Ubuntun käyttö > Vaihtoehtoiset työpöytäympäristöt

Kubuntu 18.04 on kaatunut useamman kerran ja jumittanut koneen (Ratkaistu)

(1/3) > >>

Pontus12:
Kubuntu 18.04 on kaatunut useamman kerran ja jumittanut koneen. Kone on kyllä ollut monta tuntia  toiminnassa, mutta ei sen pitäisi jumiutua. Hiiren osoitin liikkui mutta ikkunat eivät vastaanottaneet käskyjä. Sama koski näppäimistöä. Tämä tapahtui monta kertaa ja jouduin sammuttamaan virtanappulasta ja käynnistämään uudelleen.

Kyllähän tällaista aina välillä sattuu tietokoneissa, mutta ei tässä määrin. Jotain vikaa on nyt koneessani ja koska se on uusi, ei ole kovin todennäköistä, että kysymyksessä olisi laitevika. Voin tietenkin tarkistaa sen työskentelemällä yhden päivän Windowsissa.

Toinen minun tuntemani mahdollisuus on asnetaa järjestelmä uudelleen, mutta en millään viitsisi tehdä sitä, koska olen muuten muokannut sen juuri sopivaksi omaan käyttööni.

Tomin:
Sattuuko siinä olemaan Nvidian näytönohjain? Jos on, niin voisi asentaa Nvidian ajurit. Yksi mahdollisuus kun on jokin ajuriongelma.

Pontus12:
 Kubuntu suosittelee uusinta Nvidia-ajuria, mutta se ei suostu asentamaan sitä ajurivalikosta, vaan palaa aina Xorg-ajuriin.
Johtuuko xorg-ajurista, että Kubuntu ei HP Omen koneessa palaa kunnolla valmiustilasta. Olen käyttänyt ensin kirjautumista ulos ja mennyt vasta sen jälkeen valmiustilaan. Silloin kone on palautunut. Toisaalta Lenovo läppärissäni Kubuntu palaa normaalisti ja kone voi olla vaikka päoniviä valmiustilasssa. Siinä ajurienhallinta ilmoittaa, että kone ei tarvitse nvidia-ajuria. Lenovossa on Wayland ja open gl ajurit.

mrl586:
Entä onnistuuko ajurin asennus komentoriviltä?

mpiso:
Voi olla parasta ensin poistaa vanhat asennukset:


--- Koodia: ---sudo apt --purge autoremove nvidia*
--- Koodi päättyy ---

Käynnistä uudelleen ja päivittää tietokone:


--- Koodia: ---sudo apt update
sudo apt upgrade
--- Koodi päättyy ---

Tarkistaa mitä voi asentaa:


--- Koodia: ---ubuntu-drivers list
--- Koodi päättyy ---

Ja sitten vasta asentaa (tähden tilalle numero luettelosta):


--- Koodia: ---sudo apt install nvidia-driver-*
--- Koodi päättyy ---

Ellei vieläkään onnistu, niin uusi poisto ja palaa Nvidia-ajuriin, mikä valmiustilasta palaamista lukuun ottamatta toimii.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta