Kirjoittaja Aihe: GParted varoittaa, Windowsin ohjelma sanoo ''kaikki kunnossa'' [Ratkaistu]  (Luettu 5518 kertaa)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Mitä nyt sanoo:

Koodia: [Valitse]
sudo mount /dev/sda2 /mnt
Ja sen perään listaa mountilla kaikki liitokset:

Koodia: [Valitse]
mount
Katso myös, ilmestyikö liitospisteeseen mitään:

Koodia: [Valitse]
ls /mnt

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Tee windows levyille kansiot /mnt  kansion alle. /media kansio ei ole sisällytetty locate komennon tietokantaan. Nopeuttaa toedostojen löytymistä. Lisää levyt /etc/fstab tiedostoon. Ne olisi voinut lisätä jo asennusvaiheessa. Liitospisteen voi valita melko vapaasti. Sen voit tehdä myös kotikansioon. Fstab on paikka jossa määritellään levyliitokset. Myös verkkolevyt.
Gparted on osiointiohjelma ja ei tykkää liitetyistä osioista, koska silloin niiden kokoa ym. ei voi muuttaa.

Itse olen luopunut ntfs levyistä, mutta ntfs tikun teko ja käyttö ei ole tuottanut ongelmia itsellä Ubuntu 16. Toki tiedoston hallinta avaa levyt. Itse tykkään hakea tiedostoja locale komennolla jos haluan löytää vaikka kuvan dsd6490.nef eri versiot niin löytyy vaikka liitetyltä xfs-levyltä.

Yksinkertaistetusti. Jo asennusvaiheessa hyvä tietää mitä levyjä on ja tehdä niille liitospisteet. Voi myös määrittää tarkastetaanko levy ja jos niin tehdään ajoituksenkin voi säätää. Minusta sammutuksen yhteydessä kerran kuussa kiva.