Ubuntun käyttö > Laitealue

Ryzen:in lämmöt [RATKAISTU]

<< < (2/2)

Eesaurus:
Kokeilin BIOSissa Manual -asetusta tuulettimelle, vetelin hiirellä käyrät arviolta sopiviksi (=otin mallia eräältä Reddit -käyttäjältä) ja sehän osoittautuikin vielä hiljaisemmaksi, kuin Silent -moodi. Nyt ollaan sillä tasolla, ettei viitsi valittaa. Oikeastaan eroa ei pahemmin enää ole, verrattuna edelliseen Intel i7 -kokoonpanoon, joka oli siis hiljainen ilman mitään säätämisiä.

MUOKS: Ne kiihdyttelyt ovat myös poissa, eikä lämmöt ole pikaisten tsekkausten perusteella tyypillisissä tilanteissa nousseet, ainakaan mitenkään oleellisesti. Pitää seurailla vielä...

Lepotila zZ:
Ei kuulosta loogiselta, että lämmöt laskevat, vaikka tuuletin puhaltaa vähemmän - muiden seikkojen pysyessä ennallaan (koneen rasituksen, prosessorin jännitteiden ja kellotusten, sekä kotelon sisäisen lämpötilan).

Olen aina käyttänyt tuuletinten manuaalista asetusta aina kun sellainen on ollut tarjolla. Keskimääräistä meteliä sillä voi vähentää, mutta ei sen pitäisi tuuletusta tehdä yhtään entistä tehokkaammaksi.

Laitan yleensä tuulettimen hiljaisimman pyörimisnopeuden niin korkealle kun sen voin laittaa ilman että tuuletin häiritsee tai edes kuulen koko tuuletinta. Ja ensimmäinen nopeuden lisäys vasta melko korkealla lämpötilalla (ehkä jossain 50 ja 60 asteen välillä). Täydet nopeudet tietenkin hieman ennen prosessorin maksimilämpötilaa. Jos tuulettimen nopeuden muutosten reagointiin voi vaikuttaa: Nousu niin nopeasti kuin mahdollista, ja lasku pienellä viiveellä. Tällä tavoin tuuletin ei jatkuvasti muuttele nopeuttaan ja kiinnitä huomiota itseensä. Mielestäni näin minimoin äänihaitat sekä jatkuvat tuulettimen puuskuttelun.

En kuitenkaan saanut säädettyä Prism tuuletinta siten, että lämpötilat olisivat pysyneet kurissa ilman jatkuvaa meluhaittaa. Olen tosin huomannut, että olen melko meluherkkä verrattuna useimpiin.

Eesaurus:

--- Lainaus käyttäjältä: Lepotila zZ - 16.06.19 - klo:19.42 ---Ei kuulosta loogiselta, että lämmöt laskevat, vaikka tuuletin puhaltaa vähemmän - muiden seikkojen pysyessä ennallaan (koneen rasituksen, prosessorin jännitteiden ja kellotusten, sekä kotelon sisäisen lämpötilan).

--- Lainaus päättyy ---

Ei ne lämmöt laskeneetkaan, en tainnut niin sanoa. Tulin vain siihen tulokseen, ettei nämä minun lukemat ole mitenkään kriittisiä, joten annoin asian olla ja keskityin saamaan tuuletinta hiljaisemmaksi, ilman että lämmöt oleellisesti nousevat. Se onnistui.


--- Lainaus ---Laitan yleensä tuulettimen hiljaisimman pyörimisnopeuden niin korkealle kun sen voin laittaa ilman että tuuletin häiritsee tai edes kuulen koko tuuletinta. Ja ensimmäinen nopeuden lisäys vasta melko korkealla lämpötilalla (ehkä jossain 50 ja 60 asteen välillä). Täydet nopeudet tietenkin hieman ennen prosessorin maksimilämpötilaa. Jos tuulettimen nopeuden muutosten reagointiin voi vaikuttaa: Nousu niin nopeasti kuin mahdollista, ja lasku pienellä viiveellä. Tällä tavoin tuuletin ei jatkuvasti muuttele nopeuttaan ja kiinnitä huomiota itseensä. Mielestäni näin minimoin äänihaitat sekä jatkuvat tuulettimen puuskuttelun.
--- Lainaus päättyy ---

Suunnilleen noin minäkin sen käyrän asetin ja olen äänitasoon tyytyväinen. Tuulettimen ääntä ei nyt normaalikäytössä koneen muusta hurinasta erota lainkaan, ja niin sen minulla pitää ollakin. Jos lämmöt muodostuvat jatkossa ongelmaksi, niin sitten katselen parempaa jäähyä Prismin tilalle.

Eesaurus:
No, vaihdoin sitten kuitenkin Scythe Mugeniin, enkä todellakaan turhaan. Lämmöt putosivat merkittävästi, eikä propellin ääntä meinaa kuulla lainkaan, edes kovemmassa rasituksessa. No kyllähän se vähäsen siellä puhkuu, kun oikein kuormittaa vaikkapa Handbrakella, mutta ei olla lähelläkään Prismin meluamista.

Se oli hyvin käytetty 50€.

Toki sekin vähän vaikuttaa, että lisäsin samalla kopan takaseinään tuulettimen, siellä ei aiemmin ollut lainkaan. Mutta aiemmin päivällä käytin konetta Prismillä ja uudella koppatuulettimella, eikä lämmöissä kovin iso ero ollut aiempaan, joten paljon isomman vaikutuksen tuo Scythe sai aikaan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta