Kirjoittaja Aihe: Seuraavaksi kai haluat yhden Ryzeneistäni. (Ryzenit ja Linux yhteensopivuus)  (Luettu 1791 kertaa)

TuxNetti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Uuden koneen hankkimista/kasaamista olen lykkinyt, sillä jäin odottelemaan uusia Zen2 arkkitehtuurin Ryzeneitä (joku 3600 taisi olla alunperin mielessä) mutta pian julkistuksen jälkeen kuului juttua ongelmista Linuxin kanssa. Tämän vuoksi olen lykännyt projektia vielä lisää.

Mut tuo oli kesällä, mites on tänään? Onko ongelmat korjaantunut? Onko ongelmia odotettavissa? Miten Ryzenit ja linux toimii yhteen tällä hetkellä? Kannattaako tuollaisella prossulla tehdä konetta Linuxia varten? Entä vanhemmat mallit käytettynä, vai olisiko hypättävä kilpailijan kelkkaan?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Mut tuo oli kesällä, mites on tänään? Onko ongelmat korjaantunut? Onko ongelmia odotettavissa? Miten Ryzenit ja linux toimii yhteen tällä hetkellä? Kannattaako tuollaisella prossulla tehdä konetta Linuxia varten? Entä vanhemmat mallit käytettynä, vai olisiko hypättävä kilpailijan kelkkaan?

Mulla on vanhan mallinen RyZen (oiskohan 7-sarjaa 2700), ja siinä ei ole ollut ollenkaan ongelmia. Tai en ainakaan itse ole törmännyt niihin.

Siirryin I7:sta RyZen 7, ja on ihan kivan nopea tämä. Tosin toi I7:kakin oli ensimmäistä sarjaa. Tää RyZen on ääneltään hiljaisempi kuin I7, vaikka I7:ssa oli Noctuan jäähy.

Edit - Itse olen lueskellut, että I7:ssa on enemmän Bugeja kuin Ryzenissä, mutta saatan olla väärässäkin.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Ainut mieleen tuleva ongelma liittyy siihen, että uusimpien jakelujen systemd yrittää käyttää RDRAND-käskyä suoraan satunnaislukujen generointiin käynnistyksessä, mutta se ei palautakaan kunnollisia arvoja ja käynnistys ei etene. AMD on julkaissut päivityksen ja jos emolevyn valmistaja on päivittänyt laiteohjelmiston (UEFI, BIOS), niin tuo ei ole ongelma. Myös systemd-ohjelmaa on korjattu tuon jälkeen, mutta sitä korjausta ei ole välttämättä asennuslevyillä vielä. Vanhemmissa jakeluversiossa taas ei ole niin uutta systemd-ohjelmaa, että se yrittäisi käyttää kyseistä käskyä.

The Ryzen 3000 Boot Problem With Newer Linux Distros Might Be Due To RdRand Issue - Phoronix.com
Bug #1835809 “AMD Ryzen 3000 series fails to boot” : Bugs : systemd package : Ubuntu (kertoo myös sen, että 18.04 toimii, 19.04 ei, 19.10 on korjattu eli toimii)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.