Ubuntun käyttö > Ohjelmointi, palvelimet ja muu edistyneempi käyttö

Backup ohjelmat - kuinka olisi hyvä backupata tiedostot ?

(1/4) > >>

HannuTapio:
Hei,

Minulla on runsaasti tiedostoja, kuva ja koodi, olen tähän asti backupannut ne rsync avulla, minulla on sh script joka tekee kellon ajan mukaan uuden hakemiston ja sitten tallentaa sinne kaikki tiedostot.

Tiedän kuitenkin että on backup ohjelmia, joissa on toimintana että samoja tiedostoja ei uudelleen tallenneta kovalevylle, en ihan tarkkaan tiedä onko hyvä käyttää tälläistä ohjelmaa, jos kovalevylle sitten tulee vika jonkin tärkeän tiedoston kohdalla, niin, sehän on siellä backupeissa vain kerran tallennettuna, olen käyttänä tätä kaikki tiedostot uudelleen backuppia rsyncin kanssa tähän asti, koska jos jokin tärkeä kohta hajoaa backup ohjelmasta, sen tallenteesta, taikka kovalevyltä.

Mutta, nyt kiinnostaa testata jotakin backup ohjelmaa, joka tallentaa vain muuttuneet tiedostot uudelleen, ja sellaista ohjelmaa jossa on aika vedoksia, joita voi palauttaa sitten aina päivämäärän mukaan.

Mikä sopisi minulle backup ohjelmaksi ?

Olen tämän jo kerran tainnut kysyä, mutta, olen käyttänä tätä rsync käskyä tähän asti.

:) :) :)

--

_Pete_:
Käyttämäsi rsync osaa tehdä backupit niin että vain muuttuneet tiedot siirretetään, hae googlella: rsync incremental backup

jekku:

--- Lainaus käyttäjältä: HannuTapio - 01.06.19 - klo:23.13 ---...
Mutta, nyt kiinnostaa testata jotakin backup ohjelmaa, joka tallentaa vain muuttuneet tiedostot uudelleen, ja sellaista ohjelmaa jossa on aika vedoksia, joita voi palauttaa sitten aina päivämäärän mukaan.
....
:) :) :)

--

--- Lainaus päättyy ---

Aikamoisia vedoksia osaa tehdä monikin kopointisofta.
Mutta tuo toivomasi palautusmahdollisuus lienee selkeintä hoitaa jollain versionhallintaohjelmalla.

Joskus käytin RCS:ää, mutta siitä on jo vuosia ja nykyisin lienee sutjakkaampiakin tapoja.
Nykyisin en koe tarvetta versionhallintaan, joten vain rsync käytössä.

(Mutta jos joutoaikaa ja mielenkiintoa löytyy niin lukaisenpa nuo incremental -ohjeet/vihjeet.)

AimoE:

--- Lainaus käyttäjältä: jekku - 03.06.19 - klo:10.39 ---
Aikamoisia vedoksia osaa tehdä monikin kopointisofta.
Mutta tuo toivomasi palautusmahdollisuus lienee selkeintä hoitaa jollain versionhallintaohjelmalla.

--- Lainaus päättyy ---

Enpä menisi suosittelemaan versionhallintaa varmuuskopiointiin. Versionhallintaa tarvitaan lähdekoodin talletukseen, mutta bittimössön (kuten kuvien) talletukseen en niitä käyttäisi, paitsi ehkä Git:ä jos kyse on läheisesti lähdekoodiin liittyvästä bittimössöstä. Minusta varsionhallinnan ja varmuuskopioinnin suhde on se, että veriosnhallinnan tietokantakin pitää varmuuskopioida.

Ubuntun mukana automaattisesti tulee Duplicity, ja sille graafinen käyttöliittymä Deja-Dup. Jos Deja-Dup on liian heppoinen käyttöliittymäksi, jos haluat viritellä vamuuskopiointia tarkemmin, joudut käyttämään duplicity-komentja omissa komentotiedostoissasi. Toki duplicitylekin löytyy vaihtoehtoja, mutta ensin kannattaa selvittää peruskäsitteet.

topiv:
Täältäkin ääni deja-dupille. Kun teet sillä backupin, ohjelma luo ensin täydellisen kopion halutuista kansioista tiedostoineen. Voit määritellä, mitkä kansiot jätät pois varmuuskopiosta (esim. Roskakori). Sen jälkeen se tekee viikottain muuttuneista tiedostoista inkrementaalisen backupin samaan paikkaan minne alkuperäisenkin varmuuskopion, niin kauan kun siellä on tilaa.

Kun haluat palauttaa backupit, deja-dup miettii jonkin aikaa ja kysyy, miltä päivämäärältä haluat palauttaa tilanteen -- päivämäärän saa valita drop-down listalta. Ne voi palauttaa vanhojen päälle tai itse määrittelemääsi kansioon.

Olen tehnyt pari kertaa Ubuntun uudelleen asennuksen läppäriini ja palauttanut sen jälkeen /home/ -kansion deja-dupilla ja saanut helposti kaikki tiedostot ja asetukset uuteen asennukseen.

Itse en ole käyttänyt salasanaa backupin tekemiseen. SSH-yhteys NAS-levypavelimeen on suojattu salasanalla, joten sinne ei satunnainen verkossa liikuja pääse backupia selaamaan. Jos salasanan unohtaa, ei deja-dupin varmuuskopiolla tee mitään.

Täällä englanninkielinen perusohje deja-dupin käyttöönotosta:
https://www.howtoforge.com/tutorial/ubuntu-backup-deja-dup/

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta