Kirjoittaja Aihe: Grub ei voitu asenataa  (Luettu 3561 kertaa)

pemo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Grub ei voitu asenataa
« : 27.11.19 - klo:12.34 »
Olin asentamassa ubuntu budgie 19.10 ohjelmaa, asennuksen lopussa tuli virhe ilmoitus "GRUBia ei voitu asentaa laitteelle /dev/sda". Asennuksen alussa valitsin levyn osioniksi LVM, onko tällä vaikutusta tähän virheeseen? Ihmettelen miksi asensi grub ohjelman, kun levyllä on ainoastaan ubuntu ohjelma?

Käynnistin tietokoneen uudestaan ohjelma käynnistyi grub tilaan. Yritin asentaa ubuntun uudestaan USB tikulta sekä DVD levyltä, asennus ei käynnistynyt palasi aina grub tilaan. Saisikohan levyä mitenkään nollattua, ettei tarvitse vaihtaa kovalevyä. Onko olemassa mitään tapaa, jolla saisin asennuksen käynnistymään usb tikulta tai dvd levyltä?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Grub ei voitu asenataa
« Vastaus #1 : 27.11.19 - klo:13.51 »
Olin asentamassa ubuntu budgie 19.10 ohjelmaa, asennuksen lopussa tuli virhe ilmoitus "GRUBia ei voitu asentaa laitteelle /dev/sda". Asennuksen alussa valitsin levyn osioniksi LVM, onko tällä vaikutusta tähän virheeseen? Ihmettelen miksi asensi grub ohjelman, kun levyllä on ainoastaan ubuntu ohjelma?
Grub on alkulataaja, joka käynnistää asentamasi Ubuntun (tai alkulatausketjun jonka viimeinen vaihe on Ubuntun käynnistys). LVM ei vaikuta Grub-asennukseen. Mitä vastasit siinä kohdassa jossa kysytään mihin grub asennetaan, annoitko oletusarvon olla vai valitsitko jonkin muun sijainnin? Jos valitsit, millä perusteella teit valinnan?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Grub ei voitu asenataa
« Vastaus #2 : 27.11.19 - klo:14.07 »
Käynnistin tietokoneen uudestaan ohjelma käynnistyi grub tilaan. Yritin asentaa ubuntun uudestaan USB tikulta sekä DVD levyltä, asennus ei käynnistynyt palasi aina grub tilaan.

Valitsitko USB-tikun tai DVD:n koneen boottivalikosta? Voi olla, että kovalevy on ensisijainen käynnistyslaite, jolloin käynnistys muulta laitteelta on valittava manuaalisesti tai prioriteetteja täytyisi muuttaa bios-asetuksissa.

pemo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Vs: Grub ei voitu asenataa
« Vastaus #3 : 27.11.19 - klo:14.26 »
En muuttanut grub oletusarvoja, kokeilin molempia arvoja bootivalikosta.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Grub ei voitu asenataa
« Vastaus #4 : 27.11.19 - klo:23.27 »
Olin asentamassa ubuntu budgie 19.10 ohjelmaa, asennuksen lopussa tuli virhe ilmoitus "GRUBia ei voitu asentaa laitteelle /dev/sda". 
Enpä oikein itse tiedä, mitä tuo Ubuntubudgie oikein on.
https://ubuntubudgie.org/
Suhtautuisin tuohon hieman varovaisesti. Jos koneessa on vähäisessäkin määrin ytyä, toimii noissa joko Perus-Ubuntu tai jokin
sovelias Ubuntu kevyillä työpöydällä (Lubuntu/Xubuntu tms.).
(Ehkä viesti soveltuisi paremmin alueelle Muut työpöydät ja jakeluversiot?).

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Grub ei voitu asenataa
« Vastaus #5 : 27.11.19 - klo:23.38 »
Enpä oikein itse tiedä, mitä tuo Ubuntubudgie oikein on.

Se on virallinen Ubuntu-flavour samaan tapaan kuin vaikkapa tutummat Kubuntu, Xubuntu, Lubuntu ja Ubuntu MATE: https://ubuntu.com/download/flavours

Lainaus
Ubuntu Budgie provides the Budgie desktop environment which focuses on simplicity and elegance. It provides a traditional desktop metaphor based interface utilising a customisable panel based menu driven system.

Budgie-työpöydän voi myös asentaa mihin tahansa Ubuntuun suoraan virallisista ohjelmalähteistä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Grub ei voitu asenataa
« Vastaus #6 : 28.11.19 - klo:00.07 »
En muuttanut grub oletusarvoja, kokeilin molempia arvoja bootivalikosta.

Mikä tietokone on kyseessä? Jos se on osista kasattu pöytäkone, mikä emolevy? Mallin perusteella voidaan tutkia, onko siinä perinteinen vai UEFI-bios, ja mitä muita mahdollisia kommervenkkejä kyseiseen biosiin liittyy.

UEFI:n tapauksessa kannattaa kokeilla sekä UEFI- että legacy-tilaa, josko se vaikuttaisi tikulta käynnistymiseen. Yksi mahdollinen ratkaisu olisi tyhjentää kovalevy jonkun toisen tietokoneeen avulla, jos tuo nyt tuntuu heittäytyvän hankalaksi.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Grub ei voitu asenataa
« Vastaus #7 : 28.11.19 - klo:01.13 »
Käynnistin tietokoneen uudestaan ohjelma käynnistyi grub tilaan.
Kun kerran kone käynnistyy tuohon "grub-tilaan" on grub asentunut käynnistykseksi. Grub vain ei löydä määrittelytiedostoa
levyosion /boot/grub/grub.cfg -tiedostoa käynnistääkseen määritellyt asetukset. Tai tiedostoa /etc/default/grub
Olen asentanut useita Linux-jakeluja ulkoisille laitteille, joiden avulla on vaivatonta käynnistää järjestelmiä grub:in
avulla jopa tilanteissa, joissa järjestelmä ei kiintolevyltä tunnu käynnistyvän.

Lisäys: koskapa en ole todennut LVM-järjestelmästä erityistä hyötyä, en ole ko. järjestelmää epämääräisten kokeilujen jälkeen
käyttänyt. Linux/Unix -järjestelmissä on muitakin tapoja hyödyntää tilaa useilla levyosioilla.
Faktaa LVM-järjestelmästä: https://www.linux.fi/wiki/LVM

« Viimeksi muokattu: 28.11.19 - klo:01.27 kirjoittanut juyli »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Grub ei voitu asenataa
« Vastaus #8 : 28.11.19 - klo:02.00 »
Olen asentanut useita Linux-jakeluja ulkoisille laitteille, joiden avulla on vaivatonta käynnistää järjestelmiä grub:in
avulla jopa tilanteissa, joissa järjestelmä ei kiintolevyltä tunnu käynnistyvän.

Ensisijainen ongelma on nyt, ettei Pemo saa konetta enää boottaamaan asennustikulla tai -DVD:llä.

pemo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Vs: Grub ei voitu asenataa
« Vastaus #9 : 28.11.19 - klo:09.34 »
Homma jatkuu
Tässä koneessa olen testannut aikaisemmin win xp, win 7, win 10. Nyt olen testaamassa ubuntun 19.10 eri versioita, aikaisemmin on koneessa ollut ubuntu, Lubuntu, Xupuntu, Ubuntu Studio, nyt olin testaamassa buntu budgie 19.10. Näitä käyttöjärjestelmiä testaan dual boot tilanteessa, sekä erikseen nyt testaan pelkkää buntu budgie ei dual boot tilanteessa.
Halusin pikkusen uhrata aikaa tähän grub ongelmaan, ihan vaan siksi että olisikohan tähän ongelmaa löydettävissä pienellä vaivalla ratkaisu. Itse kovalevyn saan helposti siirettyä usb:lä toiseen PC:en ja sillä vaikka GParted alustaa levy uudestaan ja aloittaa alusta testaamaan ubuntu budgie 19.10 ilman LVM osiointia. Minulla on kaksi kovalevyä, toisessa on win 10 ja toisessa ei, eli ei tärväänny aikaa win järjestelmän lataamiseen jos haluan perehtyä dual boot tilanteessa ubuntun toimintaa. Tästä syystä vähän ihmettelin grub lataamista kun sitä ei tarvita, en huomannut oliko mahdollista valita ubuntu grub kansa tai ilman grub.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Grub ei voitu asenataa
« Vastaus #10 : 28.11.19 - klo:14.16 »
Tästä syystä vähän ihmettelin grub lataamista kun sitä ei tarvita, en huomannut oliko mahdollista valita ubuntu grub kansa tai ilman grub.

GRUB tai joku muu vastaava käynnistyslataaja tarvitaan kyllä. Et saa Linuxia käyntiin muuten. GRUB on monipuolisin ja yleisin vaihtoehto, ja Ubuntu asentaa sen vakiona.

pemo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Vs: Grub ei voitu asenataa
« Vastaus #11 : 29.11.19 - klo:16.58 »
Otin kovalevyn irti ja testasin sen GParted ohjelmalla, tämän mukaan asennus jäi kesken. Alustin kovalevyn uudestaan ja jatkan testaamista ilman lvm osiointia.
Kiitoksia kaikille kommentoinnista.

"iedostojärjestelmän sisältöä ei voida lukea. Tästä johtuen osa toiminnoista ei ole käytettävissä. Syy saattaa olla puuttuva ohjelmistopaketti. Seuraavat ohjelmistopaketit tarvitaan lvm2 pv -tiedostojärjestelmän tueksi: lvm2."

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Grub ei voitu asenataa
« Vastaus #12 : 29.11.19 - klo:19.04 »
Otin kovalevyn irti ja testasin sen GParted ohjelmalla, tämän mukaan asennus jäi kesken. Alustin kovalevyn uudestaan ja jatkan testaamista ilman lvm osiointia.
Kiitoksia kaikille kommentoinnista.

"iedostojärjestelmän sisältöä ei voida lukea. Tästä johtuen osa toiminnoista ei ole käytettävissä. Syy saattaa olla puuttuva ohjelmistopaketti. Seuraavat ohjelmistopaketit tarvitaan lvm2 pv -tiedostojärjestelmän tueksi: lvm2."

Ilmoitus tarkoittaa, että siitä järjestelmästä, jossa ajoit GPartedia, puuttui lvm2-paketti. Se tarvitaan, jotta GParted osaisi käsitellä levyllä olevaa lvm2 pv -osiota. Tämä ei liity Grubin asennusongelmaan.