Kirjoittaja Aihe: Nvidia x-server settings ohjelma ei anna muuttaa eikä tallenna tietoja  (Luettu 2929 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Nvidia settings ohjelma ei anna muuttaa eikä tallenna tietoja ainakaan minulla. Kirjoitin aikaisemmin teipeistä, jotka ilmestyivät ikonien päälle, kun kone palasi valmiustilasta. Toisessa läppärissäni, jossa on Kubuntu 18.04 kaikki toimii ilman ongelmia. Ei tämäkään suuri ongelma ole, koska sain siihen täältä kätevän pikkuohjelman, jonka nimesin teipit.sh. Ajettuani sen teipit poistuivat, mutta se täytyy ajaa joka kerta, kun poistuu valmiustilasta.

Nyt jonkun päivityksen mukana minulla on Nvidia-settings kuvake, yläpalkissani. Se määrittelee ulkoisen monitorin oletusmonitoriksi eikä anna vaihtaa sitä. Tai paremminkin , voin vaihtaa ja tallentaa uudet asetukset, mutta avattuani ohjelman uudelleen, mikään ei ole asetuksissa muuttunut. Liekö ongelma plasmaversiossani "kde plasma-versio 5.16.5 ja framework 5.61.0.? Järjestelmä on 64 bittinen. Toisessa läppärissä plasma-versio on 5.12.8

Ehkä en vain osaa käyttää Nvidia setting ohjelmaa. Vaikka vika on pieni, se harmittaa. Voisiko tuolle tehdä mitään?
« Viimeksi muokattu: 17.09.19 - klo:15.11 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Löysin netistä videon, joka opasti, miten Nvidiassa tehdyt asetukset voi tallentaa niin, että ne myös pysyvät. Se löytyy osoitteesta: https://www.youtube.com/watch?v=Hsa0ebZKfys

Sain lopulta oletusmonitorikseni läppärin oman näytön tallennettuani asetukset videon ohjeilla. Tosin siinä joutui arvailemaan, koska minulla ei ollut hakemistoa "conf.d
Kokeilin eri tapoja ja kopioin eri hakemistoon tallentamani nvidia.conf tiedoston sieltä /etc/X11 hakemistoon.Jotenkin se lopulta onnistui, mutta en ole enää aivan varma miten, sillä conf.d hakemistoa ei ollut.
Teipit eivät kuitenkaan kadonneet.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Taitaa olla työpöytä- tai ikkunamanagerikohtainen pulma?

Minulla Mate, ja vahvasti uskon että koneessa joku nvidia:
Koodia: [Valitse]
$ lshw |grep -i nvid
WARNING: you should run this program as super-user.
                vendor: NVIDIA Corporation
                configuration: driver=nvidia latency=0
                vendor: NVIDIA Corporation
WARNING: output may be incomplete or inaccurate, you should run this program as super-user.
Ja ihan vakiotyökaluilla olen saanut näytön asetukset kuntoon. Tai ainakin mieleisekseni.

Millä palikalla, sitä en osaa sanoa - jostain valikkojen syövereistä löytyi kohta 'Näytöt' (tjsp.)


mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Minulla NVIDIA X Server Settings ehdottaa tallennuspaikaksi /etc/X11/xorg.conf, suoraan ilman tallennusta ensin kotihakemistoon. Minulla on kuitenkin Kubuntu 18.04. Mutta jos sait sen toimimaan, niin olet ilmeisesti tallentanut asetukset oikeaan tiedostoon.

Nuo teipit ovatkin sitten jo hankalampi juttu. Sinulla on näytönohjain joka ei osaa palat ainakaan KDE työpöydällä valmiustilasta oikein. Väliaikaisratkaisu oli käynnistää plasmashell uudelleen linkissä kerrotulla tavalla.

https://forum.manjaro.org/t/kde-nvidia-screen-corruption-after-resume/60064

Siellä haettiin myös ratkaisua käynnistää plasmashell uudelleen automaattisesti valmiustilasta palatessa. Kysymyksessä on kuitenkin manjaro, enkä tiedä toimivatko ohjeet suoraan KDE neonissa oikein. Lisäksi siellä ongelma näytti olevan ohi: ”This should be fixed with Qt 5.13, Plasma 5.16, KDE frameworks 5.59” ja ”Just updated to Qt 5.13,problem is gone)”.

En tiedä miksi korjaus ei toimi KDE neonissa, vai onko kyseessä erilainen ongelma. Joku ohjelmointiin perehtynyt voisi kertoa käyvätkö nuo manjaron ohjeet suoraan vai pitääkö niitä muuttaa.


Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos avusta. Käynnistin koneen uudelleen ja teippejä ei enää ollut valmiustilasta palatessa. Minulla onkin nyt Kde-Pasma versio 5.16.5 ja Kde Beon 5.16. Ilmeisesti jotain oli päivittynyt, mutta nyt kone palaa normaalisti valmiustilasta.

Eipä palannutkaan. Ehkä tunti pari edellisen jälkeen olivat teipit jälleen näkyvissä avattuani koneen valmiustilasta. Odotin jonkin aikaa ja suljin jälleen kannen, jolloin kone meni valmiustilaan. Kun avasin  kannen vähän myöhemmin, näytöllä ei näkynyt mitään eivätkä näppäimet enää toimineet. Ainoa mahdollisuus oli sammuttaa kone virtakytkimestä ja käynnistää sitten uudelleen. Teipit tulivat jälleen näkyviin, mutta ne poistuivat ohjelmalla, jonka olin nimennyt "teipit.sh". Sain kyseiset komennot täältä ja ne olivat juuri: " kquitapp5 plasmashell && kstart5 plasmashell". Korjaan siis asian teipi.sh ohjelmalla, joka sisältää vain nuo komennot. Tosin se herjaa jotain ja joudun välillä iskemään returnia.

« Viimeksi muokattu: 17.09.19 - klo:16.16 kirjoittanut Pontus12 »

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Googlasin lisää ja löytyi virhe raportti.

https://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=364766#c78

Kannattaa lukea tuo läpi ja tehdä omat johtopäätökset. Minä kokeilisin kuitenkin kopioida kotikansiossa olevan piilohakemiston .config alla olevan tiedoston kdeglobals toisella nimellä (vaikka kdeglobals_vara). Sen jälkeen lisäisin nuo alla olevat tekstit siihen alkuperäiseen. Ainakaan minulta ei löydy [QtQuickRendererSettings] tai GraphicsResetNotifications=true ( tai mitään GraphicsResetNotifications) kohtia kdeglobals tiedostosta. David Edmundson sanoo 21.3.2019, suomenetuna suunnilleen ”haluan kuulla lisää palautetta ennen kuin olen tehnyt siitä oletuksen”. Eli, muutos on saatettu jo lisätä (tarkista ennen kopiointia), eikä se auta sinulla. Tuo englanninkielinen teksti vaikuttaa muutenkin aika sekavalta, enkä ole varma auttaako pelkästään tämä muutos. Mutta, kuten sanoin, lue tuon linkin teksti ja odota tai tee muutokset omalla vastuulla.

Lainaus
David Edmundson 2019-03-21 17:50:36 UTC
FWIW, my final (I hope) Qt patch was part of Qt5.12.2

This means just

[QtQuickRendererSettings]
GraphicsResetNotifications=true

into ~/.config/kdeglobals

should be enough without lockups.

I want to hear more feedback before I make that the default


Owen 2019-07-01 08:16:10 UTC
(In reply to David Edmundson from comment #108)
> >This is the same with the additional kwin_x11rc setting or without.
>
> Unsurprising. Change plasmashellrc or kdeglobals.


Thanks for your efforts David. Yes I have done exactly as the post I quoted, added to ~/.config/kdeglobals

[QtQuickRendererSettings]
GraphicsResetNotifications=true

I only mentioned kwin_x11rc as Comment 78 suggests ALSO setting the same flag to false in this file is necessary as well, either way makes no difference, having the kdeglobals setting is what causes the lock out after resume. Removing it fixes that problem but back to corrupt icon text. I'll try plasmashellrc instead in case that makes any difference.
« Viimeksi muokattu: 18.09.19 - klo:16.06 kirjoittanut mpiso »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
nvidia-settings kannattaa käynnistää root-oikeuksin päätteessä. Silloin tallentaa asetukset xorg.conf tiedostoon (/etc/X11). xorg.conf yleensä turha ja parempi käyttää työpöydän asetuksia. Rinnalle hyvä asentaa simppeli työpöytä kuten OpenBox tai lxde. Itsellä noi toimivat paremmpin kahdella näytöllä ja jos leffaa katsoo helpompi ottaa virransäästö ja ym työpöydän ilmoitukset pois häiritsemästä.