Kirjoittaja Aihe: Alkulataaja(t) Discosta Focaliin  (Luettu 12000 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Alkulataaja(t) Discosta Focaliin
« : 21.10.19 - klo:18.43 »
Vastaukset alla oleviin kysymyksiin ovat varmaankin samat Discosta Focaliin, mutta siltä varalta, että jokin on Focalissa toisin, esitän kysymykset osiossa Kehitysversiot.


Kysymys 1:

Minulla on Ubuntu vielä koneella jossa ei ole UEFI-mahdollisuutta, ja kartoitan tässä nyt vaihtoehtoja asennukseen koneelle jossa on. Eri sivustoja lukiessa huomaan, että en enää ole selvillä siitä mikä rooli Grubilla on UEFI-asennuksessa, mikä on Grubin vastuulla ja mikä EFI:n?

Kysymykseni taustalla on seuraavanlainen ajatuskulku, joka perustuu netistä (erityisesti julkaisumuistioista) esiin kaivamiini tietoihin:

Ennen Discoa (19.04) Ubuntun UEFI-käynnistys ei saa auki salattua /boot-hakemistoa; Grub saa, mutta ei tue LUKS2-versiota; Cosmicista (18.10) alkaen LUKS2 on oletus, jolloin LUKS-säiliön luonnissa täytyy erikseen valita LUKS1. Bionic (18.04) vaatii siis UEFIn ja LUKSin väliin Grubin, mutta Discosta alkaen sitä ei tarvita – paitsi kun /boot on samassa LUKS-säiliössä kuin rootfs.

Tuo "paitsi"-kohta on minulla vielä varmistamatta, täytyy jatkaa netin syövereiden koluamista. Mutta tässä vaiheessa siis kiinnostaa se, mikä rooli Grubille jää vai jääkö mitään kun UEFI-käynnistyksen kehitys etenee?


Kysymys 2:

Missä järjestyksessä Ubuntun asennusohjelmassa valittu salattu asennus luo GPT-osiot UEFI-asennusta varten; ovatko ne järjestyksessä
  • /boot
  • /boot/grub
  • /boot/efi
  • LUKS-säiliö
vai jossain muussa järjestyksessä?

Keskeneräinen ohje /boot-hakemiston salaamiseen esittää osiot tässä järjestyksessä, ja oletan että ohje noudattaa aika tarkkaan sitä miten Ubiquity ne järjestää, mutta en voi olla varma ellen itse tee asennusta, enkä haluaisi tehdä asennusta oletusasetuksilla, koska haluan tosiaan viedä /boot-hakemiston LUKS-säiliöön, enkä edes halua sille erillistä osiota, toisin kuin tuossa ohjeessa neuvotaan.



Vanhalla koneella, jossa on MBR ja vanha BIOS, minulla on jo vuosia ollut salattu asennus, jossa /boot on LUKS-säiliössä, rootfs:n LVM-taltiolla. Olen ensiasennuksen tehnyt salattuna Ubiquityn oletuksilla, ja myöhemmin siirtänyt /boot-hakemiston LUKS-säiliöön, koska halusin samaan LUKS-säiliöön muutaman rinnakkaisasennuksen, eikä erillisellä /boot-osiolla ollut tilaa niiden /boot-hakemistoille. Nyt siis valmistaudun samaan GPT:n ja UEFI:n kanssa.
« Viimeksi muokattu: 21.10.19 - klo:18.44 kirjoittanut AimoE »