutensa kritiikistä.
 ;D
« Viimeksi muokattu: 02.12.19 - klo:14.44 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #11 : 02.12.19 - klo:15.26 »
Mielestäni olen kopioinut aivan oikein ja linkittänyt olen vain videotiedostoja joskus. Ilmeisesti ole kuitenkin jossain vaiheessa kopioinut väärin kuvat, joita nyt yritin kopioida. Tai sitten jotain on tapahtunut pienentäessäni tiedostoa. Hävitin nuo vanhat pienennetyt kuvat ja kopioin vähän isomman, joka on nyt työpöydälläni. Suljin kannen kirjoitettuani tämän ja taustakuva pysyi paikallaan palatessani valmiustilasta. Ei edes teippejä ilmestynyt. Tosin kone olki hyvin lyhyen aikaa valmiustilassa. Mutta kiito taas nm. Jossain vaiheessa käyttämilleni kuville oli tapahtunut jotain. Nyt tiedän, että jos vastaava ongelma tulee esille , mistä se johtuu.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #12 : 04.12.19 - klo:13.46 »
Kun kone oli yön yli valmiustilassa samat ongelmat palasivat. Taustakuvat katosivat. Odotan seuraava versiota Kubuntusta, mutta jos tilanne ei silloinkaan muuksi muutu, niin vaihdan distroa. Ehkä kokeilen vielä perus Ubuntua, joka taitaa nykyään olla jo Ubuntu Gnome. Pidän kyllä KDE:stä, mutta Susen tai Fedoraan en enää vaihda, koska niiden järjestelmät pokkeavat liikaa siitä, mitä olen tottunut käyttämään. Kokeilin niitä vuosituhannen alkupuolella ennen kuin siirryin Ubuntuun.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #13 : 04.12.19 - klo:14.24 »
Kun kone oli yön yli valmiustilassa samat ongelmat palasivat. Taustakuvat katosivat.

Ja nyt ne taustakuvatiedostot eivät ole enää symbolisia linkkejä?

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #14 : 04.12.19 - klo:23.42 »
Symboliset linkit näytti järkevältä selitykseltä, niiden koko menee nollaan jos linkki katoaa. 

Elleivät symboliset linkit ole selitys, niin kokeile vaihtoehtoa ”hae uusia taustakuvia”. Ne kopioituvat kansioon ~/.local/share/wallpapers. Elleivät nekään pysy taustakuvina valmiustilasta palatessa, niin vika on plasmassa. En ole varma, mutta epäilen, että NVIDIA on tässä kuitenkin suurin syyllinen.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: Mustanäyttöongelma palasi
« Vastaus #15 : 05.12.19 - klo:01.09 »
Pidän kyllä KDE:stä, mutta Susen tai Fedoraan en enää vaihda, koska niiden järjestelmät pokkeavat liikaa siitä, mitä olen tottunut käyttämään. Kokeilin niitä vuosituhannen alkupuolella ennen kuin siirryin Ubuntuun.
Jakelut vuosituhannen alusta ovat jo aivan toista. Ensimmäinen Ubuntu julkaistiin siis vuonna 2004, samana vuonna julkaistiin ensimmäinen RedHat-jakeluun perustuva Fedora Core * . Myös Suse:stakin lienee versio OpenSuse.
Ubuntu toki on (tällä palstalla) aina hyvä vaihtoehto, mutta jos syystä tai toisesta tuntuu tökkivän, voi aina kokeilla, josko jokin
toinen yleinen jakelu vastaisi paremmin omia tarpeita.
Canocal:in Unity-työpöytä ei minua koskaan kiehtonut, mutta vaihtoehtoja oli ja on tarjolla jokaisen makuun.
Luovuin vuosituhannen alussa käyttämästä KDE-työpöytää, kun löysin Gnomeen perustuvan Ubuntu-jakelun 2004.
Vielä joitakin vuosia sitten käytin useita KDE-työpöydälle tukeutuvia ohjelmia, mutta nykyisin ei niillekään ole tarvetta,
kun käypiä vaihtoehtoja on muillekin työpöydille, asentamatta muuten jakeluun/työpöytään tarpeettomia esim. KDE-kirjastoja.

* Korjaus: Fedora Core 1 julkaistiin 2003 marraskuussa... Fedora Core:n idea oli tarjota puolivuosittain päivittyvä versio jakelusta.
Sama idea oli myös Canonical:in Ubuntu-jakelulla, joka kuitenkin siirtyi tarjoamaan puolivuosittain uuden jakeluversion ja lisäksi
keväisin (huhtikuussa 04. ) parillisina vuosina tarjottavan pidemmän tuen LTS-version.
« Viimeksi muokattu: 05.12.19 - klo:01.26 kirjoittanut juyli »