Kirjoittaja Aihe: mimmooset vermeet  (Luettu 5138 kertaa)

ubpappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1460
    • Profiili
mimmooset vermeet
« : 23.09.19 - klo:14.31 »
Haluaisin liikkua ympäristössä mukanani laite (ei puhelin) joka
rekisteröisi missä liikun.

Palattuani kotiin voisin katsoa tietokoneelta kulkemani
reitin jollain ohjelmalla (xubuntu 18.04 lts) ???
xubuntu 18;rasberry
acer aspire XC,näyttönä Toshiba tv ja vga päte...
Ymmärtää epätäydellisesti vain
suomea...;)

Jos tiedät vastaa, jos luulet tietäväsi vastaa.
Jos et tiedä/ymmärrä...älä vastaa.vanhuus tullee muillennii :))

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #1 : 23.09.19 - klo:14.46 »
Urheilukello (Garmin, Polar, Suunto) tai joku älykello? Vaativat tosin sen, että kytket reitin tallennuksen päälle lähtiessä. Akkukesto riippuu mallista.

Synkronointi eli reitin siirtäminen kellosta nettipalveluun tai tietokoneelle voi tosin olla ongelmallista ilman älypuhelinta tai Windowsia/macOS:ää.
« Viimeksi muokattu: 23.09.19 - klo:14.50 kirjoittanut nm »

ubpappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1460
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #2 : 23.09.19 - klo:15.09 »
Älyrannekkeita on kaupan nykyään
toimisiko joku halpismalli??
xubuntu 18;rasberry
acer aspire XC,näyttönä Toshiba tv ja vga päte...
Ymmärtää epätäydellisesti vain
suomea...;)

Jos tiedät vastaa, jos luulet tietäväsi vastaa.
Jos et tiedä/ymmärrä...älä vastaa.vanhuus tullee muillennii :))

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #3 : 23.09.19 - klo:15.27 »
Minulle tuli ensimmäisenä mieleen Yepzon, mutta en tiedä riittääkö sen rahkeet tavoitteeseesi.

https://www.google.com/search?q=yepzon+gps&oq=yepzon+gps


Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #4 : 23.09.19 - klo:18.09 »
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #5 : 23.09.19 - klo:20.54 »
Älyrannekkeita on kaupan nykyään toimisiko joku halpismalli??
Kyllä kaikki gps-mallit toimivat, mutta valmistajat eivät (toistaiseksi) tee sovellutusohjelmia, jotka toimisivat Linux/Unix -järjestelmissä.
Jos gps-laite osaa kertoa (ja tallentaa) kulloinkin karttapisteet/koordinaatit, voisi kartoilta selvittää reitin. (Ilman erityisiä sovellutuksia ko. laitteelle.)
En nyt löytänyt netin karttasovellutusta, jolla saattoi  tiettyjen karttapisteiden avulla arvioida reittiä. Oliko vaikkapa Google Maps -sivuillakin tuollainen vaihtoehto? 

PS. Minulle riittää epämääräinen askelmittari (tai polkupyörän matkamittari - joka kuitenkin myös kertoo matkanopeuden - ilman- tai verenpaineen sekä horoskoopin).
Antaa riittävästi suuntaa, missä ollaan menossa ;)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #6 : 23.09.19 - klo:21.28 »
En nyt löytänyt netin karttasovellutusta, jolla saattoi  tiettyjen karttapisteiden avulla arvioida reittiä. Oliko vaikkapa Google Maps -sivuillakin tuollainen vaihtoehto? 
En ole kokeillut loggautua sisään https://maastokartat.fi/ -palveluun, jota kyllä kännykän GPS:n kanssa olen hyödyntänyt. Näitä on useita muitakin palveluita joissa voi pitää tallessa reittejä, mutta enpä tiedä mihin niistä voi käsin syöttää karttapisteitä.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #7 : 23.09.19 - klo:21.56 »
En nyt löytänyt netin karttasovellutusta, jolla saattoi  tiettyjen karttapisteiden avulla arvioida reittiä. Oliko vaikkapa Google Maps -sivuillakin tuollainen vaihtoehto? 

Karttasovelluksista olen itse mieltynyt RideWithGPS -nimiseen palveluun. Ilmaisversiollakin pärjää oikein hyvin. Toimii automaattisesti Garminien kanssa Windowsissa, mutta Linuxissa joutuu itse uppaamaan reittitiedostot palveluun. Se sanoo:

Koodia: [Valitse]
Upload files

Pick GPX, TCX, FIT, or KML files to upload

Noita voi upata yhdellä komennolla kerrallaan vaikka kymmeniä... Nyt vaan etsimään GPS-loggeria, josta saa reitit ulos jollakin noista yllämainituista tiedostomuodoista.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #8 : 24.09.19 - klo:07.23 »
....
Karttasovelluksista olen itse mieltynyt RideWithGPS -nimiseen palveluun. Ilmaisversiollakin pärjää oikein hyvin. Toimii automaattisesti Garminien kanssa Windowsissa, mutta Linuxissa joutuu itse uppaamaan reittitiedostot palveluun. Se sanoo:

Koodia: [Valitse]
Upload files

Pick GPX, TCX, FIT, or KML files to upload

Noita voi upata yhdellä komennolla kerrallaan vaikka kymmeniä... Nyt vaan etsimään GPS-loggeria, josta saa reitit ulos jollakin noista yllämainituista tiedostomuodoista.

Kun saat mallitiedoston käsiisi, niin mahdollisesti löytyy konvertterikin. Ainakin tuo KML on tekstidataa.

Kauan sitten minulla oli erillinen gps-laite kun Nokia 9300:aan sai navigaattorisoftan mutta siinä ei ollut tuota gps-sirua.

Siitä sai ryystettyä datan ihan merkkitiedostona, mutta syntaksi oli jotain muuta kuin kelvollista.
Löytyi joku konvertteri jolla sai tuohon KML -muotoon.

Jollain konstilla sen sai tarjottua googlen mapsille ja kyllä sieltä reitti näkyi.
Tosin mielsin puuhan tarpeettoman työlääksi ja kiinnostus lopahti heti alkumetreille.

Toinen, kenties ratkaiseva syy mielenkiinnon lopahtamiseen oli, eten keksinyt miten sen reitin olisi saanut paikalliselle koneelle muutenkin kuin kuvakaappauksena.

Kun fyysinen laite lähti SER-asemalle niin deletoin ohjeet ja muunnospalikatkin pois ...

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #9 : 24.09.19 - klo:10.06 »

Jos liikut esim autolla niin rasberry pi ja GPS moduuli siihen ja sopivat ohjelmistot käyttöön.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

ubpappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1460
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #10 : 25.09.19 - klo:13.32 »
Lainaus
Jos liikut esim autolla niin rasberry pi ja GPS moduuli siihen ja sopivat ohjelmistot käyttöön.
Tarkoitus on liikkua jalan, tai puhtaalla kaurapuurolla kulkeviilla
apuvälineillä  ;)
Ylleensähän meikäläinen liikkuu teitä, kolkuja ym helppokulkuisia
maastoja pitkin, ja jos paikka tallennetan harvakseen voisi välimatkat
mallistaa niiden mukaan muutaman tallennetun pisteen avulla..
Voisiko ajatus toimia ???

Pikkaasen vielä asian vierestä,kun sain joltain varmaankin tuplaW kaverilta
sähköpostia  (jonka kadotin) missä teilattiin arduino jutut... liekö
pelko, että me vahigossa luotaisiin liian edullinen avoin tunnistus
järjestelmä.
Tämänvuoksi toivotan hänet tervetulleeksi tänne
foorumille keskustelemaan.. ;D
xubuntu 18;rasberry
acer aspire XC,näyttönä Toshiba tv ja vga päte...
Ymmärtää epätäydellisesti vain
suomea...;)

Jos tiedät vastaa, jos luulet tietäväsi vastaa.
Jos et tiedä/ymmärrä...älä vastaa.vanhuus tullee muillennii :))

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #11 : 26.09.19 - klo:02.14 »
Haluaisin liikkua ympäristössä mukanani laite (ei puhelin) joka
rekisteröisi missä liikun.

Kyllä vaan kaikkein helpoiten tuo onnistuu älypuhelimella, johon lataa GooglePlay -kaupasta ilmaisen SportsTracker -sovelluksen. Se tallentaa reitin, nopeuden ja kellonajan. Sitä voi sitten ihmetellä kartalla jälkeen päin niin paljon kuin kiinnostaa.

Ja miksi älypuhelin: siksi, että se on halvempi kuin erillinen GPS-loggeri. Puhelimen saa helposti 70 e hintaan (www.kimovil.com), kun taas erilliset loggerit, Polarit, Suunnot ja Garminit maksavat järjestään monta kertaa enemmän.

Jos taas rupeaa väkertämään loggeria Arduinoista, tarvitsee kovasti paljon erilaista sälää: Arduino, GPS-sensori, SD-kortti + paikka sille, paristokotelo ja mielellään kotelo kaikille näille + röykkiö piuhoja. Eiväthän nuo kalliita ole, jos ne tilaa Aliexpressistä, mutta vaivaahan siinä joutuu näkemään. Ja sitten pitää vielä osata koodata se softa Arduinolle...
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #12 : 26.09.19 - klo:07.02 »
....
Kyllä vaan kaikkein helpoiten tuo onnistuu älypuhelimella, johon lataa GooglePlay -kaupasta ilmaisen SportsTracker -sovelluksen. Se tallentaa reitin, nopeuden ja kellonajan. Sitä voi sitten ihmetellä kartalla jälkeen päin niin paljon kuin kiinnostaa.
....

Toimiikohan tuo ilman reaaliaikaista nettiyhteyttä?
Minulla on varakapulassa prepaid enkä anna sen käyttää mobiilidataa.

Tuollainen anonyymi liittymä olisi passeli em. käyttöön.

Edit: Kokeilin ja tuntuu toimivan :)
« Viimeksi muokattu: 26.09.19 - klo:10.23 kirjoittanut jekku »

maksim

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 249
  • Mikähän tässä nyt mättää?????
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #13 : 26.09.19 - klo:13.10 »
....
Kyllä vaan kaikkein helpoiten tuo onnistuu älypuhelimella, johon lataa GooglePlay -kaupasta ilmaisen SportsTracker -sovelluksen. Se tallentaa reitin, nopeuden ja kellonajan. Sitä voi sitten ihmetellä kartalla jälkeen päin niin paljon kuin kiinnostaa.
....

Toimiikohan tuo ilman reaaliaikaista nettiyhteyttä?
Minulla on varakapulassa prepaid enkä anna sen käyttää mobiilidataa.

Tuollainen anonyymi liittymä olisi passeli em. käyttöön.

Edit: Kokeilin ja tuntuu toimivan :)


Pitihän tuota kokeilla ja hyvin toimii vanhassa tabissa jossa ei ole kuin wlan.
Tarkasti näkyykin missä olen liikkunut.
Ehkä tulee jopa käytettyäkin, joskus...
« Viimeksi muokattu: 27.09.19 - klo:10.22 kirjoittanut maksim »

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #14 : 27.09.19 - klo:00.09 »
Haluaisin liikkua ympäristössä mukanani laite (ei puhelin) joka
rekisteröisi missä liikun.

Kyllä vaan kaikkein helpoiten tuo onnistuu älypuhelimella, johon lataa GooglePlay -kaupasta ilmaisen SportsTracker -sovelluksen. Se tallentaa reitin, nopeuden ja kellonajan. Sitä voi sitten ihmetellä kartalla jälkeen päin niin paljon kuin kiinnostaa.

Minulta myös ääni tälle. Se näyttää myös reitin korkeuserot omalta kartalta, kertoo nopeuden millä on tullut käveltyä/juostua/pyöräiltyä ja mistä kaikista aktiiviteeteistä, muistaakseni myös keskinopeuden ja huippunopeuden. Ilmoittamalla oman painon ohjelmalle, se laskee myös kulutuksen. Rekisteröityneille käyttäjille on oma nettisivu, jolla saa vaikka someilla asioista, jakaa kuvia reitistä jne. Oikein hyvä.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #15 : 27.09.19 - klo:10.45 »
Nykyään ei taida olla passivisia gps trackereitä jotka tallettaisisi sijainnin muistikortille vaan nämä ovat ns aktiivisia trackereitä jotka lähtettävät sijainnin koko ajan sms kautta vastaanottajalle palvelun tarjoalle.

Olen kyllä halukas tietämään tosiasiallisen use case:n tämän kysymyksen takana ...  8)
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #16 : 18.08.20 - klo:19.07 »
Nykyään ei taida olla passivisia gps trackereitä jotka tallettaisisi sijainnin muistikortille vaan nämä ovat ns aktiivisia trackereitä jotka lähtettävät sijainnin koko ajan sms kautta vastaanottajalle palvelun tarjoalle.

Olen kyllä halukas tietämään tosiasiallisen use case:n tämän kysymyksen takana ...  8)

Minulla on ainakin "ylimääräisenä" USB:stä ladattava noin muistitikun kokoinen pulikka joka logittaa GPS:ltä reitin itseensä josta sen saa helposti purettua myös Linuxilla trackiksi.
« Viimeksi muokattu: 18.08.20 - klo:19.10 kirjoittanut Whig »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: mimmooset vermeet
« Vastaus #17 : 28.08.20 - klo:00.45 »
Minä otin käsigepsin Garmin Etrex mukaan kävelylle joskus 2000-luvun alkupuolella. Muistaakseni käytin sillloin Linuxia. Sain kuljetun reitin jonain .gpx tms. muotoisena tiedostona COM-portin kautta välikaapelia käyttäen (vaati juuri Etrexin välikaapelin). Kun sitten vein sen tiedoston tavalliseen karttaan (olikohan Kansalaisen Karttapaikka), se näytti melko tarkasti kuljetun reitin. Siihen tiedostoon oli kirjattu koordinaatit minuutin välein. Etrex maksoi aikoiaan noin 100,- €. Tuon kartasta katsomisen lisäksi sitä koordinaattitiedostoa voi käsitellä muillakin ohjelmilla.

Se käsigepsi ei ole kooltaan iso. Ja on kaulahihna. Tässä on yksi mahdollisuus, jos ei tarvitse kartasta nähdä reittiä kulkemisen aikana. Sitten on kartallisia käsi-gepsejä. Eikä nekään maksa paljoa. Näytöt niissä eivät ole isoja.

Jos ostaa käytetyn käsi-gepsin, kannattaa varmistaa, että siinä on se 3 metrin tarkkuus. Jotkut vanhat ovat paljon epätarkempia.
« Viimeksi muokattu: 28.08.20 - klo:00.56 kirjoittanut ilkant »