Kirjoittaja Aihe: Clonezillan tms. automatisointi?  (Luettu 3800 kertaa)

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Clonezillan tms. automatisointi?
« : 23.05.19 - klo:17.37 »
Onko kukaan keksinyt mitään kätevää tapaa automatisoida esim. Clonezillan (tai jonkin muun verkon yli toimivan kloonaus softan)?
Nykyisin on muutamasta eri konemallista muutama erilainen image NAS:lla joita palauttelen "labra"työasemille mutta jatkuva samojen asetuksien nakuttelu on alkanut kyllästyttämään ja olisi kätevä jos saisi vaikka tehtyä USB tikun jossa Clonezilla ja jokin scripti/conffi joka antaisi tarvittavat asetukset automaattisesti (esim. koko levyn restore, imagen nimi, NAS:n IP-osoite, käyttäjätunnus jne.).

puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Clonezillan tms. automatisointi?
« Vastaus #1 : 23.05.19 - klo:18.05 »
Löytyy opinnäytetyö ”Linux-pohjainen asiakaskoneiden tallennus- ja palautusratkaisu lähiverkossa” vuodelta 2012. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulusta. Tekijöinä Pavel Ivanov ja Tuomas Mikkola. Alla sivu mistä sen voi katsoa. Aika vanha, mutta katso onko tuosta mitään apua.

http://www.theseus.fi/handle/10024/45711

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Clonezillan tms. automatisointi?
« Vastaus #2 : 24.05.19 - klo:07.19 »
Löytyy opinnäytetyö ”Linux-pohjainen asiakaskoneiden tallennus- ja palautusratkaisu lähiverkossa” vuodelta 2012. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulusta. Tekijöinä Pavel Ivanov ja Tuomas Mikkola. Alla sivu mistä sen voi katsoa. Aika vanha, mutta katso onko tuosta mitään apua.

http://www.theseus.fi/handle/10024/45711

Kiitoksia näyttäisi pikaisella vilkaisulla vähintäänkin ohjaavan oikeaan suuntaan tätä selvittelyä. Täytyy ottaa viikonloppuna työnalle tämä homma.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Clonezillan tms. automatisointi?
« Vastaus #3 : 27.05.19 - klo:07.35 »
Sain systeemin toimimaan 99%:sti =)

Ainoa mitä en saanut pois oli uteluikkuna:
 
"Keyboard configuration"
[Keep]  Keep the default keyboard layout - US keyboard
[Change] Change keyboard layout

Mutta tässä riittää vain enterin painallus sillä oletus on kohdassa [keep] joten ei iso ongelma mutta olisihan tuokin kiva saada pois =)

Nyt tikulta bootatessa aukeaa ikkuna:


Ja tuosta jos valitsee, että luodaan image niin Clonezilla käynnistää itsensä, hakee IP-osoitteen DHCP:ltä, mounttaa NAS:n images jaon ja kysyy imagen nimeä jonka jälkeen luo ensimmäisestä levystä imagen NAS:lle jonka valmistuttua boottaa koneen.

Jos valitsee palautuksen niin alku on sama mutta ei kysytä imagen nimeä vaan Clonezilla näyttää listan NAS:lla olevista imageista joista valitaan haluttu jonka Clonezilla palauttaa ensimmäiselle levylle jonka valmistuttua boottaa koneen.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Clonezillan tms. automatisointi?
« Vastaus #4 : 27.05.19 - klo:10.05 »
Minä en ole perehtynyt automaattiseen palautukseen. Tuo tuli vastaan kun hain tietoa Clonezillasta. Syynä oli kauhutarinat väärin päin menneestä kopioinnista. Näppäimistö kyselystä huolimatta tuo vaikuttaa tosi simppeliltä.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Clonezillan tms. automatisointi?
« Vastaus #5 : 27.09.19 - klo:11.08 »
Sain systeemin toimimaan 99%:sti =)

Ainoa mitä en saanut pois oli uteluikkuna:
 
"Keyboard configuration"
[Keep]  Keep the default keyboard layout - US keyboard
[Change] Change keyboard layout

Mutta tässä riittää vain enterin painallus sillä oletus on kohdassa [keep] joten ei iso ongelma mutta olisihan tuokin kiva saada pois =)

Ja nyt sain tämänkin pois häiritsemästä. Mulla oli conffissa "keyboards-layouts=NONE" ja olisi pitänyt olla keyboard-layouts eli olin tuonne typottanu yhden ässän liika. Kiitokset tästä huomiosta blogini kommentoijalle joka tuon oli huomannut =)

Tosin tässä välissä kerkisin jo ottaa tuon clonezilla tikkuni muuhun käyttöön ja vahingossa vedin sen sileäksi mutta onneksi nämä tärkeimmät pätkät tuota conffia löytyivät tuolta blogista tallesta. Eli muistetaan tehdä ne backupit nyt eikä sitten joskus :-D
« Viimeksi muokattu: 27.09.19 - klo:11.15 kirjoittanut Whig »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"